• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • nennesjuttioåtta

aaah vad tråkigt Zozo!!! HAde ju varit en perfekt present/julklapp!

Mitt hopp dog lite efter lite slösurfning och helt plötsligt hittade jag en msasa grejer som förklarar saken. ska ringa vårdcentralen imorgon för det är mycket som tyder på att jag överproducerar en massa hormoner i sköldkörteln (pratade med sjukvårdsrådgivningen precis). Vilket bl a leder till att man kan ha svårt att bli gravid. Men de där proverna man ska ta lät väldigt lik de förkortningar som jag tog prover på till mitt dag 3 prov för fertilitetsutredningen. men eftersom de inte hört av sig (förmodligen väntar de på makens spermaprov som sker på torsdag - snälla heja på honom då!) så kanske jag får snabbare svar så här. Läskigt!

• BrudSommar2006

Nenne, fast vad innebär det i så fall? Är det något som är lätt att medicinera bort??

Helt plötsligt har vi haft vårt första akutsnitt här i tråden efter att så nyligen haft vårt första snitt överhuvudtaget! Grattis till lillkillen Moppy!

Och så två killar på raken, grattis Storasystern! Hur lång tid tog det, törs man fråga?!

Sedan är det ju en till liten kille på ingång också så nu Liten måste du ju bara hålla uppe tjejstatistiken!

Annars blir det knepigare och knepigare att skriva här, Iris sover bara om jag sitter med henne på amningskudden och när hon är vaken så får jag knappt sitta framför datorn alls. Fast jag läser allt som vanligt!

Hoppas att Frejis och Liten hade trevligt idag, det blev ju bestämt så sent så jag hade redan hunnit göra upp andra planer tyvärr.

Lapinette, ha det så trevligt när du lunchar med vi-vet-inte-vem!

Vad det gäller bebismat så kniper Iris fortfarande ihop munnen om man försöker ge henne potatis eller palsternacka så råkar man ut för det kan det ju vara värt att prova med något annat.

• nennesjuttioåtta

BS
    vet inte riktigt vad det innebär :-s men förhoppningsvis är det något som går snabbt att ordna. *optimist*

• Tinga

Nenne - hoppas att du enkelt kan få hjälp om det visar sig att du lider av överproduktion i sköldkörteln. Själv lider jag av det motsatta - underproduktion - som jag nu medicinerar mot. Jag började medicinera i samma veva som vi startade bebisfabriken, och under produktion kan, liksom underproduktion, leda till nedsatt fertilitet. Men jag har iallafall fått hjälp mot mina problem och lyckades ju också bli gravid. För min del handlar det bara om att jag tar en tablett en gång om dagen, och jag hoppas att det blir lika enkelt för dig. Kram!

• nennesjuttioåtta

Oj, Tinga! Hade jag ingen aning om, men det känns ju bra att det finns något man kan göra. måste du alltid äta medicin eler kommer det att gå över?

• Tinga

Hoppsan; underprdouktion och underproduktion, men ni fattar nog att jag menar överproduktion den ena gången!

Nenne - jag gick upp 7-8 kg i vikt på ett halvår, trots att jag samtidigt tränade till ett maraton och sprang runt 5 mil i veckan. Löpning är ju inte direkt muskelbyggande och jag gick inte från 0 m i veckan till 5 mil heller, så jag misstänkte att något var skumt. Jag var på en läkarundersökning på vårdcentralen, där de gjorde en undersökning för att se så att det inte sköldkörteln var förstorad eller "knas" på annat sätt. Sen lämnade jag ett blodprov, och utifrån de kunde de avgöra att jag hade för låg halt av sköldkörtelhormon. Väldigt enkelt när man väl visste vad man skulle kolla efter!

Nu medicinerar jag med Levaxin, och det lär jag få göra resten av livet. Men eftersom det bara handlar om att ta en tablett en gång om dagen känns det inte som något problem. Det är isåfall mycket värre för min mamma och syster som är glutenintoleranta och måste äta särskilt mjöl resten av livet.

• nennesjuttioåtta

oj.

Och OJ att du orkar springa så långt, jag har aldrig passerat 6 km gränsen hur mycket jag än försökt. Otränad orkar jag 5. Tränad orkar jag...5. Och en halv. Fattar inte. Grymt!

Det enda som jag känner nu är att jag har ont på halsen nedanför adamsöpplet (och är lite svullen), svettas om nätterna och kommer ni ihåg när jag skrev att jag ahde haft så hög puls några kvällar i rad? Så det behöver ju inte vara det.

• Tinga

Tja, att gå från 59 till 66.5 kg var ju sådär kul när jag tränade som en gnu, och i princip aldrig åt något onyttigt. Okej, kanske en kaka på helgen eller så, men absolut inga mängder. Snarare mycket mindre än vad de flesta i min omgivning gjorde, som tränade mindre och ändå låg stilla i vikt.

Farligt nu när du kom in på mitt favoritämne - löpning. Ett bra tips, om man vill öka på sina löprundor, är att följa något av träningsprogrammen på www.marathon.se. Där finns tips även för halvmaror, och "kom-igång-med-löpning-tips" om man behöver sådana. Jättebra, tycker jag! De flesta av programmen är upplagda så att dosen ökar efterhand, och det låter ju som att det är det du behöver.

Svårt att ställa diagnos över internet , men om du nu har flera av symptomen på överaktivitet tycker jag att du gör helt rätt i att få det kollat ordentligt. Kroppen mår ju inte bra av att gå på högvarv för jämnan. Och är det _inte_ detta som är problemet så kan det ju vara bra att kunna utesluta det.

• Tinga

Tack för komplimangen, förresten! Det känns himla häftigt att kunna skriva i sitt livs-CV att man faktiskt sprungit ett maraton.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag