• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • Tuss78

Ouppsss...

Sorry fel tråd...

Men ärligt talat, är det inte upp till var och en att bestämma hur man gör och vad man väljer att kalla det?

• Zix
    maljor skrev 2007-09-30 17:42:03 följande:
    Ursäkta mig men en förlovning kan visst föregå ett frieri!Vi förlovade oss när vi var 17 och 18 men eftersom vi varken FICK eller hade råd att gifta oss då så friade ingen av oss TROTS att vi visste att vi någon gång skulle gifta oss.Sedan friade min man till mig NÄR vi hade råd till bröllop!Det är väl faktiskt inte upp till dig att bestämma hur alla andra gör och i vilken ordning man tar det utan det får väl varje individ göra som det passar dem bäst.
    Men när ni förlovade er så lovade ni varann att gifta er med varann. Så "frieriet" var i så fall mer en fråga om det var dags att börja planera bröllop.

Om man redan har förlovat sig med en person så kan inte samma person fria till en om man inte först brutit förlovningen. På samma sätt som att man inte kan gifta sig två gånger i rad utan en skiljsmässa i mellan. Man kan dock få sitt äktenskap välsignat men det är inte samma sak som att gifta sig en andra gång.

Därför har din respektive genomfört en frieriliknande cermoni när han frågade dig en andra gång men han kan rent principmässigt inte friat om ni redan är förlovade.

Hänger du med?
  • oss två

Vi förlovade oss för att senare kunna gifta oss, sen att det tagit 4 år innan vi nu gifter oss beror på att vi inte haft råd. fel tycker jag att det är när vissa förlovar sig efter 3 veckor. det känns fel, för inte ska man använda förlovningen bara för att det är gulligt som nån innan här sagt. men däremot tycker jag inte att man måste gifta sig för att man förlovat sig. förlovning är ju ändp ett sätt att visa alla att man hör ihop, vill man sen inte gifta sig utan "bara" vara förlovade resten av livet så får man väl vara det. det är väl ingen som ska bestämma över.

• Zix

tattar-Emma och Morr

Tack för att ni i alla fall förstår mig! =)

tattar-Emma

Bra att du håller ställningarna när jag inte är närvarande! Det är ju givetvis begreppet förlovning som missbrukas och det jag menar.

Alla ni andra

Jag kan (och vill) inte hindra er från att vara kära, från att vara seriösa, från att köpa fina ringar till varann. Men snälla, sluta missbruka ordet/begreppet/betydelsen förlovning och frieri!

• Zix

oss två skrev 2007-09-30 17:52:15 följande:

Vi förlovade oss för att senare kunna gifta oss
    Den meningen räckte för att jag inte ska ha nåt att klaga på. Intentionen att gifta sig! Det är ju det förlovning handlar om!

Det jag stör mig på är: folk som förlovar sig utan att ha önskan att gifta sig och folk som tror att man kan fria efter en förlovning!
  • maljor

Nej faktiskt så KAN man fria efter att man har förlovat sig utan att behöva bryta förlovningen emellan. Funkade ju för oss så hur kan du sitta och bestämma att man inte får eller kan göra så?

Vi valde att förlova oss och sedan friade han. Punkt slut!

Tycker inte att du ska sitta och bestämma vad man får och inte får göra. Sverige är ett fritt land och alla gör som de vill. Oavsett vad du tycker är etiskt riktigt.

Zix skrev 2007-09-30 17:51:14 följande:
    Men när ni förlovade er så lovade ni varann att gifta er med varann. Så "frieriet" var i så fall mer en fråga om det var dags att börja planera bröllop. Om man redan har förlovat sig med en person så kan inte samma person fria till en om man inte först brutit förlovningen. På samma sätt som att man inte kan gifta sig två gånger i rad utan en skiljsmässa i mellan. Man kan dock få sitt äktenskap välsignat men det är inte samma sak som att gifta sig en andra gång. Därför har din respektive genomfört en frieriliknande cermoni när han frågade dig en andra gång men han kan rent principmässigt inte friat om ni redan är förlovade. Hänger du med?
  • oss två

men snälla nån, vad ska man använda för ord om inte förlovning om man har förlovat sig då. det är väl lika mkt förlovning för det? förlova sig kan man göra utan frieri. skulle vilja veta vad det skulle kallas om inte förlovning??

• OneHotMinute
    Zix skrev 2007-09-30 17:44:21 följande:
    Om igen påpekar jag att det jag stör mig på är folk som förlovar sig utan att ens ha framtidsplaner på att gifta sig. Hur kan man lova att man ska gifta sig i framtiden (det förlovning betyder!) om man inte anser att verkligen göra det. Tomma löften!
    Ja det är så det ser ut för DIG. Det är en gammal tradition som liksom så många andra bleknat bort och förändrats, blivit modernare, kalla det vad man vill.
    Som någon skrev här tidigare, är du oskuld när du gifter dig? Kommer du att bära svart klänning? Troligtvis inte, för traditionerna förändras, så även denna om förlovning/frieri.
    Varför är just detta så mycket viktigare för dig än de andra traditionerna?
  • tattar-Emma

maljor

Det handlar inte om etiskt riktigt. Ja, man kan fria fast man är förlovad. Visst kan man det. Men det är ungefär lika meningsfullt som att fria fast man redan är gift eller fråga chans på pojkvännen. Sött kanske, men inget som ändrar "avtalet".

• Zix
    Tuss78 skrev 2007-09-30 17:48:58 följande:
    Ouppsss...Sorry fel tråd...Men ärligt talat, är det inte upp till var och en att bestämma hur man gör och vad man väljer att kalla det?
    Jo visst, jag ska sätta mig i pannan och äta morgondagen till byxa innan jag i himmelen sätter en skruv på tvären......

Jag kan välja att kalla vilka ord för vilka andra ord som helst, det är min rätt. Men samtidigt fördärvar det språket och försvårar för alla andra som vill använda sig av korrekt svenska och behålla de betydelser som ord faktiskt har!

Om folk nu tvunget ska använda sig av ordet förlovning så tycker jag att det är deras skyldighet att ta reda på vad ordet betyder och därmed vad handligen innebär.

Har jag fel?
Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???