• Lapinette

Ny tråd, ny månad och nya friska tag

Det är här vi samlas. Alla vi som har hängt med sen starten sommaren 2006 men även ni som har tillkommit med under vägen för att vi strävar mot samma gemensamma mål - att få ett plus på stickan, en bulle i ugnen, morot i karotten ...helt enkelt att bli gravida!

Under resans gång har vi fått trådbebisar, genomfört inseminationer, gråtit över den sabla tanten som kommit månad ut och månad in, någon har adopterat kanin och någon annan funderar på katt men vi ger inte upp i första taget utan kämpar här vidare tillsammans!

Välkomna in alla gamla veteraner men även ni som är nya. Bered er på många inlägg och mycket skratt och gråt!

• Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag
  • Clownis

Hmm, märker att jag inte har koll på hur man räknar. Ska man alltså räkna från äggplock + 2 veckor??? I så fall befinner jag mig i 7v+2dagar på onsdag när jag ska göra VUL´et.

BS: Hur känns det inför flytten, pirrigt? Maken min är hemma. Han ska på röntgen idag inför kommande behandling som startar nästa vecka. Jag hoppas att vi inte får några fler negativa besked innan jul, men men. En dag i taget!

• Liten med Mindre

September - till mig sa BM att rött kött och lufttorkad skinka gick bra ifall det varit fryst minst 3 dagar. Fast kollar du familjeliv så finns det alltid någon som har fakta som talar mot även det. Rå/gravad/rökt fisk däremot var inte bra trots frysning.

Sen funkar det säkert att smaka bara lite, om du tycker att det känns ok.

OK, uppdaterade mig. Rött kött som varit fryst och sen steks "efter behag" ska vara ok. Listerian på ytan dör vid stekning, och toxoplasmaparasiter inuti dör vid frysning. Däremot vacuumpackad skinka är ju nästan bara "yta", och kan ha taskiga bakterier överallt.

I slutänden gör man som man vill och mår bäst av.

• muggles

BS: kan det vara så att Iris har en klängig vecka (det som jag skrev om för ett tag sedan)? I så fall kanske den här nya klängigheten går över snart... Förresten så börjar jag bli riktigt irriterad över min (ganska lilla iofs) övervikt som aldrig vill försvinna. Jag är SÅ J-VLA TRÖTT på mina mammajeans! Jag vill ha mina vanliga jeans snart, snyft. Men jag vet inte vad jag ska göra mer än att gå mina promenader och jag äter hyfsat nyttigt också, söta fikor mest på helgen, annars mat. Iofs äter jag mer än förr (är så hungrig, måste vara amningen), men jag promenerar ju för 17 1-2h per dag!

Sweetan: welcome back! Ditt lilla yrväder...

Lappis: aha, så det var det du menade. Med min och Piggelins kompis Miss X har vi ett uttryck "klimakteriekärring" som väl är samma sak då. Och motsvarigheten "testosterongubbe" (om en riktig surgubbe för de finns också).

Clownis: jag hoppas också att det ser bra ut på VULet!

En i min föräldragrupp berättade att hennes mäklare hade fått ett dödfött barn i v34 (el rättare sagt hans fru hade fött fram det). Det värsta för dem var tydligen tiden efteråt på vanliga BB, tillsammans med föräldrar som hade levande barn som skrek och förde liv. Ja usch, de borde ha ngt speciellt rum för sådana tillfällen...

Idag var jag uppe som vanligt kl 06 för att amma (hon är som en klocka nuförtiden) och så blev hon inte mätt så fick hon ersättning. Men sedan verkade hon sugig igen så hon fick amma lite till, mest för att somna. Det resulterade i jordens spya rakt i min famn Hon var tydligen inte riktigt färdigrapad då. Då blev jag så trött... Jag slängde pyjamasen i tvättmaskinen, tog på mig en ny och gick bara och la mig. Maken bytte på Moa och kom och la henne bredvid mig i sängen. Så nu har vi slöat från kl 07 tills nu (gick upp halv tio), hur mysigt som helst! Hon har legat bredvid mig med sin lilla hand runt mitt finger för trygghet och snusat. Jag ska minsann lära den här tjejen hur man blir en sjusovare!!! Nu gick jag upp och hon borde vara hur hungrig som helst men hon ligger fortfarande och sover??? Hmmmm... Hoppas hon inte är sjuk (hon verkar ovanligt slö)! Tja, det var min morgon so far...

• muggles

Sept: det har nog slunkit ner ngn skinkbit här och där. Men är det ett fräscht ställe (tex en bra restaurang) så tänker jag att det är ok. Men jag har inte varit så rabiat...

• start september

Tack för alla skinksvar,

det kommer att slinka ner här också tror jag, fast inga mängder. Jag smakade ett litet hörn och det var fantastiskt gott.

Salami på pizza har redan slunkit ner, men det är egentligen inget jag tycker är supergott så det kanske det inte blir så ofta.

• Nattson

Hej på Er!

Vad skönt att det gick bra med sprutan Lappis!

Kul att ni tänker skaffa en till kanin Frejis, kaniner är härliga djur. Jag saknar min mycket fortfarande. Fast det är klart jag gillar nästan alla djur förutom spindlar som jag är tok rädd för.

Har ingen egen erfarenhet av mat när man är gravid, men min kompis resonerade lite som ni att man gör lite som man vill och mår bra av. Jag äter väldigt lite kött så jag tror att jag kommer att ha fullt sjå när/om jag blir gravid att få i mig tillräkligt med järn osv. Men vi får ta det då den dagen kommer.

• _koko_

Clownis - Snabbt svar, sen måste jag sätta igång och stryka gardiner.
    Normalt sett räknar man en graviditet från senaste mensens första dag, men vi som gjort ivf har ju inget sånt att utgå från. Vi vet ju dessutom exakt när vi haft ägglossning (äggplocket), så vår BF (beräknad förlossning) brukar ses som säkrare än när bebisen blivit till på vanlig väg.
    För oss räknar man alltså 38 veckor från äggplock till BF, vilket betyder att man redan gått 2v när äggen plockas, dvs v2+0. Låter rimligt att du är i v7+2 nästa vecka och då ska det inte vara några problem att få se lilla hjärtat.

• Vännerfan

Tittar bara in som hastigast, har varit strulig natt och prinsen blev väckt under sin förmiddagssömn på balkongen och är nu inte så glad. Vi ska till öppna förskolan så han får se bebisar, det brukar få honom exalterad.

Men jag ville bara säga att jag hänger med på lunchen kl 13 imorgon! Mugglan, vi kan ju ta samma vagn om du inte tänkte åka ner i förväg. Och Clownis, följ gärna med du också!

• Clownis

Tack koko! Så bra, då är jag visst redan i vecka 6. Tänk att det skulle gå så fort. Misstänker att jag kommer få all den här informationen på onsdag.

• Lapinette

Kokisen - tack för infon! Det bekräftade det jag trodde..att man får räkna mensen som två veckor innan ÄP för det var då den hade legat om man haft en vanlig cykel.

Svar på tråden Ny tråd, ny månad och nya friska tag