• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • MrsB2B

500 spänn!? Kan inte låta bli att undra om brudparet försöker sålla ut de som inte har råd att komma. Tror de kanske på nått bakvänt vis att festen känns lyxigare om gästerna vet hur mycket kalaset kostar? Så smaklöst.

Hursomhelst tycker jag synd om brudparet som lyckats begå en sån fadäs som inte riktigt går att rätta till men hoppas bröllopet blir fint och lyckat likafullt.
    Mvh M.

• Sister of the Night

*sneglar bakåt*

Vilket ståhej det blev kring Hemligt HA's inlägg för ett gäng sidor sen.
    Ganska förvånande för Hemligt HA skriver ju i slutänden att att alla är olika och att man får acceptera detta. Trots detta diplomatiska uttalande så formligen regnar det inlägg som känns riktigt satiriska.

Jag håller med hemligt HA om att det i så fall är "värre" att stå och avge löftet inför en gud och i en kyrka vars religion man totalt vänder sig ifrån, än att be om kuvertavgift. Det senare tycker jag nämnligen inte är fel alls då det dels är en världslig sak i sammanhanget, och det dels är frivilligt att tacka ja/nej.

Jag förstår inte fullt ut poängen med att eftersträva ett kyrkligt bröllop om man avsäger sig vad kyrkan står för.

• MKD

Ehh, fattar inte riktigt hur de har tänkt.. Bjudar man på ett bröllop så BJUDER man på bröllop, annars är det ngt annat.

I mina öron, känner faktiskt inte dom och vilken ekonomi och planering de utgår från, så låter det konstigt särskilt om de tjäbar hyfsat. Om man vill ha pengar av sina sk "gäster" så kan man väl göra det på ngt annat sätt? Skillnad hade det varit, enligt mej, om de hade riktigt dålig ekonomi, men jag vet inte ens då om jag hade haft mage att ta en angift eller vad det nu kallas, då hade jag hellre bjudit färre som ngn sa innan.

Vet inte vad jag skulle gjort i ert läge, känn efter o snacka ig

• MKD

enom.. skull det står men jag fick inte skriva mer ;)

Lycka till i varje fall!

• Sara o Per

Vi kommer att ta 495 kr i kuvertavgift, annars kommer vi aldrig ha råd att gifta oss. Men i kuvertavgiften kommer det ingå 2 glas vin/öl/cider till maten, fri loka, läsk till barnen, 2 rätters + kaffe och tårta samt plockmat senare på kvällen.

Men vi vill inte ha några presenter, vi vill hellre att människor kommer istället. Jag tycker det är helt okej att ha kuvertavgift för alla är inte så pass rika att man kan bjuda folk på allt.

• Fjällräv

Jag tycker kuvertavgift är hur bra som helst, alternativet är ofta att brudparet blåser alla sina sparpengar, plus sina föräldrars och kanske tom tar lån för att finansiera en bröllopsfest, och att gästerna tar med sig diverse presenter för x antal kronor.

• Simsalabim

Trodde faktiskt inte att man KUNDE ta betalt för att folk skulle komma på bröllop!! tanken har inte slagit mej innan. Men sen när jag läste att man tar ut det istället för bröllopsgåva för att sas "hjälpa" brudparet att kunna ha en tillställning så verkar det ju helt ok! Men om man ska hålla värsta lyxbröllopet och sen låta gästerna betala..nja.....

• Fjällräv

Värsta lyxbröllopet kanske kan verka pretantiöst att ha på gästernas bekostnad, men vilken "normal" bröllopsfest med 3 rätter, vin och serveringspersonal går att få för under 500 per kuvert? Ofta är det ännu dyrare.

• Simsalabim

Alltså jag menar att om man vill ha lite hjälp till sitt bröllop genom att ta ute en kuvertavgift är väl ok, Även om jag pesrsonligen tycker att 500kr/pers är väl mkt. Men om man då har råd att lägga pengar på desigenerklänning/ringar osv så tycker jag inte att det är sjysst att låta gästerna betala..om det nu varit aktuellt öht

• Sofia08

Det hade väl varit överkomligt med 300kr, men 500kr!!! Lite får de väl bjuda på.

Nä, personligen så tycker jag att man ska anordna det bröllopet man har råd att ha. Dvs. BJUDA sina nära och kära utan kuvert avgift. Jag har förståelse för att alla inte har råd, men då skulle jag hellre vänta tills jag har råd att bjuda de jag vill, eller se över kostnaderna i övrigt. Man kan faktiskt ha ett stort, fint bröllop som inte kostar enorma summor.

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...