• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • TheBride

Vi ses brud 070901 och Hemligt HA, jag tänker sätta mig och kolla på ett avsnitt OTH, såpa med snygga High Schopol killar som är hälften så gamla som jag. Sen måste jag lägga mig för kl 10 brakar det loss, då har Nationaltheatern loppis och jag tänker fynda en Marie Antoinette peruk eller något annat kul.
    God natt!!!

• hemligt, HA

Se det lite som det här.
    Du är med på något som har regler, följer du inte reglerna får du inte vara med, lägre poäng pga dålig prestation.
    Du åker inte till en tennistunering varje helg för att åka ut innan det börjar pga uppförande.

• happily married

brud 070901
    här kommer jag och drar ner medelpriset rejält!
    vi lägger runt 200 kr i bröllopspresent, vi har helt enkelt skitkass ekonomi! och jag tycker för övrigt att det inte är priset som räknas utan tanken :)

• 3Maj08

Fy vad fräckt. DFåkan de ju rälkna med att det kamske blir få p åbröllopet! Jag skulle inte gå! Varflör slka de då ha bröllop om de tycker att de inta har råd. SNåla idioter

• Damen i röd hatt

TS
    Jag skulle inte vilja säga att ni är "bjudna" på bröllop, snarare "anmodade" att komma. Bjuder man så tar man inte betalt.

• loisa

TS:

Jag såg att er överslagsberäkning av vad bröllopet skulle kosta er stämde nästan på öret med vad hela vårt bröllop kostade.....Vi rättade mun efter matsäck, vilket gav oss möjlighet att bjuda våra tjugo närmaste på en trevlig dag. Utan kuvertavgift.

Jag var nyligen på en disputationsmiddag där kuvertavgiften var på närmare 400 kr, det var den dyraste disputationsfest jag någonsin varit på. Och då tyckte jag inte att jag behövde ge någon present, som jag kanske gör när kuvertavgiften håller sig på en rimligare nivå (150 kr senaste gången).

Har man inte råd med sina ambitioner får man väl sänka ambitionerna, eller hamna i "Lyxfällan"

• Duchess

Oohh! Både kuvertavgift och gifta-sig-i-kyrkan i en och samma tråd! :)

hemligt, HA:
    Jag är själv kristen och engagerad i Svenska Kyrkan. Jag tycker att det är jättekul att så många brudpar faktiskt väljer en kyrklig vigsel, och jag tycker inte alls att det är något problem om en eller båda parterna inte tror på Gud.

Det som däremot kan bli problematiskt är om brudparet försöker göra om vigselgudstjänsten till en borgerlig vigsel. Vill man gifta sig kyrkligt så får man också acceptera att det ingår bibelläsning, böner, psalmer mm.

Eftersom jag tror på Gud, så tror jag att Gud är närvarande även om brudparet inte själva är troende. Gud är med i alla sammanhang, och gläds när två människor har hittat varandra. Om Gud skulle vara med bara när alla i rummet tror på honom, så vore h*n en ganska liten och fjuttig Gud.

När det gäller kuvertavgiften så har jag redan skrivit om den tidigare i tråden. För oss stod valet mellan en väldigt låg avgift (typ 100 kr) eller att avstå. Vi valde att avstå, och istället önska oss grattiskort och - för de som vill - anonyma och valfria festbidrag. Redan nu, med fem veckor kvar, kan jag nog säga att vi kommer att få mer festbidrag än vi vågat drömma om....

• thebrud

Jag trodde om det står "kuvertpris:xxx kr" så betyder det att man INTE ska köpa någon bröllopspresent utan då endast ge den summa som brudparet "kräver". Har jag helt fel? Vi tycker att huvudsaken är att folk kan komma och vara med under vår dag,de ska inte behöva ruinera sig.

• BimBims Mamma

Bara läst ts. Jag tycker det låter förjävla snålt!
    Är emot kuvertavgifter överlag.
    Skulle aldrig få för mig att ta ut en avgift. Vi ska gifta oss. 7 juli nu och ha dop för vår son samtidigt. Vi har inte jättemkt pengar så vi har vigseln och dopet i kyrkan. Sen samlas vi för smörgåstårta och bröllops/dop tårta i en mysig hembygdsgård. kommer bli jättemysigt! Det är vad vi vill göra. Visst. Hade kunnat ha jättefest med. o tagit ut kuvert. Men känns så jävla sniket!
    Man BJUDER folk på bröllop.
    Man tar inte betalt.

• bröllops häxan

Jag har inte något emot kuvers avgift. OM det är pga att brudparet inte har råd men vill ha en liten "tillställning" i allafall. Men då ska det vara en tillställning som speglar att "vi har bara tänkt på det mest vesäntliga". INTE "kollapåossvilkendyrochflådigtbröllopvihar". Som gästerna får betala. Tycker det är oförskänt att dra till med överflödigt lyx och efter det sätta en hög kuversavgift som många(kanske inte alla) har råd med. Det är inte gästerna som ska betala brudparets "våta dröm" som bröllop. Tycker att extravaganser får man stå för själv om man "tar betalt. Och även om maten nu kostar 500kr per pers (viltet jag inte tycker är så dyrt) så får man väll då rätta "maten efter munnen". Allt runt omkring betalar man väll för?? Eller. Dessa pengar hade säkert räckt till att göra en jätte mysig, rolig och trevlig picknick. Då av det enklare slaget.

Asså..jag saknar ord!!!

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...