Hej mina favorittrådisar!
Jag saknar er, men jag har inte kunnat hänga här mycket alls på länge! Har läst nån sida då och då senaste dagarna, men nu skippar jag det för att hinna få iväg ett inlägg i stället.
Här rullar det på. Det största som hänt är att vi för ett tag sen kom på att prinsen nog sover för lite. Dumma som vi är trodde vi att han reglerade det själv, men det gjorde han inte. Och trots att vi varit omgivna av många som jag trodde kunde det här med barn och fast man sprungit en del på bvc har ingen reagerat på detta. (Vid 2 mån ålder kunde han vara vaken en hel dag, bortsett från 2 20-minuterslurar, fast egentligen bli trött och lite gnällig redan efter 2 timmar...) På bvc tjatar de ju mest bara om amning och den har ju alltid funkat som den ska så det var ju onödigt att lägga tid på det då anser jag. Ingen har frågat hur många timmar han sov på ett dygn. Så när vi upptäckte det började vi lägga honom när vi tyckte att han verkade trött och gjorde allt för att hjälpa honom komma till ro och det var väl en god början. Sen för en och en halv vecka sen träffade jag en gammal kursare på en fest som lovordade Anna Wahlgrens bok "Barnaboken". Lite skeptisk började jag ändå läsa i den och sen blev jag fast. Visserligen håller jag inte med om allt, men i stora drag har den boken gjort stor skillnad för oss. Vi håller på och gör upp ett schema för honom nu så att han alltid ska få den sömn han behöver och därmed vara på glatt humör jämt när han är vaken och slippa bli övertrött. Och vi vet nu att vi måste lämna honom INNAN han somnar för annars tittar han upp efter 5 min och inser att det skett en förändring (att vi inte är kvar, att vagnen står still etc.). Jag fattar inte att jag inte läst någon bok om barn. De är inte alls så himla olika som jag trott utan barn behöver i stort sett samma saker den första tiden. Så jag kan varmt rekommendera er att inte bara läsa om graviditet!! Det underlättar oerhört. Igår förberedde vi en superlyxig middag och i stället för att oroa oss för om vi skulle få äta i skift så VISSTE vi att han kommer sova klockan 20 för att vi skulle lägga honom strax innan och sova i flera timmar eftersom han skulle fått den mat och sömn han behövt den dagen. Och det gör en himla skillnad. Vardagen blir så mycket lättare när man har KOLL.
Och som sagt, vi känner oss jättedumma för att vi gått på orden "Följ barnets rytm". Det gäller visst bara första månaden, sen måste man hjälpa de med rutiner. Om de inte klarar ut det själva.
Så ta mig på orden och läs någon bra bok om detta, så ni inte hamnar där vi gjorde för det var riktigt synd om honom inser vi nu i efterhand.