• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • starchick

Jepp nu är jag med igen
    Fattar vad du menar =)
    Men jag håller ändå inte med om att det är pinsamt att vara förlovad...

Zix skrev 2007-09-30 12:55:35 följande:
    Har jag förvirrat dig helt nu?Vi vill och ska gifta oss. Ingen i vår släkt förväntade sig det men nu när de vet så vill de vara delaktiga. Vi hade inte tänkt förlova oss innan vi gifte oss men nu råkade det bli så. Hänger du med nu?
  • Serenity

jag var förlovad 2 ggr under min tonårsperiod,fjortis grej Nu så tar jag inte det speciellt allvarligt och nu när vi ska gifta oss känner jag inte alls för att fölova mig överhuvudtaget...alla vi känner är fölovade jättelänge och det känns lite som om vi också skulle vara det och det vill inte jag. Jag vill bara gifta mig och ha en vigselring,jag skiter i hela förlovningen och den ringen. Vi klarar oss utan...däremot känner jag lite att min m2b är småsugen på att förlova sig men som sagt för mig är det inte nå allvar med förlovning så det känns bäst att låta bli.

• tattar-Emma

Att gifta sig inom ett år är inte nödvändigt tycker jag. Förr i tiden var det inte ovanligt att de unga tu kom överens och sen gifte sig när de fick råd. Antar att det gällde att boka in den andra fortast möjligt eftersom det inte var helt ok att bara vara ihop ;)

• tattar-Emma

En trolovning var för övrigt juridiskt bindande så det är inte bara att införa igen...

• tattar-Emma

Håller fö med TS om att en förlovning där man inte har tänkt att gifta sig inte är en förlovning. Förlovning BETYDER att man har bestämt att gifta sig (men inte när). Tänker man inte gifta sig med en person kan man per definition inte heller vara förlovad med denne.

• Sister of the Night

tattaremma

Det var där den satt. Det låg och kliade i bakhuvudet att det var jämförbart med "förlovning".

• Fröken Figo

Alla får göra som de vill!!

Varför predikar du för folk hur de ska göra och tänka???

Vi struntar helt i förlovningen och gifter oss direkt ist. Det gör vi för att vi tycker hela förlovningen har blivit urvattnad av att folk förlovar sig till höger o vänster utan planer på giftemål. MEN! Det har ju folk rätt till! Det kanske är deras perfekta mellanting för att ta sitt förhållande till nästa steg men inte bestämma sig för att gifta sig direkt.

Folk får göra som de vill!

Och vi anpassar oss efter hur förlovning känns för oss. Eftersom det känns meningslöst för oss skippar vi det helt och gifter oss pang på. Jag kritiserar inte andra för att de "urvattnat" förlovningen, jag tar saken i egna händer och gör det som passar mig...

Tycker inte man ska predika om hur folk SKA eller INTE SKA göra. Kärleken har inga regler ändå...

• Sister of the Night

tattaremma

Att trolovningen var juridiskt bindande...

• tattar-Emma

Figo

Men om ni har bestämt att gifta er så ÄR ni ju förlovade! Det är löftet det hänger på, inte någon eventuell ring...

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???