Clown - vet inte om du verkligen vill diskutera saken och dessutom blir det ju väldigt hypotetiska utläggningar från min sida.
Jag tror, efter att ha grubblat på din sits till och från sedan igår em, fortfarande att jag hade kommit till ett annat beslut. Ska jag skaffa barn så vill jag verkligen säkra att jag inte gör det själv, än så länge är karriär och egen utveckling allt för viktig och jag vägrar (som det känns just nu ) hamna i en situation där mina uppoffringar blir större än makens. Ska det bli barn hos oss, så ska det vara ett gemensamt beslut och gemensamt ansvarstagande genom hela processen. Skulle min make uttrycka nåt i stil med "men det är ju klart att jag inte kan vara hemma så där hemskt länge" eller "jag kommer inte kunna vabba i nån större utsträckning" - tjaa då skulle jag dra öronen åt mig och säga att näpp, då väntar vi ett tag till.
Ärligt talat är det just vad som hänt, det har tagit tid för min kära karl, så mycket prins han än är, att inse sin del i ett ev föräldrarprojekt. När vi träffades var hans inställning att han minsann inte skulle kunna komma loss för pappaledighet, dagishämtningar och vabbande. Och jag lät honom (och mig själv) mogna.
Jag är FULLT medveten om att det här är en ANNAN diskussion än den som måste utspela sig i er relation. Men för mig finns vissa paralleller.
Skulle min make bli svårt sjuk så skulle vi (tror jag idag när det inte hänt ) välja att ta vara på tiden vi hade kvar tillsammans, om möjligt resa och uppleva spännande saker under den tid som var kvar. Däremot skulle jag inte vilja bli mamma i en sådan sits. Min längtan efter barn är för liten för att det skulle prioriteras och som en konsekvens av det känner jag just nu att min tillvaro inte kräver att makens och mina gener lever vidare i någon ny person. Det vore skoj om vi fick barn ihop, men längtan är nog inte lika stark som eran.
Lång utläggning som du kan läsa och låta bli att kommentera om du inte vill diskutera frågan alls. Hade bara, som vanligt, ett behov att förklara mitt sätt att fundera.Och enligt mig gör ni helt rätt, man ska ABSOLUT följa sitt hjärta - men det hade inte passat min situation.