• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • guldlockm

Kan inte alla bara få göra som de vill, det som passar de bäst, och gör de lyckliga. Varför ska alla lägga sig i allt och bry sig så mycket om vad alla andra gör. Alla har rätt att ha en uppfattning men varför ska vi alltid döma varann istället för att försöka förstå att alla är olika. Ärligt talat förstår jag inte hur i har tid och ork att bry er om alla andra, det måste vara rätt jobbigt att hela tiden gå och störa sig på andra för att de inte gör det som du anser är rätt.

Pust....

• Tuss78

Jag som preciiiiiiiis hade tagit fram popcornskålen.....

• Princessdiamond

det som gör mig arg och förbannad är att det faktiskt var ett fördömmande inlägg som ts kom med..
    att säga att man minsann inte skall förlova sig om man inte planerar att gifta sig efteråt, eller tänker "att det håller så länge det håller".. jag anser inte att NÅGON har den rätten!
    att tala om hur andra skall leva sitt liv..

jag förstår inte hur man ens kan säga att det inte är seriöst om man väljer att bara förlova sig, utan planer på giftermål..
    det är ju helt personligt hur man vill göra med det där..
    inget som någon annan skall sätta sig till doms över!

• tattar-Emma

Språket är allas och angår därmed alla. Om en viss grupp börjar använda ordet "förlova" på ett nytt sätt betyder det att ordet urholkas. ALLA måste därmed speca vad just DE menar med att ha förlovat sig. Och sånt kan störa mig, speciellt när det är okunskap och inte ett ställningstagande som ligger bakom.

• OneHotMinute

Zix

Jag förstår faktiskt inte vad du blir så enormt upprörd över. Visst, jag blir irriterad på folk i min egen ålder (19) som varit förlovade 3-4 gånger eftersom att jag tycker förlovning tar relationen till ett nytt steg, och det är något man gör när man är SÄKER.

Däremot undrar jag vad det är som gör dig så upprörd när det gäller par som varit förlovade många år utan att gifta sig.
    Ärligt talat, skillnaden på äktenskap och förlovning är ju bara det juridiska, och jag tvivlar starkt på att alla som gifter sig gör det av den anledningen.
    De flesta gör det förhoppningsvis av kärlek, för att man verkligen vill vara tillsammans. Det är därför vi förlovat oss.
    Vi har varit tillsammans bra mycket längre än många här som gifter sig (no offence), men ändå är det VI som gjort någonting fel, för vi har det inte på papper. Hur går det ihop, Zix?

• Serenity

nu är jag här tuss *sörplar i mig av colan samtidigt tar en näve popcorn*

• maljor

Ursäkta mig men en förlovning kan visst föregå ett frieri!

Vi förlovade oss när vi var 17 och 18 men eftersom vi varken FICK eller hade råd att gifta oss då så friade ingen av oss TROTS att vi visste att vi någon gång skulle gifta oss.

Sedan friade min man till mig NÄR vi hade råd till bröllop!

Det är väl faktiskt inte upp till dig att bestämma hur alla andra gör och i vilken ordning man tar det utan det får väl varje individ göra som det passar dem bäst.

• Zix
    OneHotMinute skrev 2007-09-30 17:23:17 följande:
    ZixJag förstår faktiskt inte vad du blir så enormt upprörd över. Visst, jag blir irriterad på folk i min egen ålder (19) som varit förlovade 3-4 gånger eftersom att jag tycker förlovning tar relationen till ett nytt steg, och det är något man gör när man är SÄKER. Däremot undrar jag vad det är som gör dig så upprörd när det gäller par som varit förlovade många år utan att gifta sig. Ärligt talat, skillnaden på äktenskap och förlovning är ju bara det juridiska, och jag tvivlar starkt på att alla som gifter sig gör det av den anledningen. De flesta gör det förhoppningsvis av kärlek, för att man verkligen vill vara tillsammans. Det är därför vi förlovat oss.Vi har varit tillsammans bra mycket längre än många här som gifter sig (no offence), men ändå är det VI som gjort någonting fel, för vi har det inte på papper. Hur går det ihop, Zix?
    Om igen påpekar jag att det jag stör mig på är folk som förlovar sig utan att ens ha framtidsplaner på att gifta sig. Hur kan man lova att man ska gifta sig i framtiden (det förlovning betyder!) om man inte anser att verkligen göra det. Tomma löften!
  • Morr

har man bestämt sig för att gifta sig ÄR man FÖRLOVAD oavsett ring eller inte och har man en ring på sig och har bestämt sig för att inte gifta sig är man per definition heller inte förlovade utan möjligtvis visar sin kärlek till varandra genom en ring, punkt slut. Själva har vi väl varit förlovade sedan första gången vi ens pratade om giftermål men helt officiellt lite drygt en vecka och min mamma frågade direkt (som många andra) medan min sambos mamma var mer: Njut av förlovningen och spara bröllopet, det är kul att ha något att se fram emot, ni är unga.. detta gjorde mej lite sur eftersom en förlovning för oss är just ett steg till bröllopet och hon verkar tro att vi inte menar bröllop med det,.. suck, men inom två-tre år blir det bröllop. men som sagt, alla här inne som planerar bröllop är per definition förlovade men utan ringar. visa sin kärlek till varandra kan man göra på många ändra sätt än förlovningssymbolen:ring, exempelvis genom ett armband eller halsband..

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???