• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • brud 070901

1: 1000.-
    2: 500-600.-
    3: 500-1000.-

• Lasky

Gerda,

Min blivande man vill inte gå heller på hans vän svensexa för att vi gifter oss själva om 3 veckor
    Tyvärr, vi kommer att behöva pengar själva, därför vi är inte med på båda svensexa/möhippa. Annars måste vi lägga ut 2 200(möhippa)+ 2 600(svensexa)...det går inte...

• brud 070901

hemligt, HA:
    du skrev:
    "Tar gärna en match med alla som gifter sig i kyrkan utan att tro! Det är mycket mycket värre än kuvert avgift!
    Sen kan jag inte förstå dom som plagierar hela kittet från kykbröllopet, men kör det "sk" borgligt. Prata om att äta kakan och ändå....
    "

varför är det fel att gifta sig i kyrkan utan att tro? vad är "att tro" enligt dig? det kan nog variera kraftigt... alla som betalar för svenska kyrkan utan "att tro" ska du ta en match med dem med??

samhället idag, är till stor del uppbyggt av kristna värderingar, är att tro på samhället "att tro"??

• TheBride

hemligt HA/ Vi hänger ju här för att diskutera och säga vår mening.

Om det är värst att vara en förhärdad ateist som smygit sig in i Guds hus för att bli vigd enligt svenska traditioner eller att 'utpressa' sina vänner och släktningar att betala slottsbröllop,cruise i Karibien och 1-karatsringar - ja, det får stå osagt.

• brud 070901

TheBride. hmm... ja vilket kan vara värst.

om man "fejkar" i kyrkan svider det i någons plånbok då??

• TheBride

För min del tycker jag att i Sverige är den kristna kulturen en stor del av samhället; och ramer som dop, konfirmation, bröllop och begravning bör man kunna få delta i utan att vara brinnande religiös.

• TheBride

brud 070901/
    det svider kanske av tårar i änglarnas ögon

• TheBride

Står det inte i bibeln att man ska äta sitt bröd i sitt anletes svett? Inte snylta på sina vänners futtiga lönepåsar.

• brud 070901

precis vad jag tycker också, det var det jag menade i mitt "filosofiska" inläg. kristna värderingar ligger till grund för hur samhället är upbyggt idag och det är anledning nog enligt mig. (ja sen betalar jag ju skatt frivilligt till kyrkan också så då kan man väll nån gång få valuta för sina pengar )

• brud 070901

TheBride:

ja just det...

bra sagt det ska jag komma ihåg i nån liknade diskution.

men TS vänner kanske e ateister så då kan dem väll snylta på gästerna eller??

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...