• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • Princessdiamond

ärligt talat, har inte läst ett enda svar och antar att du kan ha fått hör detta innan:

men vad har du för rätt att "bestämma" hur folk skall leva sina liv??
    att du ens har mage! skäms på dig

• Zix
    Princessdiamond skrev 2007-09-30 13:48:54 följande:
    ärligt talat, har inte läst ett enda svar och antar att du kan ha fått hör detta innan:men vad har du för rätt att "bestämma" hur folk skall leva sina liv??att du ens har mage! skäms på dig
    Antar att du inte har en blekaste aning om hur mycket ditt liv styrs av andra människor.... Beslutsfattare i alla möjliga positioner bestämmer hur mycket pengar du ska ha att röra dig med, vilken slags mat du ska ha tillgång till, när på dygnet du ska få lov att köpa alkohol osv osv
    Sen har vi ju hela rättsväsendet som bestämmer vad du får och inte får göra men det ska jag väl inte ens ge mig in på....

Och jag har väl rätt till mina åsikter.... eller?
  • Peol

Varken jag eller min blivande var väl inte påläst då vi förlovade oss. Jag hör klockrent till "fjortisförlovning" då jag bara var drygt 15 år och kan ärligt säga att jag INTE planerade bröllop just då. Självklart var ju min stora dröm att gifta mig med karln ifråga, men inte på flera år just pga. åldern.
    Du skriver:
    "man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller"

Jag tror nog att de flesta som förlovar sig gör det av kärlek och tron på en framtid tillsammans, inte bara en grej som håller så länge det håller.....

• Princessdiamond

fast nu tog du det faktiskt ett steg för långt..
    vi harr alla regler i samhället att följa..

men just dörför så borde de få sakerna man faktiskt får bestämma och styra över vara "heliga"..

ja, du har rätt till din åsikter, men du uttrycka inte en åsikt, du TALADE OM att om man inte planerar att gifta sig så "får man minsann hoppa över att förlova sig"..

det är två helt olika saker..

och sen "att det håller så länge det håller".. det är bara för alla människor på den här planeten att inse att det faktiskt är så det är.. oavsett om man bara är ihop, förlovad, eller gift..

det innebär inte automatiskt att man lever ihop resten av livet för att man är gift.. hälften av alla som gifter sig idag, skiljer sig..

och som flera har sagt.. traditioner ändras med tiden..
    förr skulle man vara oskuld, man gifte sig i svart klänning osv..
    hur många stämmer det in på idag? stämmer det på dig? och om det inte gör det.. gör du inte fel då, som brutit dessa traditioner??

• tattar-Emma

Princessdiamond

Fast det är olika saker, tycker jag. Klänningsfärger varierar, synen på kyskhet förändras, samkönade kan numera leva ihop och förlova sig och förhoppningsvis inom en snar framtid gifta sig - självklart! Men ORDET "förlovning" har en och samma innebörd, precis som "bröllop". Att förlova sig betyder att man vill gifta sig och tänker göra detta.

Jag respekterar en fjortisförlovning tusen gånger mer än en förlovning mellan vuxna människor som vet att de inte tänker ingå äktenskap. Fjortisarna har iaf ambitionen att gifta sig en vacker dag och även om de sen inte klarade av att hålla sitt löfte så var det iaf ett löfte. Det är helt ok att bryta förlovningar om man märker att det inte funkar längre.

Om jag skulle börja starta trådar här om mitt "bröllop" som jag ska hålla utan vigselförrättare eftersom jag inte vill vara lagligt gift utan bara ha en fest med vit klänning och dans och tal om kärlek, tror du att folk skulle bli upprörda då? Skulle alla tycka att traditioner ändras ju, bröllop betyder olika för alla, det måste inte betyda att man blir juridiskt gifta...

Eller skulle folk tycka att det vore urlöjligt att hålla bröllop utan äktenskap eftersom bröllop faktiskt BETYDER en ceremoni som leder till äktenskap.

Nu kan vi förstås börja diskutera jul och påsk osv, som åtminstone jag firar helt hedniskt. Min egen ursäkt är att de hedniska riterna faktiskt var ursprungliga här i landet och att högtiderna därför har dubbla innebörder.

• Zix

tattar-Emma

Mycket bra inlägg, håller helt med!!!

• rosesarered

Jag är själv förlovad och tycker inte att det är pinsamt eller fjortisaktigt. Vi kommer inte att gifta oss inom ett år men tanken att vi ska gifta oss har helatiden funnits där.
    Kan väl känna lite som TS att folk förlovar sig till höger och vänster och inte är seriösa med det utan ser det mera som en gullig grej.
    Ett par som vi känner är förlovade och har barn tillsammans. När jag frågade henne när dom skulle gifta sig sa hon nåt i stil med " neeeej! Gifta oss ska vi inte göra det är för allvarligt.."
    Det tyckte jag var lite konstigt speciellt när dom redan har barn ihop och allt.
    Samma reaktion fick jag av min kusin som nyligen förlovade sig med sin flickvän.
    Uppebarligen så förlovar sig inte alla med tanken att gifta sig i framtiden.

Nu har vi ändå gjort det och jag tror att folk tar vår förlovning på allvar. Det viktigaste är ändå att vi båda två tycker att det är seriöst och inte någon "fjortisförlovning".

När jag gick i nian och var en liten snäll tös som knappt hade reflekterat över vad en förlovning var för nåt så förlovade sig en kille i klassen med sin flickvän på nyårsafton.
    tror inte att dom hade en tanke på giftermål, kändes mest som en trendig grej. Det var nog inte världens seriösaste förhållande heller det var slut nån vecka efter det. Det är i min värld en fjortisförlovning

• Troll1

Jag förstår bara inte hur det kan vara SÅ upprörande hur andra människor gör? Jag bryr mig inte om grannen är förlovad utan att planera för vigsel, lika lite bryr jag mig om ngn annan gifter sig utan att vara förlovad osv. Det viktigaste är väl ändå att det är av Kärlek man gör det man gör.
    Alltså - upp till var och en enligt mig.

• NYC2007

Vi kommer att gifta oss utan att vara förlovade innan eftersom det passar oss. Jag har full respekt för vad andra väljer att göra och förväntar mig att de har det för mig och mina val i livet också. Det känns som att det vore mycket enklare om vi alla bara respekterade varandra för det vi väljer att göra och fokuserar på att acceptans istället för att vara negativa och dömande.

• tattar-Emma

Upprörd och upprörd... Jag tycker det är synd när vuxna människor inte vet vad en förlovning innebär, inte kan stava till "prinsessa", inte kan uttala "borgerligt"... alltsammans saker jag trodde var självklara innan jag hittade BT

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???