• nu är jag fruL

När märker man av det?... 1 år!!!!

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Nu har vi diskuterat det här ämnet under ett år! och mycket har hänt under resans gång. Men än är vi vel inte klara, eller hur?

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla

• Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!
  • Frejis

*har läst ikapp, pust :)*
    Tinga, jag tänker också på samma sätt, men det tog en stund att återfå tankeförmågan. Ska försöka få en tid på MamaMia som också är inom mitt upptagningsområde. "En second opinion" är nyckelordet även här...

Jag fattar inte att en gynekolog rekommenderar att slappna av. Det är ju bättre att säga att det kanske inte är så bra att hålla på med listor och mätningar, och be att komma på återbesök om några månader.

Det verkar iaf att ämnet gynekologi finns kvar på tråden ;)

Sweet - massor med kramar till dig i NYC! Äsch, att det skulle bli en bom igen :(

August - vilken historia! Problemet är dock att det sällan står "dålig läkare" i pannan på dem utan man får upptäcka det i efterhand. Och det tar framför allt mycket tid.

• Soofia

August, tack för tipset...nej, då vi ska nog ta det lugnt...har räknat med en cykel mellan 28 o 43 dagar....missar vi Äl (om det nu kommer en) då så...känns som att det är långt för tidigt att börja oroa sig...klart att man önskar det skulle gå direkt (speciellt när nästan alla ens vänner har lyckats hur snabbt som helst) men men...det får ta den tid det tar!

• Liten med Mindre

Frejis - tack för igår. Kul att ses igen, och prata lite på riktigt. :) Bra att du har bokat tid på annat håll nu. Kanske går det fortare att få tid på Odenplan (ultragyn), de gör nog annat än bara ultraljud tror jag?

Kul med mer lyckad reashopping. :) Jag var udda nog bara sugen på en av godisarna jag köpte, så resten fick följa med idag.

Och för att avrunda mina hotellförfrågningar för Gbg, kan jag meddela att det blev First hotell på stationen. Vanilj och Lilton var fulla pga Finnkampen som tydligen går då. Tur att det fanns nåt kvar att bo i. Tack för all hjälp!

• Lapinette

Frejis - kanske du ska prova och ringa Sophiahemmet. Det ligger ju lite närmare än Carl von Linné och kanske kan du få en tidagare tid hos dem? Det är ju inget som säger att bara för att du går dit så måste du köra inseminationer och IVF där. Själv är jag inställd på att göra IVF i Uppsala då min läkare har samarbete med dem plus Storängsbotten samt Falun.

• Frejis

Förtydligande - reashopping som Liten menar innebar 6 små fat från Villeroy :) och tack för alla tips.

Lapinette - jaha, det blir förmodligen ivf i Uppsala. De är jättetrevliga där och verkar vara väldigt kunniga, problemet har för oss (eller snarare för mig) varit avståndet. Jag tänkte först att det går bra, men med närmare eftertanke så kommer iaf inte jag att orka pendla dit och tillbaka efter t ex äggplock och återinsättande. Jättejobbigt när man väl ska göra det.

• Moppy

Frejis - jag säger som Lappis, prova med Sophiahemmet. Vad du behöver nu är en fertilitetsklinik som är experter på detta. Tror inte att en vanligt gyn kan reda ut det, utan jag skulle gå direkt på ngn som verkligen vet vad han/hon pratar om och som inte förvirrar och förlänger processen mer. Jag pratade i telefon med en mycket trevlig dam på IVF/fertilitets kliniken på SH när jag var i farten och sökte hjälp, kommer inte ihåg vad hon hette, men hon verkade superbra och kunnig. De har telefontid på eftermiddagar, typ 1-3 (står på hemsidan). Ring redan idag!!

• Moppy

...även om du ändå bestämmer dig för CvL i slutändan så skadar det inte att få second opinion från ngn annan!

• Lapinette

Frejis - vet inte varför men då du och Koko har gått på CvL så har jag fått en bra uppfattning om dem. Storängsbotten har jag inte ens hört talas om innan så på något sätt går det stället bort även om den är närmast. Falun ska visst vara ett superställe men där kan vi prata om jobbigt att åka dit. Själva hormonköret gör jag vid Humlegården hos min läkare så då behöver jag inte åka till Uppsala utan det är ju bara för äggplock och återinförande och så långt är det ju inte.

• mugglesfan

Puh, är fortfarande bara på sid 153 - jeeesus girls, vad ni tjötar härinne!

Men måste hoppa in och svara på en fråga från Moppy (ifall jag glömmer det sedan): jag skulle rekommendera dig att gå profylaxkurs mer tidigt än sent. Det är viktigt att hinna öva och man har dessutom nytta av den andningen om man får andra krämpor i slutet, som gör ont. Jag tror att många går kursen och sedan tror att det räcker men det står i kompendiet att man behöver ca 30 övningstillfällen innan man har "betingat" kroppen att reagera rätt. Instinktivt spänner man sig och slutar andas när man får ont (det stämmer - observera er själva om ni tex slår i en tå el likn!).

En annan sak: jo det är fascinerande det där med att vissa människor tycker det är bättre att gå in i det här med förlossning helt oförberedda och förlita sig helt på personalen. Medan jag är tvärtom - jag ser det som en stor sak som jag verkligen behöver förbereda. Och ingen kritik i detta -man är bara olika. Jag är lite av en kontrollmänniska och för mig känns det som att det enda jag kan kontrollera med förlossningen är att vara så påläst och förberedd som möjligt.

Vår profylaxledare sa en sak som jag tycker vara bra uttryckt: ni ska våga SLÄPPA kontrollen men inte TAPPA kontrollen. Alltså släppa kontrollen till BM.

Så, nu ska jag fortsätta läsa ikapp...

• Frejis

Tack Moppy! och alla andra.

Har nu ringt till Sophiahemmet och fått tid hos dem i början av september. Systern var väldigt förstående och sade att läkaren först behöver sätta sig in det hela. Skönt att inte bli ifrågasatt och känna sig skum bara för att man är... hm, lite chockad och något förvirrad.

Svar på tråden När märker man av det?... 1 år!!!!