• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • tattar-Emma

Och jag är förlovad eftersom jag åt pannkakor till middag... Juridik är oviktigt för mig jämfört med att äta så jag inte dör.

• Morr

tattar-emma: håller precis med dig i det du skriver! Skrev i mitt första inlägg nåt liknande.

onehotminute: varför inte visa det med armband eller bara inte kalla ringväxlingen för förlovning utan bara låta det vara en sak mellan er om ni nu inte är förlovade i betydelsen att ni vill gifta er?

• pickolina

Vadå, så ni vill förbjuda användandet av ordet förlovning om man inte planerar på att gifta sig? Vad ska man då kalla det? *nyfiken* Förlåt om jag frågar efter något ni redan svarat på, jag orkade inte läsa alla 10 sidor.

• OneHotMinute

Morr

Kan bara svara för mig egen del, och det är av den enkla anledningen att jag vill att det ska synas för omvärlden att jag/vi faktiskt är upptagna.
    Visst är det fint att ha ett armband som man bara själv vet vad det betyder, men jag vill att det ska synas.

• tattar-Emma

One Hot Minute

Eller för att vara lite mer allvarlig... Om du tappar din ring så är du ju enligt din egen definition inte förlovad längre då?

pickolina

Om man inte tänker gifta sig så är man väl bara ihop, vilket iofs inte är så bara.

• Zix
    OneHotMinute skrev 2007-09-30 18:18:35 följande:
    För mig och många här så kan man visst fria trots att man är förlovade.Detta eftersom att förlovningen för oss inte inneburit ett löfte om att gifta sig. Jag kanske aldrig någonsin vill gifta mig, för mig är det bara papper som bestämmer arvsrätt och gör skillnad om vi skiljer oss. Ringen på mitt finger har jag för att vi hör samman, och vill liksom de som gifter sig visa det för världen. ZixSnygga undanflykter från svarta klänningen och att vara oskuld. Du "funderade" och har en hel del "om" och "men". Det är helt okej, du behöver inte försvara dig för min skull, men allvarligt talat, det där är ju bara patetiskt. Om jag säger att jag ÖVERVÄGDE att låta förlovningen vänta tills den skulle vara ett löfte om giftemål men sedan INTE blev det, tycker du att det är okej då?
    Men ni har fel. Hemskt ledsen men ni har missuppfattat vad en förlovning innebär om ni tror att det inte innebär ett löfte om ett giftemål.

Jag säger inte att era intentioner är fel, men er förståelse av och användande av ordet förlovning är inkorrekt.

Förstår inte vad som är patetiskt med mitt resonemang? Jag överväger fortfarande en svart klänning. Jag överväger mycket just nu eftersom vi ännu inte bestämmt oss för om det kommer att bli en snabb cermoni på rådhuset eller en större tillställning. Har bara varit förlovade i 2 mån och har intentionern att gifta oss inom 11 mån. Vad var det patetiska?

Förstod inte riktigt vad du menade med din fråga i sista meningen.
  • Morr

kalla det vad du vill men så här säger ordlistan:
    "Förlovning är ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap. Efter att ena parten friat till den andre, och denne svarat ja, så är paret förlovade fram till dess att vigseln fullbordats."

är det då inte ett tillkännagivande av att en parrelation avser att leda till äktenskap, ja då är det ju heller inte en förlovning utan ett tillkännagivande av "ihophörande".

• Morr

så en förlovning är vad jag nyss skrev med eller utan ring.

• tattar-Emma

Notera även att det inte står något om smycken i Morrs ordbok.

• Zix
    pickolina skrev 2007-09-30 18:22:50 följande:
    Vadå, så ni vill förbjuda användandet av ordet förlovning om man inte planerar på att gifta sig? Vad ska man då kalla det? *nyfiken* Förlåt om jag frågar efter något ni redan svarat på, jag orkade inte läsa alla 10 sidor.
    Ni kan kalla det paxad, reserverad, upptagen eller något annat. Men ett frieri är en fråga om man vill gifta sig och efter ett jakande svar så är man förlovad. Man kan även förlova sig som ett gemensamt beslut men beslutet innebär att man tänker gifta sig.

Ni kan kalla det vad som helst så länge det ordet ni använder används i korrekt betydelse.
Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???