• Zix

Hur kan ni inte förstå???

Nu pyser det ånga ur öronen på mig!

Förstår folk här verkligen inte vad en förlovning innebär????

Att förlova sig är att ha bestämmt att man ska gifta sig!!!

Ett frieri och en förlovning bör sammanträffa tidsmässigt. Ett frieri kan föregå en förlovning men ALDRIG tvärt om!

Ni som förlovar er utan att ens ha en tanke på att gifta er i framtiden, förstår ni inte att ni gör att begreppet förlovning tappar hela sitt värde.

Man ska inte förlova sig förrän man är tillräckligt säker på sitt förhållande för att börja planera bröllop och man ska ALDRIG förlova sig med tanken "det håller så länge det håller" då får man allt låta bli att förlova sig för då är man bara ihop (stor skillnad)

Vad tänker ni egentligen???

//förlovad och tar det på allvar

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-30 22:18
    Ok, eftersom det finns en hel del inlägg här från folk som inte följt tråden så vill jag uppdatera den lite.

Läs tråden eller ta reda på vad ordet förlovning betyder/innebär innan ni dissar trådstarten.

Sen vill jag tillägga att jag själv är nyförlovad och planerar att gifta mig. Detta är för oss mest en juridisk handling men givetvis älskar vi varann (giftemål förändrar inte sådant!). Vi är ateister och kommer därför inte att gifta oss i kyrkan så det är inte riktigt lönt att diskutera vit klänning och oskuld med mig.

Det är inte att ni inte följer gamla traditioner som gör mig upprörd utan att ni inte förstår vad en förlovning är. Att förlova sig är att för-lova sig inför ett kommande bröllop. När man har bestämmt sig för att gifta sig så är man förlovad och man kan därför inte per deffinition vara förlovad om man inte avser att gifta sig. Förlovad kan man vara både med OCH utan ring!

Inte heller kan man per deffinition förlova sig två gånger i rad, dvs ett frieri efter en redan officiell förlovning!

Ursäkta om jag var otydlig i trådstarten (vilket jag uppenbarligen var), hoppas ni förstår mig bättre nu!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-10-01 18:44
    Jag har lämnat tråden eftersom den urartat och uppmanar er att göra det samma.

• Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???
  • OneHotMinute

Zix

Det jag menar är att jag frågade dig om du tänkte ha svart klänning eftersom att det också varit en tradition, och du svarade att du "har faktiskt övervägt en".

Om jag då ÖVERVÄGT att låta förlovningen betyda en sak men sedan inte gör det för mig, är det också en godkänd "bortförklaring" då?

• pickolina

Det är ordets rätta betydelse ja.. Men som någon redan skrivit så är det många ord och många begrepp som ändrats genom åren och moderniserats.

Jag ser inget fel med att ha åsikten att förlovning och äkenskap går i hand, men jag ser heller inget fel i att ha åsikten att det inte behöver göra det. Vi lever i ett modernt samhälle och det är faktiskt frivilligt. Varför irritera sig på att andra kanske inte gör som man själv tycker???

Det finns många sätt att göra mycket på. Följer ni alltid dom gamla traditionerna oavsett vad det handlar om eller enbart gällande vissa? Vad ger er i sådana fall rätten att göra så?

• OneHotMinute

tattar-Emma

Innan jag överhuvudtaget svarar på den frågan vill jag fråga dig,
    VAD innebär ett giftemål för dig? Varför, vad är det du lovar?

• Zix
    OneHotMinute skrev 2007-09-30 18:31:56 följande:
    ZixDet jag menar är att jag frågade dig om du tänkte ha svart klänning eftersom att det också varit en tradition, och du svarade att du "har faktiskt övervägt en".Om jag då ÖVERVÄGT att låta förlovningen betyda en sak men sedan inte gör det för mig, är det också en godkänd "bortförklaring" då?
    Du blandar ihop två vitt skilda saker!

Om du vill ljuga inför folk om era intentioner med en förlovning så go ahead, men jag tycker inte att det verkar vidare normalt
  • maljor

tattar-Emma

Även om DU tycker att det "bara är en gullig handling" så har väl fortfarande folk rätt att göra det som passar dem så länge det inte är en olaglig handling. Och vad jag vet så är det inte en olaglig handling att förlova sig först när man känner sig helt säker på relationen för att sedan fria när man vet att man kan gifta sig.

Tycker att det är fruktansvärt trångsynt att säga "så får man inte göra" med pekpinnen bara för att man själv väljer att göra på annat sätt.

• Morr

onehotminute: varför är det så viktigt för dig att kalla det för en förlovning om det inte är det du vill ändå? Då är det ju bättre att kalla det något av Zixs alternativ? konstigt att vilja kalla en företeelse för något man inte menar innebörden av...

• pickolina
    OneHotMinute skrev 2007-09-30 18:31:56 följande:
    ZixDet jag menar är att jag frågade dig om du tänkte ha svart klänning eftersom att det också varit en tradition, och du svarade att du "har faktiskt övervägt en".Om jag då ÖVERVÄGT att låta förlovningen betyda en sak men sedan inte gör det för mig, är det också en godkänd "bortförklaring" då?
    Ser att det var fler som hade samma tanke...
  • tattar-Emma

OneHotMinute

Att gifta sig är enbart juridiskt för mig. Möjligen en ursäkt till att ställa till med fest.

pickolina

Det är svårare att kommunicera om folk hittar på egna betydelser till ord, däri ligger problemet. Vi pratar lingvistik här, inte traditioner.

• Zix
    maljor skrev 2007-09-30 18:34:16 följande:
    tattar-EmmaÄven om DU tycker att det "bara är en gullig handling" så har väl fortfarande folk rätt att göra det som passar dem så länge det inte är en olaglig handling. Och vad jag vet så är det inte en olaglig handling att förlova sig först när man känner sig helt säker på relationen för att sedan fria när man vet att man kan gifta sig.Tycker att det är fruktansvärt trångsynt att säga "så får man inte göra" med pekpinnen bara för att man själv väljer att göra på annat sätt.
    Men varför fria om man redan är förlovad??? Tårta på tårta ju!
  • MissLovely

Nu tycker jag att ni har överdrivit hela den här trådeeeen bara för att ni ska få envisa!! Alla har sin egen bild på vad förlovning och giftemål är och jag kan inte tvinga någon annan att tycka som jag och förvolva sig först och fria sen och inte du heller TS har rätt att påstå att man är fjortis.

Mitt favorit citat är " LEV DITT LIV FÖR DU KOMMER DÖ DIN DÖD"
    Bryr er inte om andra o deras val i livet utan fokusera på vad ni gör. Om det är nogåt som är barnsligt så är det att förlova sig bara för att man gillar datumet 070707.

Svar på tråden Hur kan ni inte förstå???