• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • Sara o Per

Längtar ...... Då kommer jag aldrig kunna gifta mig. Vi kommer ha ett enkelt bröllop och man får betala sin egen mat och man väljer ju själv då om man vill komma, inga presenter. Klänningen kommer sys av släkting och allt kommer vara enkelt det är mat och dryck vi inte har råd med och aldrig kommer ha antagligen heller. Vi har stor släkt och alla har alltid umgåtts med alla så det skulle vara svårt att välja ut vilka som inte får komma.

• Lady o Lufsen

Har inte läst igenom tråden måste erkännas!

Låter onekligen som mycket pengar!!!

• Sofia08

Issm: Som jag skrev så kan jag förstå att alla inte har råd, och vill man ändå, som du skrev, bjuda hela stora släkten så är väl kuvert avgift ett alternativ om man inte har möjlighet att spara. Men jag hade nog tvekat att gå på ett bröllop som kostade 500kr...Ni skulle ju kunna gifta er med bara de närmaste och sedan ha fest för släkt och vänner utan middag. Då sparar man ju in mycket pengar!! (ett litet tips bara..) Men jag hoppas ju självklart för er skull att alla gäster kommer, trots att de får betala.

• Sara o Per

Jo, 500 kr är mycket pengar, men grejen är att det är inte jag som är så kinkig med att äta och göra utan min blivande som absolut vill ha 3 rätters och att det ska kosta. Han har inte 'spärr' i huvudet för vad som är dyrt och billigt. Men vi ska ju försöka spara ihop så mycket som möjligt så förhoppningsvis sjunker kuvertpriset.

• sharya

OK för kuvertavgiften, men att ta ut mer än mat och dryck kostar tycker jag är riktigt fräckt. Det är ju inte meningen att gästerna skall bekosta kläder, ev skjuts, ringar och sådant och att det kanske dessutom blir en rejäl slant över.

• Sister of the Night

sharya

Nej, kuvertavgift ska givetvis endast täcka upp (en del) av utgifterna för just kuvertet.
    Det håller jag med om.

• littlepixiegrl - Mrs B

Vi betalade ca: 600kr/kuvert, men hade vi haft kuvertavgift, så hade viden inte legat så högt ändå, utan snarare ca: 200-250kr/kuvert kanske! Att be gästerna betala hela kuvertavgiften om den ligger så pass högt tycker jag inte är okej, då kan man välja att inte ha trerätters-middag istället för att få ner kostnaden.

• Bzzz

Jag kan hålla med om att ni tycker det låter mycket om det är så att ni känner till bakomliggande information MEN jag är av den åsikten att om de har valt att ha en kuvertavgift på 500kr så har de kanske en anledning. Hur mycket ni tror eller tycker att de tjänar är ju egentligen ovidkommande. De kanske hellre gör så här för att ha den sorts fest de vill och önskar. Om ni däremt inte anser er ha råd att gå på bröllopet så är det ju bara att tacka nej även om det känns tråkigt. Det måste ju dessutom de acceptera som har gjort det val de har.

• Sara o Per

Bzzz: Håller med dig!!!

• Vesne

Jag förstår inte riktigt! Detta betyder att dom ska ta betalt för att ni ska komma på deras bröllop?! För mig finns inte det ens i min värld!

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...