• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • starchick

tycker det är mer fjortisvarning att tycka att det är pinsamt isf...

• Zix

starchick:

kan ju lägga till att vi är det sista par som någon nånsin förväntat sig skulle förlova sig eller gifta sig. Och det finns många brutna förlovningar i vår släkt. Kanske därför jag inte tror att folk inser hur seriösa vi är.

• Sister of the Night

Trådämnet får mig att fundera över om ni som tycker det är ett så pinsamt tilltag även undviker att gratulera era nyförlovade vänner? När de nu ändå såklart inte är seriösa, vill säga.

Traditionen -om det nu är den som glimrar- påbjuder ju att giftermål sker ett-två år efter förlovning, vart går gränsen för att få sin förlovning "godkänd"? Om paret avser gifta sig om fyra-fem år, är det bara en tramsförlovning då?

• eveluscious

Är ju trevligt med en massa regler....TS; i vilken lagbok hittar man dessa föreskrifter för att ex. en förlovning aldrig kan föregå ett frieri?

Vi gjorde så här:
    Min sambo frågade om jag ville förlova mig med honom på min födelsedag - jag svarade JA! och vi valde ut ringar tillsammans. Vi bestämde dagen då ringarna skulle på, den 23/6 i år (midsommardagen) .

Den 23/6 när vi skulle byta ringar gick han ner på knä och frågade om jag ville gifta mig med honom. Jag svarade självklart ja! Den biten var inget vi bestämt

Så nu har vi bokat kyrkan till den 19/6-2009 (midsommarafton)

Ni må tycka att det är pinsamt och fjortisvarning på att förlova sig utan ett löfte om giftemål... Jag tycker nog det är pinsamt att folk bryr sig så mycket om vad andra gör, att dem känenr sig tvingade att starta en tråd om det

• hannis83

vad tråkigt att folk inte reagerar med ett "grattis vad kul!" utan med att ni är fjortisar! konstigt tycker jag, vi har då aldrig fått höra att vi skulle vara fjortisar (lustigt att tänka på sig själv som en 24-årig fjortis...)

är helt förvirrad, visste inte att det var fjortisvarning på att förlova sig! herreminskapare, vi har väl alla slutat högstadiet?

• AnnaochHenrik
    Zix skrev 2007-09-30 10:55:18 följande:
    Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!
    Nähä, då är jag väl inte förlovad då! Vi resonerade oss nämligen fram till att det var dags att förlova oss, och att vi alltså skulle gifta oss, så det blev aldrig något frieri.
    Jag tror att när vi förlovade oss, såg omgivningen det som att det var ett väldigt stort steg, och ingen tyckte att det var oseriöst. Jag tror att det beror mycket på vilka det är som förlovar sig, är det ett väldigt ungt par som varit ihop i ett halvår och inte har några planer på att gifta sig, då tar man det kanske inte på så mycket allvar. Är man däremot ett etablerat par som varit ihop länge, och verkligen förlovar sig med tanke på giftermål, då tror jag att folk tar det på allvar!
  • Zix

Sister of the Night skrev 2007-09-30 11:22:49 följande:

Trådämnet får mig att fundera över om ni som tycker det är ett så pinsamt tilltag även undviker att gratulera era nyförlovade vänner? När de nu ändå såklart inte är seriösa, vill säga.Traditionen -om det nu är den som glimrar- påbjuder ju att giftermål sker ett-två år efter förlovning, vart går gränsen för att få sin förlovning "godkänd"? Om paret avser gifta sig om fyra-fem år, är det bara en tramsförlovning då?
    Jag grattar givetvis och hoppas på det bästa. Fast jag måste säga att gratta någon till sin tredje förlovning (med ny partner varje gång) tar emot lite.

Om ett par förlovar sig men planerar att gifta sig om 4-5 år så förstår jag inte riktigt brådskan med att förlova sig. (vi har själva varit ihop i mer än 6 år innan vi förlovade oss)
  • mrsD

när jag läser trådstarten tänkte jag på en tjej som gick i samma klass som mig i högstadiet.. jag tror hon va förlovad 3 ggr innan vi gick ut nian..
    o då me världens skitstövlar (ok, d kanske inte har me saken o göra..) men d e liksom va jag tycker är en "oseriös" förlovning

tycker inte det är oseriöst bara för man inte börjar planera bröllop direkt, eller inom ett år! absolut inte!
    oseriöst är det, när som TS skriver, att man tänker "d får hålla så länge d håller" o inte "det ska alltid vara vi"

Tycker kanske att diskussionen kom lite på villovägar här i tråden..

men självklart gör ju alla par precis som de själva vill, o ingen har ju egentligen rätt att lägga sig i det!

• starchick

Men vad spelar det för roll vad "folk" tror? Räcker det inte att NI vet att ni är SERIÖSA?
    Jag är förlovad, tycker du att det är fjortisvarning på mej då?
    Och alla andra som är förlovade? Jag är 30 år och känner mej inte som en fjortis...

Zix skrev 2007-09-30 11:19:20 följande:
    starchick:kan ju lägga till att vi är det sista par som någon nånsin förväntat sig skulle förlova sig eller gifta sig. Och det finns många brutna förlovningar i vår släkt. Kanske därför jag inte tror att folk inser hur seriösa vi är.
  • Zix

hannis83

Själv är jag en 28årig fjortis.... ;)

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???