• _elin_

någon med erfarenhet av viktklubben?

precis som rubriken lyder så undrar jag om det finns någon här som har erfarenhet av viktklubben.se ? Jag funderar på att testa detta, känner att jag behöver lite hjälp att motivera mig och att komma igång med träning och bättre mat.

Är viktklubben bra? krånglig att använda? ger det resultat samt får man "hjälp" både med kost och träning eller handlar det bara om kosten?

många frågor, tacksam för svar och inspiration! :)

• Svar på tråden någon med erfarenhet av viktklubben?
  • Snowsee

Grattis både _elin_ och miapias! Kanonbra jobbat! Visst ger det extra motivation?

Miapias: 1,2 kg på en vecka kan man absolut gå ner. Ofta är det så att man går ner mest första veckan och sen lugnar det ner sig lite. Deta pga omställningen av matvanorna. Kroppen får en liten chock och tappar en del vätska. Men det är inge farligt så länge man dricker mycket och håller sig till MINST 1300 kcal/dag.

_elin_ : Jag har lärt mig otroligt mkt om mat genom att fylla i dagboken. Det är skrämmande hur mkt kcal det är i en del mat/snacks. Om man är noggrann med dagboken i början så kan man så småningom lära sig hur mycket man kan äta av allt utan att överstiga sitt kcal-intag och då behöver man inte vara lika noga med dagboken längre. Men självklart är det bäst att alltid fylla i allt. Ofta gör jag så om jag tex är sugen på lösgodis eller choklad att jag fyller i det i dagboken innan jag köpt det för att se hur många kcal det blir och när dryga 2 hg godis blir 1000 kcal så känns det inte värt det och oftast köper jag det inte då. Men i bland måste man få unna sig. Det är ju ändå en ny livsstil man ska skapa sig och kunna leva efter resten av sitt liv.

Ibland tror jag att man mår bra av att släppa alla kcal en dag och äta det man känner för, men med sunt förnuft. Ibland har jag haft sk "Unnardagar"/"Ätardagar" under helgen där jag unnat mig det jag vill och inte räknat kcal alls. Men det gäller då att kunna begränsa det ätandet till en dag och inte till hela helgen. Det finns tom de som säger att "ätardagar" är bra för förbränningen och ämnesomsättningen för att man chockar kroppen med mycket mat som den inte är van vid. Men jag vet inte riktigt vad jag tror om det.

• Skottdagen2008

Jo, ibland fyller jag också i dagboken i förväg och ser att det verkligen inte är värt det för då kan jag t.ex. inte äta något annat den dagen för att hålla mig på rätt sida om strecket. perfekt skrämselmetod.

• Skottdagen2008

Min frukost idag är en riktig skrämselmetod för hela dagen. Moffade ordentligt med både mjukbröd, smör, ost, och annat.

• viktualia

Jag är just nu lite sur på min viktnedgång. Har hamnat på en platå där det börjar gå OTROLIGT segt att fortsätta viktnedgången. Visst har jag blivit av med den värsta övervikten - men varför nöja sig med 28 i BMI?!?!? Näääe jag siktar mot precis under 25.

Alltså försöker jag träna lite mer regelbundet för att försöka öka förbränningen. Himla svårt eftersom jag är en tvättäkta latmask.

Ett annat problem är att jag inte alltid har tillgång till nätet, framförallt drabbar det många helger eftersom jag reser mycket på helgerna. Den gångna helgen är inte något undantag, jag försöker äta vettiga mängder.. men HUR svårt är det inte när man t.ex har tid att äta hotellfrukost i lugn och ro... jaja... det är bara att kämpa vidare.

Viktualia hittills: 18 kg ner, 11 cm smalare midja och snart tre klädstorlekar ner.

• Skottdagen2008

Skottdagen -3,6 kg, 2 cm i midja ingen klädstrl ner, men lite lösare sitter dem jag har i alla fall (även fast jag inte ännu kan köpa mindre)

Fick i alla fall komplimanger av 2 st bodybuiders (inte feta utan extremt vältränade, det var tävlingar i stan)i helgen när jag var ute och dansade så jag blev glad. Sedan vete tusan om de tyckte jag var sexig för att jag kanske i min stilla önskan såg lite tränad ut eller om det var för att jag inte är det som de tyckte jag var sexig, hm....

Den ene såg rätt nice ut så jag belv väldigt förvånad, brukar nämligen inte få komplimanger på krogen.

Men GLAD blev jag

• _elin_

kors i taket... har målat vårat arbetsrum nu och på det brände jag typ 500kcal ! Helt otroligt, samtidigt som jag inte tänkte på det för det va kul att måla.
    Nu när jag va så glad så tänkte jag belöna mig med lite cola light som jag älskar men inte har druckit sedan jag gick med i VK, och när jag ska dricka det nu, så smakar det inte gott längre !!! hmmm..

• Skottdagen2008

Min son och mi m2b är krassliga, såpass krassliga att jag fått ta VAB för att sköta om sonen då m2b haft närmare 40 graders feber och sovit hela dagen.

• 16 aug

Hej på er! Tack _elin_ för ditt svar i min inbox
    Jag funderar på att börja.. men är tveksam..

Använder ni er av deras recept jämt?

• Skottdagen2008

Jag använder ALDRIG deras recept. Äter bara egen mat och skriver in på ett ungefär. Funkar för mig.

• 16 aug
    Skottdagen2008 skrev 2007-10-16 22:25:11 följande:
    Jag använder ALDRIG deras recept. Äter bara egen mat och skriver in på ett ungefär. Funkar för mig.
    ok, tack! Är det svårt att skriva in sitt eget? Jag använder sällan recept.. därför är jag tveksam
Svar på tråden någon med erfarenhet av viktklubben?