hej tjejer,
Tack för alla grattis :D
oj vad tiden går fort, det var evigheter sen jag var inne här.
Lillprinsen växer så det knakar och är en riktig mat/bajsmaskin med massa humör :)
Väldigt lik hur han var i magen faktiskt hahahha
Han är helt underbar när han är på bra humör och bara ligger och tittar på en med sina mörk mörk bruna ögon. Varje BM som träffat honom tycker han är otrolig med/nyfiken för sin ålder :)
Ska se om jag hinner skriva lite om förlossningen innan han vaknar igen. Det är mkt som ska hinnas med när han väl sover.
04.00 Vaknade av att något var annorlunda och sprang på muggen 3ggr. Insåg att shit nu är det igång. Värkarna drog igång direkt och sprang under värkarna runt och plockade/städade i lägenheten. Kunde inte sitta still.
Ringde regelbundet till förlossningen och kollade av läget när det var dags att åka in.
09.00 åkte till sös och hade nu 2 min mellan värkarna och dessa höll i sig 1-1,5 min. Väl inne så var jag öppen 5cm.
12.30 öppen 7cm och har under hela tiden enbart kunna stå upp, provade ligga, boll och massa olika ställningar men inget fungerade. Hade oxå enbart ont i magen och ej ryggen så det fungerade enbart med att duscha varmt för att minska smärtan.
Nu tycker dock BM att jag ska prova lustgasen och det var ingen hit. Mina värkar kom så fort att jag inte hann med att andas in gasen i tid så effekten kom mellan värkarna.
16.00 öppen 8cm och BM bestämmer att jag ska få epidural för att få vila lite. Efter 12 timmar ståendes utan någon som helst smärtlindling börjar jag bli ganska trött.
18.00 fått epiduralen och fått ligga ner ca 1 timme oc vila så får jag dropp för att få igång värkarna igen. Nu är jag helt öppen förutom en kant som bråkar lite. Nu ska bara bebisen vrida ner sig den sista 1cm som saknades. Kliar över hela kroppen vilket är en effekt av epiduralen.
19.30 bebisen har fortfarande inte vridit ner sig och de har ökat på droppen för att ge starkare värkar. Börjar bli riktigt jobbigt nu, krystvärkar börjar komma och får enbart ligga ner (mer smärtsamt) för att det påskyndar nedvridandet.
BM tror att bebisen ska vara ute innan 21.
21.00 värkarna är bara värre och värre, krafterna börjar ta slut nu och har fått ganska hög feber så får antibiotika och alvedon.
Nu får jag även krysta men inget händer.
22.00 inget har hänt och nu är jag helt färdig, svetten rinner och bebisen har fortfarande inte vridit ner sig den ynka 0,5-1cm som behövs. BM beslutar att sugklocka ska användas och jag tackar mer än gärna ja till hjälpen.
22.30 Läkaren kommer för att använda sugklocka och satan vad ont det gjorde att sätta fast den under en rejäl värk.
Nästa värk så får jag hjälp och sen får bebisens huvud stå och töjja under nästa krystvärk och det bränner så in i h*#¤%%.
22.50 Underverket kommer ut och all smärta bara försvinner. En pojke på 3560gr och 51cm lång :D :D
Vi fick stanna på BB i 3 dagar i familjerum, skönt att sambon fick stanna för jag var så slut att jag inte ens kunde lyfta honom första 2 dagarna. Kändes som jag blivit överkörd av X2000 några ggr.