• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • Anneleigh

Jag ahde inte heller gått, tycker att det är för mycket pengar och jag håller med om att har man inte pengar så får man vänta med sitt bröllop. Det känns jättfel med så dyra kuvertavgifter.

• c_t

Jag tycker iofs inte att 500 per person är speciellt dyrt för 3 rätters inkl tårta och dryck. Däremot är jag allergisk mot kuvertavgifter på bröllop.

Har ni inte råd eller tycker att det känns fel att gå så tacka bara nej.

Jag tror inte att brudparet tjänar några pengar på er, utan det är ett sätt för dom att kunna bjuda så många som möjligt.

• littlepixiegrl - Mrs B

Chiquita79: Jag har inget emot kuvertavgifter, men hade ändå inte betalat 500kr/person om det inte va en nära släkting eller nära vän. Särskilt inte när det verkar som att kuvertavgiftenb täcker mer än bara mat och dryck. Varför inte bara tacka nej?

Lasky: Som jag skrev till Chiquita...varför inte bara tacka nej? Det låter ju galet dyrt med 2200kr för en möhippa och 2600kr för en svensexa!! Det hade jag inte betalat för ett syskon ens!

• c_t

littlepixiegrl - Mrs B

Håller med dig om möhippan och svensexan, alldeles på tok för dyrt!

Är det bara två som ska vara med

• Bettina.

Chiquita79: Jag tycker att det låter i mesta laget, går vi på bröllop så lägger vi kanske 500-600:- tillsammans på presenten. (Om det inte är någon som står väldigt nära då kan det bli lite mer.)
    Jag har inget emot kuvertavgift, men då ska den absolut ligga på en nivå som man vet att alla gästerna har råd med.

Hade jag känt att det var svårt att få råd och det inte var någon som stod mig väldigt nära hade jag tackat nej.

• Cornelia-07

Jag tycker de känns snåla.
    De är trots allt fortfarande fastighetsmäklare i Sthlm och jag känner många och VET mkt väl hur bra de tjänar. Dessutom förstod jag det som att de inte ska ha nån "tre-rätters kuvert på restaurang", utan använder kontakter, syr klänninen själva etc. De har nog tänkt att gästerna ska bekosta mesta delen av kalaset...

• elvira78

Jag tycker det är allmänt ofint med kuvertavgift, men om man skulle ha det så tycker jag att det är big no no att ta mer än 200/skalle.

Jag skulle inte gått.

•  Miss Cee

Det är knappast rimligt att jämföra enstaka bröllop med dyra kuvertavgifter i Sverige, med att man i andra länder ger pengar till brudparet.

I andra länder/kulturer ger _alla_ pengar. Alla tjänar/förlorar lika mycket eftersom du själv och din familj skulle få på samma sätt om NI gifte er.

Men i Sverige där de flesta faktiskt bjuder sina gäster, och det är det som är traditionen här, blir det knappast rimligt att hävda att ett bröllop ska kosta gästerna hutlösa summor, medan samma brudpar kan gå på bröllop resten av sina liv och inte l'gga ut så mycket.

Jag förstår att en del tar kuvertavgift, men alla har inte samma plånbok. Har man inte råd själv så kanske man borde fatta att alla ens gäster inte heller är gjorda av pengar.

Att skämmas för en bröllopspresent för 300kr tror jag att jag avböjer att kommentera. Risken finns att jag blir avstängd från BT.

..

Ts> Gör något bättre för pengarna. Sänd en "pinsam" present för 300kr och önska dem lycka till istället.

• Zozo

är det egentligen sa mycket att diskutera? De har valt kuvertavgift och oberoende av anledningen eller hur gott ställt de har det sa far man acceptera det som gäst. Som gäst bestämmer du däremot om du vill ga eller inte, resten har du faktiskt inget att säga till om.
    Jag är väl inte heller så förtjust i idén med kuvertavgift men det skulle heller inte fa mig att avsta fran ett bröllop jag var bjuden till (sa länge det rörde sig om en summa jag hade rad med). Sa vill du verkligen ga, sa ga, annars kan du ju bara tacka artigt nej.

• happily married

Mena
    är du allvarlig med att det är pinsamt att ge present under 300 kr??? jösses vad alla måste tycka att jag är pinsam då! jag har nog inte ens råd att ge en present som kostar 300 kr... för min del när jag gifte mig så handlade det inte alls om att få dyra presenter, jag blev glad över dom som kom och firade vår dag trots att den var enkel och billig och allt utom lyxig. Vi fick många presenter som inte var i närheten av 300 kr och inte tyckte jag att dom gästerna var pinsamma för det... absolut inte utan jag blev jätte glad över varje liten grej och tacksam över att dom gett oss en gåva och sen vad det kostar spelar väl ingen roll!!!

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...