• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • Zix
    AnnaochHenrik skrev 2007-09-30 11:25:29 följande:
    Nähä, då är jag väl inte förlovad då! Vi resonerade oss nämligen fram till att det var dags att förlova oss, och att vi alltså skulle gifta oss, så det blev aldrig något frieri.
    Jag skrev att ett frieri KAN föregå en förlovning inte att den måste.

Vi resonerade oss ajälva fram till att det var dags att förlova oss och satte en datum för ringväxling under lite finare former.
  • MSW

Jag håller med TS så långt att jag tycker att det är tråkigt att förlovningstraditionen har urholkats.. Och lite nervös(kom inte på något bättre ord) att förlovningen inte skulle "tas på allvar" var jag.. Men eftersom det hela tiden varit på allvar för mig och min man har jag ändå inte tyckt att det var pinsamt att vara förlovad, kanske mer "nu jäkla ska vi visa hur det "ska" vara"..

• Sister of the Night

Zix

Ok, jag kan medge att även jag skulle lyfta lite på ögonbrynet om samma kompis dyker upp med ny ring för lfte gången inomen ettårsperiod - med ny partner i släptåg. Där någonstans tycker jag att begreppet suddats ut en del...

Så här tycker jag: Vill folk förlova sig så kör. Förmodligen är det -som hanna83 skrev- ett uttryck för stark kärlek, och sådan bör man inte sätta sig till doms över. Kanske gör de det för att utåt visa att de är en del av ett par; absolut i sin ordning, menar jag.
    Om meningen är att gifta sig sedan (kvittar för min del när) så desto trevligare!

Jag är själv förlovad sedan flera år -inte gift- och för oss var det en allvarlig åtbörd detta med förlovning. Skulle någon ha berättat för oss att det inte var seriöst utan bara "fjortisvarning" så hade nog reaktionen blivit både tvärilsk och faktiskt, en smula sårad.

• Zix
    eveluscious skrev 2007-09-30 11:23:12 följande:
    Är ju trevligt med en massa regler....TS; i vilken lagbok hittar man dessa föreskrifter för att ex. en förlovning aldrig kan föregå ett frieri? Vi gjorde så här:Min sambo frågade om jag ville förlova mig med honom på min födelsedag - jag svarade JA! och vi valde ut ringar tillsammans. Vi bestämde dagen då ringarna skulle på, den 23/6 i år (midsommardagen) .Den 23/6 när vi skulle byta ringar gick han ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Jag svarade självklart ja! Den biten var inget vi bestämt
    Men i ert fall så sammanföll frieriet med ringväxlingen och det har jag absolut inget emot. Vi gjorde något liknande själva.

Det som stör mig är de som förlovar sig som en handling helt fristående från giftemål. Och de som tycker att det är fullt normalt att förlova sig och sen något år senare förtvivlat vänta på ett frieri för att de vill gifta sig, de har ju tappat hela poängen.
  • Sister of the Night

Tilläggas kan att det givetvis hade berott på VEM som sagt det; mannen på gatan och tanten i kön på Konsum kanske inte har så värst många mandat i frågan

Men att släkt, familj och nära vänner begriper, det känns om inte nödvändigt, så i alla fall gemytligt.

• EmmaHenke

Varför får man inte ta förlovnigen som man själv vill ??

Det är väl jätte synd om ingen tar förlovningen seriöst, man ska jag va helt allvarlig så struntar jag i vad andra gör och sköter mig själv. Blir väl inte eld och lågor om någon har förlovat sig, även om det är "seriöst".

Tycker att förlovning är nåt personligt och jag kommer nog va förlovad i typ hundra år. Tycker det är mysigt att visa att det är vi bara !

• Zix

Sister of the Night skrev 2007-09-30 11:35:53 följande:

Skulle någon ha berättat för oss att det inte var seriöst utan bara "fjortisvarning" så hade nog reaktionen blivit både tvärilsk och faktiskt, en smula sårad.
    Det ju just det som gör mig så arg. Att det hamnat en fjortisvarning på förlovning för att så många har tagit det så oseriöst. Och de som ser det som ett sätt att visa att de är ihop fördärvar för de som ser det som ett nästintill förbindande kontrakt.
  • Kärlek08

Intressant diskussion... Jag är förlovad sedan 2002. Vi ska gifta oss i sep 2008. Jag känner mig inte som en fjortis men ville gärna befästa vår kärlek med en ring efter att vår son kommit till världen. Vi har inte haft tiden eller ekonomin att gifta oss förrän nu (ävenom jag gärna hade gjort det tidigare). Är jag en fjortis?

Som sagts tidigare, en fjortisförlovning (tror ni det ordet någonsin kommer hitta in i SAOL?) måste väl betecknas av fler parametrar än att man förlovar sig. Kanske när man förlovar sig efter kort tid och vid ung ålder kan betecknas som en "äkta" fjortisförlovning, oavsett ålder på paret?:D

• Zix

Sister of the Night: Vill bara klargöra att jag INTE tycker att ni är oseriösa! Vill inte bli missförstådd

• Samos07

Äsch... vi har alla rätt till en åsikt. Ett par bitska kommentarer i den här tråden =)
    Jag förstår vad du menar zix och kan delvis hålla med dig. Det ÄR lite synd att förlovning verkar ha tappat lite av sitt värde, vilket jag anser att det har då det ibland känns som att många förlovar sig för att det är en fluga. Missförstå mig inte nu... jag tror de flesta som hänger här gör det just för att de vill/ ska gifta sig. Men iaf i min närhet har det ibland kännts som att en del förlovar sig utan att det finns någon som helst tanke bakom.

Ett exempel.... är när vi förlovade oss. Alla tyckte det var jätteroligt, men min mamma blev lite chockad när jag sa att vi hade bokat kyrkan. Hon hade trott att vi skulle vara förlovade ett bra tag och inte gifta oss inom det första året. Det tyder ju på att det är många som förlovar sig för att sedan vara förlovade i flera år innan de tar tag i giftermål. Och nej, det behöver ju inte nödvändigtvis vara fel. Det beror väl på vem man är som person, men JAG tycker också att det är synd. För mig känns det väldigt främmande att vara förlovad i sju-åtta år uta en tanke på giftermål.

Men visst... vi är alla olika.

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???