• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • Lasky

littlepixiegrl - Mrs B,

Jo,jag har svarat direkt att jag kommer inte att gå på möhippan.
    Sorry, jag har inte råd med det...

• Gerda

Lasky

Nej, du behöver inte gå på möhippan! Men din man går väl på vännens svensexa?

• happily married

Det skulle då inte jag gjort om jag var han och svensexan kostar 2600 kr! helt hutlöst dyrt!!! fattar verkligen inte varför det ska kosta så mycket per person, är väl mycket roligare om alla vänner har råd att vara med och göra nåt mindre kostsamt.. bara min åsikt!

• Gerda

Lasky

Måste din man vara med på hela svensexan? Kanske går att dela upp och delta på visa moment?

• September mys

kostar det 2600kr pp på svensexan/möhippan???

• brud 070901

vi kommer att ha vårat bröllop på ett slott i stockholm och det kommer att vara i dagarna tre... vi tar ingen kuveravgift men hade dock som förslag för samtliga gäster att de kunde bo kvar på slottet (givetvis frivilligt ) om de ville och på så sätt kunde vi alla "njuta" av en ledig helg med en massa avkopling. om de ville bo kvar med oss och våra familjer fick de betala för detta själva vilket kostnaden för detta (vi förhandlade ett billigare pris för alla bröllopsgäster..)ligger på ca 600.- pp. i del i dubbelrum.

vi trodde att det nog inte skulle bli så många fler änn vi som ville bo kvar men blev glatt överraskade då vi såg att alla svarskort kom till baka med "övernattnings rutan" i kryssad... och inte bara för natten efter själva bröllopet utan redan från fredagen...

summan av detta är nog att jag tror att "folk" nog gärna lägger/spenderar pengar på andras bröllop utan att gnälla om det inte blir påtvingat. dvs om man inte känner att för att få komma så måste man betala "inträde". Vi har inte heller önskat oss någon bröllopspresent men har redan nu fått samtal om vad vi önskar oss osv..

oj, nu blev detta långt! hoppas ni orkar läsa!!

• TheBride

Jag tycker det är löjligt att bjuda in folk till en fest för att fira sig själv - och sen välja så mycket lyx att man måsta kräva att gästerna betalar för sig!

Har man inte RÅD att bjuda, och ändå vill fira att man gifter sig - visst, ha gärna liten kuvertavgift på max 150,- för buffet, be gästerna ta med egen dryck, kör knytkalas på någons torp, räkor och tyskt vitt vin på kartong på en ö..det fins massor med billiga alternativ som säkert skulle bli både romantiska och fantastiskt trevliga.

Kort sagt, man får väl för böveln se till att man har råd att betala för det lyxnivå man väljer! Bridezillas: rätta matsäck efter mun!!

(riktad lite spritt ut i stratosfären, särskilt åt alla lyxbrudar med megabröllop som vill få drömsemester och ringar betalda!! skärp er. Och P.S. Jag tycker det är fräckt att önska sig pengar också!)

• brud 070901

TheBride: håller med dig delvis men förstår inte varför det är fräckt att önska sig pengar?? det är nog vanligare ute i världen med pengar som gåva än grytor o kasrtuller!

• TheBride

Jag vet, jag kände bara för att spy lite edder och galla

• brud 070901

TheBride: OK! ja det kan va skönt att göra det ibland...

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...