• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • Zix

tattar-Emma skrev 2007-09-30 18:00:40 följande:

Ja, man kan fria fast man är förlovad. Visst kan man det. Men det är ungefär lika meningsfullt som att fria fast man redan är gift eller fråga chans på pojkvännen. Sött kanske, men inget som ändrar "avtalet".
    Så underbart rätt!!!
  • 126306

Säger bara SUCK!! Lägg er energi på annat...Låt folk göra som dom vill!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• tattar-Emma

osstvå

Man kan förlova sig utan frieri, men inte tacka ja till frieri utan att vara förlovad sen. Att fria till sin fästmö är tårta på tårta.

OneHotMinute

Det handlar inte om traditioner, det handlar om betydelsen av ett begrepp. Att vara förlovad innebär att man kommit överens med någon om att gifta sig. Det finns ingen annan korrekt betydelse av ordet. Visst kan du använda det när du menar att du är kär och jag kan säga förlovad och mena att jag bär rena trosor, men på vilket sätt begreppsförskjutningar som dessa gör saker bättre och enklare begriper jag inte

• Zix
    OneHotMinute skrev 2007-09-30 17:59:26 följande:
    Ja det är så det ser ut för DIG. Det är en gammal tradition som liksom så många andra bleknat bort och förändrats, blivit modernare, kalla det vad man vill.Som någon skrev här tidigare, är du oskuld när du gifter dig? Kommer du att bära svart klänning? Troligtvis inte, för traditionerna förändras, så även denna om förlovning/frieri.Varför är just detta så mycket viktigare för dig än de andra traditionerna?
    Har faktiskt övervägt svart klänning.... Och om jag hade varit troende nog för att gifta mig i kyrkan så ja, jag hade nog försökt hålla mig oskuld i respekt för religionen. Men som tur för mig så är jag ateist och kommer att gifta mig borgeligt och om jag vill så kan jag ha på mig en röd sparkdräkt med lila ränder. För det är inte traditioner jag pratar om utan korrekt språkbruk och logik. Man KAN inte fria i ordets mening efter att man redan förlovat sig. Det är som tattar-Emma redan sagt bara en gullig handling.
  • oss två

Jag tycker ju egentligen att förlovning är löfte om att gifta sig, dock inge krav från min sida inom ett år eftersom vi väntat 4 år. men folk måste ju få förlova sig, visa att man hör ihop, men sen inte gifta sig, det måste ju få vara upp till var och en.

• Zix

oss två skrev 2007-09-30 17:58:09 följande:

men snälla nån, vad ska man använda för ord om inte förlovning om man har förlovat sig då. det är väl lika mkt förlovning för det? förlova sig kan man göra utan frieri. skulle vilja veta vad det skulle kallas om inte förlovning??
    Klart ni är förlovade om ni är förlovade. Jag utgår ifrån att ni avser att gifta er då... ;)

Varken jag eller min M2B friade. Vi pratade om framtiden och sakta växte en önskan om att gifta oss fram och en lämplig datum anlände. Då bestämmde vi oss för att officiellt förlova oss. Inget frieri alls.
  • tattar-Emma

Jag säger nog att man kan fria till sin fästman, bara att fråga igen. Ser dock inte poängen riktigt. Om man menar att fråga när bröllopet ska bli så är det väl bättre att fråga det än om man ska gifta sig över huvud taget.

• Morr

oss två skrev: "men folk måste ju få förlova sig, visa att man hör ihop," men det kan man ju göra med armaband eller vad tusan som helst annat än ringar. vi hade armband tills den dagen kom då vi verkligen ville offentliggöra vår vilja till giftermål TROTS att vi var per definition förlovade sedan den dagen vi började prata om bröllop. gosh.hur svårt kan det vara?! håller däremot med dig och andra om att bröllop inte behöver stå inom ett år, utan när man har råd och tid för det men definitivt att man har räknat med det vid ingången förlovning

• tattar-Emma

oss två

Att förlova sig är inte att visa att man hör ihop, det är att bestämma sig för äktenskap. Man kan vara hemligt förlovad, en förlovning måste inte märkas alls. Ringar är inte nödvändigt. Men har man inte sagt att man ska gifta sig så är det ingen förlovning.

Om definitionen på förlovning är att visa att man hör ihop skulle jag vara förlovad iom att jag bestämde mig för att ta hem min kille till mamma och pappa.

• OneHotMinute

För mig och många här så kan man visst fria trots att man är förlovade.
    Detta eftersom att förlovningen för oss inte inneburit ett löfte om att gifta sig.
    Jag kanske aldrig någonsin vill gifta mig, för mig är det bara papper som bestämmer arvsrätt och gör skillnad om vi skiljer oss. Ringen på mitt finger har jag för att vi hör samman, och vill liksom de som gifter sig visa det för världen.

Zix
    Snygga undanflykter från svarta klänningen och att vara oskuld. Du "funderade" och har en hel del "om" och "men". Det är helt okej, du behöver inte försvara dig för min skull, men allvarligt talat, det där är ju bara patetiskt.
    Om jag säger att jag ÖVERVÄGDE att låta förlovningen vänta tills den skulle vara ett löfte om giftemål men sedan INTE blev det, tycker du att det är okej då?

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???