• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • 071023 2

Kuvertavgift är lite sunkigt för min smak. Har man inte råd så ska man inte gifta sig.

Sen det här med att man inte är troende och använder kyrkan för dop, bröllop osv...JA det får man väl göra? Vad är problemet? Vad skulle svenska kyrkan vara om ingen utnyttjade deras tjänster?INGENTING.

Sen har inte kyrkan den bästa historien, fylld med förtryck och andra konstigheter mot människor. Så utnyttja kyrkan bara! det är helt rätt.

Sen om man tror på en sten eller en gud,, jag det är väl upp till var och en. Samma sak om ni frågar mig.

• Fjällräv

Varför skulle det vara så fel att ha kuvertavgift just vid bröllop? Det har man nästan alltid vid disputationsfester.

Tycker man att de som bjuder in är för avlägsna vänner för att vara värda att "betala för" så är det ju bara att tacka nej.

Jag har varit på flera bröllop med kuvertavgift och på några där brudparet avsagt sig gåvor men gärna tar emot en penninggåva av valfri storlek. Enkelt för mig som gäst, praktiskt för brudparet som slipper få en massa mög.

• 071023 2

2007-07-30 13:15 Fjällräv

Det är väl en smaksak. Jag tycker inte att det är speciellt snyggt. Men det är ju upp till var och en hur man vill göra. Jag har aldrig varit på såna bröllop.

• miffolina

"Sen har inte kyrkan den bästa historien, fylld med förtryck och andra konstigheter mot människor. Så utnyttja kyrkan bara! det är helt rätt."

Hmm, Fast om man ska peka på DOM grejjerna hos kyrkan så ska man väl vilja ha ännu mindre med dom att göra?!

• Skottdagen 2008

Man kan inte lägga värderingen i vad de arbetar med och tjänar utan vad de vill spendera på sina gäster. vi tjänar inte mycket, men som vi har sparat för att kunna bjuda våra gäster på bröllopet, på transporter på mat och dryck för vi tycker ändock att vill vi ha bröllopsfest så är det väl ändå vi som ska bjuda på bröllopsfest, dvs inte tigga till oss en. men det var ju vår åsikt.

• Fjällräv

Snyggt eller inte - jag tror det är en naturlig följd av den bröllopshausse som dragit över västvärlden sista 10 - 15 åren där bröllop ska vara så tjusiga och dyra att det blir problem för alla som inte är rika eller har rika föräldrar.

Vad är alternativen?

Att ha ett enklare bröllop eller bjuda färre är naturligtvis vettigt, men om man inte kan tänka sig det utan absolut måste ha slott och trerättersmiddag och champagne och fyrverkeri och annat lull-lull för att det ska kännas bra nog?

Att låta bli att gifta sig tills man har råd med det svindyra lyxbröllopet? Så gör många.

Att ta lån för att kunna bekosta bröllopet? Så gör andra.

Att ta kuvertavgift? Varför inte?

Själv gifte jag mig i kjol och blus som en arbetskamrat sytt, fixade håret själv, bjöd alla vi kände på räksallad, hembakat bröd och hemgjord tårta för det var vad vi hade råd med då och det var ok för oss.

Men det var före bröllopsboomen.

• miffolina

Sen så är det ju knappast så att alla kör med kuvertavgift för att bekosta värsta kalaset. Vi var hos ett par som hade en enkel tillställning, med caterad mat i en lokal, kanske 30 pers, inga vidare ceremonier och tjafs. Utan de ville bara ha möjligheten att kunna fira med nära och kära, vilket inte varit möjligt om de inte tagit kuvertavgift. Och why not? Orka pekpinna "Ni borde ha vänta tills ni hatt råd!!"

• Kristina07

Vad är problemet? Vill ni inte gå på bröllop med kuvertavgift, så tackar ni nej. Njema problema!

• 071023 2

2007-07-30 13:24 miffolina

Självklart kan man avstå från dom helt.

Det jag ville bara säga att man alla får utnyttja kyrkan oavsett om man är troende eller inte. Det är deras jobb. Dom ska vara glada att dom kommer till nytta nån gång i livet för människor(för dom som vill). Mer inflytande i samhället ska dom inte ha.

• Emmaline

Jag som får dåligt samvete av att inte kunna ha fri bar...men där tog våra pengar slut tyvärr.

Men gå inte om det känns förmycket men tänk på att det kan få konsekvenser. Jag hade(!) en kompis som skulle ha bröllopsmiddagen på en resturang i Spanien. De skulle gifta sig borgerligt i Sverige och sen ha bröllopsresa i Spanien och ville då inleda sin bröllopsresa med att alla samlades i den staden där de skulle vara för att äta middag med dem. Flygbiljetterna skulle för oss två personer kosta 7000, vi skulle vara tvungna att stanna två nätter på hotell och det skulle i det allra billigaste fallet kosta 2000 +alla andra utgifter som present och annan mat och dryck under resan. Vi hade verkligen inte råd att åka på deras bröllop som skulle kostat runt 10000 för oss och jag är jätteledsen för det. Tyvärr blev hon nog också väldigt ledsen och vi har idag ingen kontakt. Nu inte sagt att det måste bli så men det är sånt som händer när bröllopsnerver sätter in...

• 071023 2

2007-07-30 14:10 Emmaline

Men din vän kan ju inte ha tänkt klart... vad tror människor?!! att alla degar flera tusentals kronor för att delta på ett bröllop?

Dom pengarna kan man ju lätt lägga på egen semester.

Vad trött man blir på människor med ambitioner över sin egen plånbok som dessutom ska dra med vänner/släkt och bekanta i galenskaperna.

Hur J#&kla ego får man bli.

• Skottdagen 2008

Emmaline:
    Men din kompis kunde väl knappast räkna med att få så många gäster ner till Spanien. Nån måtta får det väl vara.

Jag skulle inte heller åkt och förklarat det hela med att jag mer än gärna skulle komma om ekonomin tillät men att jag önskade dem mycket lycka till och kanske också i förbifarten klämt in "lyllo dem som har råd att följa med er, men tja, alla har inte det", så att hon skulle få lite samvete :)

• Zozo

Hmmm.. vi fick alla vara gäster ner till Frankrike.. men da hade vi bröllopet där och fest i en vecka.. att bara ha en bröllopsmiddag pa en restaurang när man haft bröllopet i Sverige verkar vara lite mysko upplägg...

• Zozo

pa en restaurang i SPANIEN menar jag..;

• Emmaline

Ni är snälla. Jag tror inte att hon gjorde det för att vara elak eller ego utan hon glömde bara bort att tänka efter. Men det var lite konstigt upplägg, det tycker jag med. Iallafall då de varken skulle gifta sig i Spanien eller någon av dem har något med Spanien att göra. Hon hade inte ens varit i den staden tidigare.

• Fröken_S

Emmaline
    Även om hon inte tänkte efter så borde hon ju inte ha blivit ledsen för att ni inte kunde komma? Man kan ju inte förvänta sig att alla gäster är beredda att spendera 10000 kr på ens bröllop...

• Duchess

Kuvertavgift tycker jag som gäst är toppenbra! Jag hatar att gå runt på stan och försöka hitta något lämpligt till brudparet. Jag betalar gärna lite extra för att få slippa det :)

Kan tillägga att vi inte hade kuvertavgift på vårt bröllop. Vi hade också avsagt oss presenter. Däremot fick de som ville sätta in ett valfritt och anonymt bidrag på vårt festkonto, där vi själva satt in sparpengar för att bekosta bröllopsdagen. Perfekt för oss.

• Fjällräv

Duchess: Den lösningen var toppen, särskilt som vänner och släktingar har olika ekonomiska möjligheter. För någon hade kanske 500 per skalle varit omöjligt, för mamma och pappa skulle det troligen kännas löjligt lite.

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...