• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • tulpanflickan

Lasky

skit de bleb en dyr möhippa vad ska ni hitta på då??

• Chiquita79

Fru Studstjej:

Ja, visst tänker vi säga anledningen om vi nu tackar nej till bröllopet. De vet ju oxå att vår ekonomi inte är som deras.. Men tydligen så är det inte alls ovanligt med så dyra kuvertavgifter i Stockholm enligt bruden mamma/min styvmor.

Hur som helst så blir det nog semester för oss istället!

• Frantic

Hmm... jag har varit på ganska många bröllop de senaste åren (är i 30-årsåldern så...) och jag har faktiskt aldrig någonsin blivit bjuden på ett bröllop där jag som gäst förväntas betala festen. Det kanske är olika i olika kretsar, men jag skulle bli mycket förbryllad om mina vänner skulle ta sig vatten över huvud och köra megabröllop utan att ha råd, och då försöka få in de pengarna från gästerna. Osmakligt!

• rocketqueen

Tycker heller inte att det är någon god idé med en inträdesavgift till en fest, dessutom skulle varken jag eller någon i min umgängeskrets få för sig en sådan sak. Vill man ha fest får man också själv betala den och rätta mun efter matsäck, alla kanske inte kan vara med när det kostar att besöka festen heller!

En gåva till brudparet är ju just en frivillig gåva, i den prisklass man själv väljer, men man får ju inte ens komma på festen om man inte betalar en viss summa pengar om någon har kuvertavgift. Önskan om gåva är ju just en önskan och inget krav, till skillnad från kuvertavgiften.

• Cornellia

rocketqueen

Jag håller inte med dig, faktum är att kuvertavgift är mer frivilligt än en bröllopspresent.

Som jag sa tidigare, den allmänna etiketten föreskriver att man ger en bröllopsgåva oavsett om man går på bröllopet eller inte, medan kuvertavgiften bara är om man tänker gå på bröllopet.

När det gäller storleken blir det juh mer valfritt dock :)

• Fjällräv

För egen del tycker jag 500 pp är helt ok, och de flesta bröllop "kostar" mer än så för brudparet. Men jag är höginkomsttagare, och tycker det är toppen med bröllopsfester med kuvertavgift i stället för att man ska krysta fram nån present till folk som i regel redan har ett gemensamt hem och inte behöver varken ugnseldfasta formar eller fler ljusstakar....

• Lucia05

Jo, jag håller med dig, Chiquita79. Visst är det dyrt. Men ni har ju trots allt valet att kunna tacka nej om ni känner att ni inte har råd. Det är ju risken ett brudpar får ta om man vill att gästerna ska betala 500 kronor för att gå på bröllop.

• Gerda

Cornellia

Jag håller inte med dig - går man inte på ett kuvertavgiftsbröllop så ger man ju självklart en present ändå! Och jag ger present oavsett om det är kuvertavgift eller inte.

Så ur min synpunkt är det presenten som är frivillig - och till en fri summa. Kuvertavgiften är fastställd, inte av gästen utan av brudparet. (Present behöver man ju eg. inte ge... men kuvertavgiften - då måste man "ge" något".

• hemligt, HA

Måste man gå?
    Man har två val Ja eller Nej.
    Sen får banne mig brudparet acceptera svaret.
    Vi har kuvertavgift för oss och våra gäster (släkten) fungerar detta utmärkt.
    PGA det bara är släkten valde vi "lyx", Släkten är nöjd vi är nöjda, so what! Dom betalar enbart för det dom äter och dricker, inte våra kläder eller något annat!
    Vänner och kompisar (+släkten om dom vill)bjuder vi in till något enklare senare där vi inte förväntar oss presenter etc. Vi vill bara ha en enkel anledning till att festa! och då kör vi bring your own.

Jag blir lite upprörd ibland. Har man inte råd etc etc. Det är bara att inse att alla är olika! Vissa behöver åka av sina höga hästar för att ev kunna se saker i olika perspektiv. Vad som räknas till sist är väl hur många som firar guldbröllop, inte vem som hade fri bar och skilde sig 6mån efteråt!
    Vi ville smita iväg, detta var en medelväg. Vänner får läsa om det i tidningen!

• Lasky

tulpanflickan,

jag fick bara ett brev från hennes vänninor med lite information om aktiviteter.
    Det var redan allt avgjort och ingen har frågat mig eller någon annan om det är OK. Hennes 3 närmaste vänninor har organiserat allt.
    Jag tycker inte att det är värt att lägga ut 2 600 kr för en person, som jag har träffat en gång i livet.
    Det är ju min mans kompis, som gifter sig med henne och det känns inte alls rätt för mig att gå på hennes svindyr möhippa.

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...