• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • jagärsåkär

En annan viktig sak när man utformar kuvertavgift (vilket jag är helt emot, men ändå): kan en gäst verkligen tänkas värdesätta bröllopet till 500??

För brudparet är det ju en fantastisk dag osv. En dröm går i uppfyllelse, det är en start i livet. För många gäster är det en rolig fest och man vill vara artig och dyka upp o gratta. Men... hur kul är det egentligen? För 500 kan man ha mkt roligare! (om man inte står brudparet väldigt nära... då kan det vara värt pengarna, men ofta finns det även mer avlägsna gäster)

Om jag var en avlägsen gäst skulle jag aldrig lägga 500 för att gå på bröllop. För tusingen vi skulle punga ut (mig & m2b) för bröllopet hade jag mkt hellre bjudit honom på gourmet-middag på en båt eller en hotellnatt i en annan stad eller nåt.

Om man tar kuvertavgift från sina gäster så "säljer" man bröllopet till dem. Då måste man räkna med att gästerna överväger mkt roligare alternativ för pengarna...

• fåttettryck-ochblivithennesman

Även om jag inser att summan tydligen inte är så mycket jämfört med övriga kostnader vissa har att åka på bröllop, så tycker jag att 500kr låter alldeles för mycket för en kuvertavgift, särskilt om det nu är så att brydparet lyckas få allting billigare redan.
    Jag är själv anhängare av kuvertavgift men tycker att den i så fall bara bör avse mat o dryck + ev lite däromkring och dessutom gärna vara sponsrad - absolut inte finansiera övriga inslag i bröllopet som är "mer till för brudparet än för gästerna" (om man nu kan säga så).
    Om man jämför med vad man skulle lägga på presenter så tycker jag kuvertavgiften bör ligga i underkant, för alla har ju inte heller råd att ge lika mycket i present i "vanliga" fall.

Och vad gäller presenter: står det bara dyra saker på önskelistan kan man alltid gå ihop några stycken som någon påpekade, alternativt ge någonting helt annat. Så jag ger inte så mycket för att titta på en typisk önskelista som vägledning för lämplig nivå på kuvertavgift heller.

Däremot tycker jag det är litet märkligt att en del även räknar in köp av nya kläder i vad det kostar att som gäst gå på ett bröllop, för de kläderna har man ju sen. Hyran däremot är självfallet en kostnad bara för bröllopet.

• Bettina.

happily married:
    Mycket bra skrivet!

• 2007-06-23

happily married
    jag håller med dig i ditt första kommentar då jag tillhör de brudar som tycker att det är tråkigt att någon gäst väljer att tacka nej men skulle aldrig i livet få för mig att ta illa upp eller bli sur.
    (vissa bryter nästan kontaken pga en sådan sak)

Min goda (om inte bästa) kompis som jag har upplevt så mycket med kommer ej på mitt bröllop då den veckan var den enda de kunde få ihop att åka på semester. De har inte haft semester på 4 år och jag tycker absolut att hon och hennes barn är värda det. Skulle aldrig tycka om henne mindre för det.

jag tycker att folk skall få tacka nej... man måste förstå att ens bröllop inte är mittpunkten på universum för alla andra människor. Och man måste få ha sitt bröllop som man vill. Så om alla hade det så och respekterade varandas val och önskan skulle vi inte behöva BT att diskutera på (lite tråkigt dock:( )

• 2007-06-23

och vad gäller din andra kommentar så åsyftade jag inte dig personligen, vilket du också förstår. Men när folk skriver om sina utgifter så är det inte sällan hotellnatten ligger på 1000kr i deras kalkyl. Då tyckte jag att man kunde dra ifrån på vissa punkter för att kunna ha råd med andra- om man ville det såklart.

• Äntligen dax!

För mig skulle nog smärtgränsen vara väääldigt nära om jag blev bjuden på ett bröllop med femhundra i kuvertavgift... Skulle säkert tacka ja och betala om det var nån närstående, nån längre ifrån skulle det garanterat bli nej tack...

I synnerhet om det handlar om såna OERHÖRDA summor dessutom, för möhippa/svensexa?!! :O
    Dessa summor tycker jag var oerhört mkt värre än kuvertavgiften faktiskt...

Till vårt bröllop har vi utgått från vad vi själva skulle tycka var lämpligt som gäster... Och i början pratade vi om kuvertavgift - och landade på att 300:- pp skulle vara vår "lämpliga" gräns...

Nu blev det inte så för vår del, men 300 är nog fortfarande min lagomsumma som kuvertavgift om jag skulle bli bjuden. Den summan skulle jag betala utan vidare, en femhundring skulle jag tänka två ggr om jag skulle tacka ja eller nej beroende på vem det var alltså... :P

Som er situation beskrivs, så låter det som du lika gärna klarar dig utan detta bröllop - och i ett sånt fall skulle jag hellre åka på semester *S*

• Äntligen dax!

Kan ju också tillägga, att jag inte skulle sitta och spekulera kring VARFÖR brudparet satt just den summan som avgift... Om det verkligen är berättigat osv, köpt billig mat, fått hjälp osv...

Skulle jag betala så skulle det vara bra med det - oavsett vilket...
    :P

• elvira78

Vi räknar med att varje gäst kommer kosta 2200:- men jag skulle aldrig drömma om att ta en kuvertavgift på 500kr per gäst. Så gör man ju bara inte. Bjuder man på något så ska det väl vara att bjuda, inte bjuda in någon till självkostnadspris.

• Fru Studstjej

Chiquita79, jag vet inte om detta är något som hör till ovanligheten...men är det helt uteslutet att prata allvar med brudparet och förklara att ni måste ge upp er semester för detta och att ni mår dåligt. Är det helt uteslutet att fråga om ni kan få bidra med en mindre summa? Inte ska ni behöva ge upp er egen semester för detta???? Det är ju vansinne!!

• Bröllopsplaner

Jag tror absolut att maten och spriten kostar 50000 minst!

I fall de tar kuvertavgift så förväntar de sig helt klart inte ngn eller i varje fall ingen dyr present.. och då är väl 500 kr inte mycket alls tycker jag.

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...