• Engelbert

tips om exklusivare bröllop (obs, inte budgetbröllop!!!)

Hej,
    har under en tid läst många inlägg om sk budgetbröllop och hur man spar in pengar på att tex äta på papperstallrikar kontra porslin, maskintillverkade lågbudget ringar från Schalins mm...

Det är helt okej att spara pengar, det är inte det, men finns det någon som vill diskutera om det motsatta?
    Det blir lätt bara prat om budgetbröllop här... Kan vi inte snacka om lite exklusivare saker också?

Låt pengarna rulla...Och låt kortet dansa på bordet!

• Svar på tråden tips om exklusivare bröllop (obs, inte budgetbröllop!!!)
  • marranmi

han heter björn och inte bjärn, men det kanske du fattade ändå och det var till ulrika hydmans vernisage i Sunderby Folkhögskola han gjorde maten till, jättehäftigt, gå in på www.maltidsvision.se och titta och inspireras!! Han kan säkert göra nåt häftigt! När är det bröllopet är? tror inte det kommit fram tidigare, jag vill veta när jag kan vänta att se kort och detaljer från festen, det är verkligen jättespännande att få vara en del av er planering och blir alldeles lycklig när någon ny idé kommit upp! STOR styrkekram!

• Gemma

Hej, vilken rolig tråd! Har nog aldrig stött på någon annan som faktiskt gått in för att spendera pengar på sitt bröllop. Vi försökte som de flesta vara sparsamma, ändå slutade notan på cirka 400.000 exklusive bröllopsresa, vilket i sverige får betraktas som förhållandevis mycket (dock inte i USA). Men då fick vi det precis som vi ville ha det, ett "eget" slott i Frankrike för oss och våra gäster, jag köpte precis den klänning jag ville ha (en Monique Lhuillier), fick ett handgjort hårsmycke av brittiska Basia Zarzycka och maten kom från Loiredalens bästa catering, som bara använde ekologiska råvaror och fingertoppskänsla. Både vi och våra gäster tyckte att bröllopet blev lyxigt men ändå smakfullt och absolut inte vräkigt. Å andra sidan - jag skulle gärna själv gå på ett överdådigt, amerikanskt bröllop!
    Det som kostade mycket för oss var bland annat kläder för oss båda (skräddarsytt för mannen och bara det bästa när det gällde kvalitet), hyra av buss som transporterade omkring gäster från stadshus till kyrka till slott, brunch på morgonen, blommor (hittade en helt enastående florist som gjorde väldigt speciella grejer), cateringen såklart och så själva slottet. Vinerna var inte så dyra, vi ville hellre ha personliga, lokala viner än de stora kända namnen. Likadant kostade foton och inbjudningar en hel del eftersom en grafisk designer fick formge och illustrera i samråd med mig, och fotografen flög vi ner från Sverige. Men eftersom det personliga var det allra viktigaste för oss fick vi vackert göra det mesta själva, eller i alla fall i nära samarbete med de som hjälpte oss. Så slutnotan handlar inte bara om huruvida man anlitar koordinator eller ej, utan om vad man har för preferenser.

Hoppas ni blir nöjda med ert bröllop! När gifter ni er och hur många blir ni?

• margaux

Engelbert!
    Nu har jag skummat igenom tråden och kan ju bara säga WOW! Superkul att ställa till kalas i denna skalan utan ekonomiska bergränsningar... Jag tror jag hade haft "the time og my life" med den uppgiften på händerna.
    Jag tycker du har fått jättemånga bra tips från alla, och här kommer några från mig:
    Smycken. Det lyxigaste jag kan tänka mig är att åka till en Tiffany butik och låta dem hjälpa dig med alla smycken du ska ha. Jag fick min ring därifrån och de gav väldigt bra service.. Där blir det inga problem med att hitta en 1.5ct River/IF om det är det du önskar. Det är ju trevligt att komma bort på en weekend ändå och då kan ni samtidigt kolla klänningar (jag diggar Monique L'Huillier).

Sedan är mitt fält mat och vin. Jag är sommelier och jobbar numera med import av vin (inte till sverige). Vill du ha tips och råd är det bara att fråga. Tycker också idén om att göra en egen Champagne etikett var förtjusande, de flesta cooperativen och mindre kända producenterna gör helt säkert det för rätt pris.
    Jag jobbar också tillsammans med en kollega mot en av världens rikaste män där vi förser honom med allsköns rariteter i vinväg. Så har ni omöjliga önskemål kan du prova oss, vi har varit med om det förut!
    Måste tillägga att det är otroligt givande att jobba för honom just för att det är så annurlunda våran vardag.

Lycka till!!

• Ninni7

Bruden blå: Vilken tur att du och Engelbert är så icke-dömmande och bra människor så att vi andra som " bara vågar" skriva ett inlägg kan bli uppläxade av er. Sen kan ni kalla mig för troll bäst ni vill, det säger mer om er än om mig.

Oavsett; önskar dig all lycka med ditt bröllop, hoppas det blir lika vackert som du vill att det ska bli.

• November07

Tema kan verka lite skruvat kanske, men jag upptäckte att det hjälpe verkligen till när man ska göra inbjudan, dekorationer, presenter, eftersom man har något att hänga upp sina grejjer kring.

Som exempel: vi har äpple som tema - vi gifter oss på senhösten, och äpple är i säsong då (dessutom är ju äpple en gammal symbol för frestelse och kärlek).

Det innebär att vi har bilder på äpple i inbjudan, bordsdekorationerna är äpple, brudbuketten kommer innehålla äpplen och så vidare. Allt blev helt enkelt enklare.

Sedan kan du ju anpassa temat till vad ni vill att bröllopet ska handla om. Tema kan vara en färg (silvergrå), ett sak (ett grönt löv), ett koncept "glitter och glamour" och så vidare.

Gillar ditt festupplägg! Det kommer säkert bli värsta skivan! Hur blir man bjuden

• sockerbollen

Åh, vad härligt att kunna spendera så mkt pengar på sitt bröllop och kunna välja och planera till perfektion och att dessutom kunna betala andra att göra det du tycker är trist åt er! Lyllos dig! Hmmm, nåväl även om vår budget inte kommer i närheten av din så tänker jag gå in och läsa om planeringen av ditt bröllop och låta din strålglans skvätta över till mig, mentalt alltså! KRAM!

• Engelbert

>>> Gemma
    Klänningen är det svåra... Först hade vi tänkt oss något från Oscar de la Renta, menjag tycker det är för mycket bling. Eventuellt blir det något i stil med Lopez klänning (den hon hade på Poiretgalan) och de Lorraine Schwartz-juvelerna är ju helt ok...

Vist har Tiffanys bra saker, men vi ska ju köpa smycken till gästernas barn, och min erfarenhet kring Tiffanys är att då blir det VÄLDIGT dyrt

• Engelbert

Fick bra tips från Bruden Blå igår om ett ställe i Antwerpen som säljer smycken...
    Någon som har mer tips när det gäller lite större stenar och mängder?

• marranmi

engelbert: Lars Wallin designar ju klänningar till Vickan o hela kungahuset, och säkert kan man göra något ihop med honom? Men du kanske vill ha ännu häftigare designer? Tänkte om du vill ha vissa svenska detaljer eftersom din m2b kommer att få vara i sitt land med bröllopet så kanske du vill ha ditt svenska arv i detaljerna? När var det bröllopet skulle vara?

• MKD

Alla tips låter ju helt underbara!!
    Engelbert: Kommer vi få se bilder på erat sagobröllop sen ;)

Svar på tråden tips om exklusivare bröllop (obs, inte budgetbröllop!!!)