• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • Blivande fru Coxxby

Jag tycker också att förlovning ska leda till bröllop, annars får det vara. MEN det finns faktiskt dom som bara vill förlova sig och aldrig gifta sig, kanske för att de inte tror eller vågar tro på äktenskap. Många skilsmässobarn är rädda för att gifta sig, vilket är ganska förståeligt. Och att bara välja att förlova sig innebär då inte att de inte tar det på allvar. Men varför då förlova sig om man inte tänker gifta sig? Kanske för att de ändå vill visa omvärlden att de hör ihop utan att nödvändigtvis gifta sig.

• Zix
    starchick skrev 2007-09-30 11:58:21 följande:
    Vet inte om jag förstår rätt nu, men ni förlovade er alltså för att det var det näst bästa alternativet och nu ska ni ha bröllop och fest för att familj och vänner kräver det? Låter inte seriöst i mina öron. Men jag kanske missuppfattar?
    Är inte förlovning det näst bästa alternativet till giftemål om man vill ha en specifik datum?

Anledningen till att vi överväger bröllopsfest och inte bara gifta oss i hemlighet är för att vi har förstått hur ledsna våra nära och kära skulle bli om de inte fick vara med och fira oss på en så viktig dag.
  • Peters Fridelina

Folk få gärna göra som de vill. Men jag tycker att man kan älska varandra utan en ring på fingret. Förlovning är ju faktiskt att man lovar att man ska gifta sig. Det passar inte mig att vara fölovad flera år. Vi ska gifta oss inom ett år från vår förlovning, för så tycker vi det går till. Men vill man ha en ring på fingret så tror jag det heter "TROlovning". Att man lovar varandra trohet. FÖRlovning är som det låter, ett löfte i förtid. Och enligt traditionerna är det inom ett år som man ska gifta sig.

Inför TROLOVNING i dagens samhälle. DET köper jag.

• Jessica27

Förstår att en del vill få sin egen förlovning att verkar sååå seriös och speciell som möjligt inför andra och därför har svårt att acceptera hur andra väljer att göra.

En väldigt trivt och förlegad syn på det hela. Tyvärr!

• Sister of the Night

"Trolovning".... *smakar på det* Ja, det var en bra idé.

Men jag är inte alldeles säker på att det verkligen är skillnad på de två begreppen om man går bakåt i tiden?

• starchick

JO jag tycker det men du skrev väl tidigare att det var pinsamt att förlova sig, fjortisvarning osv....och det lät inte på dig som att du ville gifta dej utan ska göra det för att din familj förväntade sig det. Det var det jag inte fattade, om din familj inte hade förväntat sig det, då hade du alltså fölovat dig utan att gifta dig? Jag kankse bara e trög nu haha

Zix skrev 2007-09-30 12:03:47 följande:
    Är inte förlovning det näst bästa alternativet till giftemål om man vill ha en specifik datum?Anledningen till att vi överväger bröllopsfest och inte bara gifta oss i hemlighet är för att vi har förstått hur ledsna våra nära och kära skulle bli om de inte fick vara med och fira oss på en så viktig dag.
  • Zix

Eller en förhållandering. När man vill vara snäppet mer ihop än man redan är men inte redo att planera bröllop så kan man växla ringar men sätta dem på ett annat finger.

Annars är jag helt för ett "prick-system". Blå prick i pannan:singel-nöjd, Grön prick:singel-söker, Orange prick:förlovad=upptagen, Röd prick: Gift=glöm det!.

Sen kan man addera med olika symboler/förger för att ange om man är hetro,bi,homo,poly etc etc

Det vore ju perfekt *ler*

• starchick

stavar som en kråka också hihi

• Zix
    starchick skrev 2007-09-30 12:48:07 följande:
    JO jag tycker det men du skrev väl tidigare att det var pinsamt att förlova sig, fjortisvarning osv....och det lät inte på dig som att du ville gifta dej utan ska göra det för att din familj förväntade sig det. Det var det jag inte fattade, om din familj inte hade förväntat sig det, då hade du alltså fölovat dig utan att gifta dig? Jag kankse bara e trög nu haha
    Har jag förvirrat dig helt nu?

Vi vill och ska gifta oss. Ingen i vår släkt förväntade sig det men nu när de vet så vill de vara delaktiga. Vi hade inte tänkt förlova oss innan vi gifte oss men nu råkade det bli så.

Hänger du med nu?
  • Zix

stavar som en kråka gör jag med men jag skyller på tangentbordet ;)

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???