• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • mugglesfan

Nu ska jag ta mig lite lunch och funderar sedan på att åka och fika på jobbet

Apropå galleriet: jag tror faktiskt att ni övriga som är reggade har access att lägga till bilder själva - ingen som försökt. Dvs jag tror inte att jag "äger" galleriet men det kanske är så - har inte läst reglerna så jättenoga... Var mest så att jag skapade det och fortsatte sköta det - men det behöver ju inte hänga på mig på ngt sätt.

• mugglesfan

"ingen som försökt?" skulle det vara

• mugglesfan

Det var en snabblunch det - rester från igår.

Aha, den är nere för underhåll ibland.

Förresten, underbart skrivet på den där bloggen om att slappna av - jag kände igen mig klockrent! Blir också jätteirriterad på alla förståsigpåare som inte har en aning om hur svårt det kan vara som tror att man kan hjälpa till genom att slappna av. Det är en form av skuldbeläggning som jag inte gillar. Underförstått "det är ditt eget fel att du inte blir gravid om du är så hysterisk och inte kan slappna av". Och som jag skrivit så många ggr tidigare - hade avslappningen haft betydelse är det många här i tråden som inte skulle varit gravida nu - inkl jag själv...

Och Lappis: till din präktiga jobbarkompis - det är lite likadant. "Det är ditt eget fel som inte är nykter hela tiden, som gör att du inte blir gravid". Även om hon inte säger det rent ut så är det det hon antyder (om jag inte missförstått?). Kom ihåg att jag drack ganska mkt på min bröllopsresa när jag blev på smällen...

Fler myter vi kan avliva?!

• pirr!

Nä nu är jag förvirrad! Gjorde graviditetsuträkning på growing people och den säger att jag nu är inne i v 7 medan de andra jag kollat (vårdguiden och familjeliv) säger v 9.. En himla skillnad!!!
    Någon vis som vet?

• sweetstreet

Har inte hunnit läsa ikapp allt!
    Vill bara sticka in huvudet och säga till Frejis att ring Sophiahemmet för en extra koll!!!!
    Din gyn verkar ju inte så kompetent måste jag säga... :( :o

Tycker du ska kolla med SH och se vad de säger.
    Svårt att tro att du är i klimakteriet!!!!

Näe, du är värd en vettig läkare tycker jag!
    Sedan kan ni ju fundera på IVFernas om, var, när, hur senare. men en koll (av en kompetent person) och en second opinion är aldrig fel!

Kram gumman!!! :p

• Vänner-fan

Hej mina favorittrådisar!

Jag saknar er, men jag har inte kunnat hänga här mycket alls på länge! Har läst nån sida då och då senaste dagarna, men nu skippar jag det för att hinna få iväg ett inlägg i stället.

Här rullar det på. Det största som hänt är att vi för ett tag sen kom på att prinsen nog sover för lite. Dumma som vi är trodde vi att han reglerade det själv, men det gjorde han inte. Och trots att vi varit omgivna av många som jag trodde kunde det här med barn och fast man sprungit en del på bvc har ingen reagerat på detta. (Vid 2 mån ålder kunde han vara vaken en hel dag, bortsett från 2 20-minuterslurar, fast egentligen bli trött och lite gnällig redan efter 2 timmar...) På bvc tjatar de ju mest bara om amning och den har ju alltid funkat som den ska så det var ju onödigt att lägga tid på det då anser jag. Ingen har frågat hur många timmar han sov på ett dygn. Så när vi upptäckte det började vi lägga honom när vi tyckte att han verkade trött och gjorde allt för att hjälpa honom komma till ro och det var väl en god början. Sen för en och en halv vecka sen träffade jag en gammal kursare på en fest som lovordade Anna Wahlgrens bok "Barnaboken". Lite skeptisk började jag ändå läsa i den och sen blev jag fast. Visserligen håller jag inte med om allt, men i stora drag har den boken gjort stor skillnad för oss. Vi håller på och gör upp ett schema för honom nu så att han alltid ska få den sömn han behöver och därmed vara på glatt humör jämt när han är vaken och slippa bli övertrött. Och vi vet nu att vi måste lämna honom INNAN han somnar för annars tittar han upp efter 5 min och inser att det skett en förändring (att vi inte är kvar, att vagnen står still etc.). Jag fattar inte att jag inte läst någon bok om barn. De är inte alls så himla olika som jag trott utan barn behöver i stort sett samma saker den första tiden. Så jag kan varmt rekommendera er att inte bara läsa om graviditet!! Det underlättar oerhört. Igår förberedde vi en superlyxig middag och i stället för att oroa oss för om vi skulle få äta i skift så VISSTE vi att han kommer sova klockan 20 för att vi skulle lägga honom strax innan och sova i flera timmar eftersom han skulle fått den mat och sömn han behövt den dagen. Och det gör en himla skillnad. Vardagen blir så mycket lättare när man har KOLL.

Och som sagt, vi känner oss jättedumma för att vi gått på orden "Följ barnets rytm". Det gäller visst bara första månaden, sen måste man hjälpa de med rutiner. Om de inte klarar ut det själva.
    Så ta mig på orden och läs någon bra bok om detta, så ni inte hamnar där vi gjorde för det var riktigt synd om honom inser vi nu i efterhand.

• Liten med Mindre

Vänner - toppen med tips från verkligheten. Inser också att det nog är bra att läsa någon barnbok innan Mindre dimper ner, och inte bara fokusera på mig, graviditet och förlossning. För jag gissar att första tiden efteråt längar man inte efter att läsa fakta böcker direkt. :D

Vi får väl önska oss en i julklapp och hoppas att vi hinner läsa den (tänker väl fira jul med svärisarna tidigare, och då finns ju chans att hinna).

Hoppas att ni fick en riktigt god middag igår! (Uppvärmd köpe-pizza stod på min meny, tur att jag lyxat med glass på fikat med Frejis. :) )

• Moppy

Vänner-fan: intressant att du tar upp det. Jag hade ingen aning om att det är viktigt med rutin för barnet, både för barnets eget bästa och för att få det att flyta lättare som föräldrar. Men efter att ha spenderat sommaren med vänner som precis har fått barn, så ser man att rutiner är A och O. Jag har förutom Anna Wahlgrens bok även fått rekommenderat en amerikansk bok som heter Baby Whisperer, som tydligen ska vara ett bra mellanting mellan en riktigt strikt regim (som en kvinna som heter Gillian Ford förespråkar och som blivit poppis att följa för många) och ingen rutin alls. Jag tror också på att börja läsa lite om livet EFTER födslen redan innan, många är nog för koncentrerade på förlossningen och har inte tänkt på hur det blir sedan.

Skönt dock att ni fått in rutiner nu Vänner så att det flyter bättre!

• Lapinette

Nästan alla mina vänner har ju redan barn så det där med strikta rutiner har jag förstått är viktigt om man själv vill ha ett liv också.

Fast först ska man ju komma dit. Komiskt nog sitter jag och maken och chattar om mitt favoritnamn just nu. Får nog bearbeta honom ett tag till om jag ska få min vilja igenom. Åter igen...
    1.) ska se till att bli gravid
    2.) den lilla bebisen måste vara en flicka

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!