• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • Zozo

Neh, tycker inte heller det är det minsta pinsamt att ge bort en present fôr 300 eller 50 kr för den delen.

För mig har det viktigaste med presenter alltid varit tanken bakom. De som har inneburit att givaren verkligen tänkt efter, oberoende av värdet, är de som har rört mest...

• 2007-06-23

500 kronor för ett kuvert i sthlm är inte mycket... kan lätt kosta det dubbla! Man får ta i beaktning att prisnivå skiljer sig mycket beroende på vilken typ av fest man väljer att ha. De kanske vill ha den nivån, den lokalen/båten, den maten... sen är det faktiskt upp till dig som gäst att välja om du skall ta del av det. Här pratar vi blivande brudar alltid om att man skall ha sin fest som man vill, men alla vi har en åsikt om dyrt/billigt/bra/dåligt så fort det faller utanför de egna ramarna.

(Vi skall ha en fest i en fin restaurang för 70 pers där vi bjuder på allt inkl. fri bar efter middagen- så jag förespråkar inte kuvertbröllop)

Det jag även rent spontant kan tycka är att det är fult av de inbjudna att sitta och diskutera deras inkomster, kostnader för festen... göra kalkyler och prognoser för vad det kan tänkas kosta... för att de minsann inte skall få en krona mer.

I många andra länder ger man en större summa... som man ändå mer eller mindre får tillbaka den dagen man gifter själv, får barn eller när ens barn blir gifta. Där ser man det som att man ger brudparet en start i livet.

Känner ett par som täckte sina kostnader för en jättefin bröllopsfest och hade kvar till insats till en lght. Där fick de en start i livet... mycket bättre än att deras start bestod av 40st bestickset á 300kr, 5 fruktfat från duka och popcornmaskiner.

kan dock tycka det vara lite väl fräckt att begära en exakt summa - samtidigt som jag inte tycker att det är en astronomisk summa med tanke på alla bröllopsutgifter och med tanke på att vi som gäster oftast lägger massa pengar på allt runt omkring men snålar på presenten. Alla tycker det är ok att betala 1000kr för en hotellnatt(för det njuter vi också själva utav) men att ge någon annan tar emot...

Personligen försöker jag sänka mina omkostnader (använder samma kläder jag haft på andra tillställningar under förutsättning att gästerna inte är de samma, försöker sova äver hos någon kompis eller släkting, bokar resan så fort jag får inbjudan och bestämer mig för att gå för att få det billigare osv) men är gärna lite extra generös mot brudparet.

det blev väldigt långt.. ursäkta mig :)

• Lasky

Gerda,

Nej, min man och brudgummen har varit kompisar, när de var små. Sedan 4 år tillbaka bor han inte i Sverige, fast han kommer hit för att gifta sig här.
    Det känns trist att man måste lägga ut så mycket pengar på deras bröllop.

• Anna_Sol

Jag är tveksam om jag hade gått på ett bröllop där kuvertpriset var 500 kr pp. Jag tycker faktiskt det är skitdyrt!

•  Miss Cee

Det är säkert ett rimligt kuvertpris ur restaurangens-kundens perspektiv. men en gäst på ett bröllop är ju ingedera!

Det kan säkert kosta det, men om man själv bestämmer sig för att gå ut och äta så har ma ju valet att beställa _exakt_ vad man själv vill ha och att gå ut när man har pengar att göra av med. det ar man inte som bröllopsgäst. Då bestämmer ju någon annan att nu ska du gå på en dyr restaurang för pengar du egentligen inte har..

Det är givetvis upp till brudparet, och gillar man det inte så kan man tacka nej. Men bara för att en vara har enr imlig prislapp så innebär ju inte det att det är en rimlig kostnad för alla presumtiva kunder. tex finns det säkert 50 olika pooler som "bara" kostar 20.000kr att bygga och det är säkert ett jättebra pris för den polen, men om jag inte har 20,000kr bara sådär så blir det ändå en svår kostnad för mig.. *slut på exempel* ;)

• Balinda

det e många som skriver att 500 per kuvert inte är mycket... jo det är mycket om man själv köper in alla råvaror sjölv och har folk som lagar mat gratis åt en.
    bårt bröllop kostar ca 70 per person ( buffe vi lagar själva ) + tårtan 15 per person. Så ta ut 500 i kuvertavgift när man inte betalar det själv för det har INTE brudparet gjort här, det e pinsamt!!!

• Balinda

att köpa en present för 300 kr är inte alls pinsamt- var och en ger efter sin förmåga. det är väl inte hur mycket en grej kostar som räknas?

• September mys

kanske har de extra många serveringspersonal, överraskningar till gästerna, fyrverkerier, favors, etc.. vet ej vad de har för "ursäkt" för den summan..

tyvärr får man ju som gäst inte reda på om man får "valuta för pengarna" förren efter bröllopet. eller om de ger för samma summa vid erat bröllop förren efteråt.

Vi kommer inte att ta kuvert avgift av våra gäster, och 500 kr pp är väl max gränsen för oss... ni får väl räkna på hur mycket det kostar med boende och resan och låta det avgöra.

• jagärsåkär

Ja, 500 i kuvertavgift är riktigt fräckt. Kuvertavgiften ska ju inte täcka hela kostnaden för mat nödvändigtvis! Om brudparet vill ha jättefin mat, massa dekoration osv får de stå för allt "överdåd". Gäster bör aldrig betala mer än 300 tycker jag.

Man ska utgå ifr en rimlig kuvertavgift och anpassa bröllopet därefter, inte tvärtom! Här har de bestämt allt de vill ha till bröllopet och sen är det som att de skickar räkningen till gästerna... (fast ok, gästerna betalar i förväg o kan säga nej)

Om jag var er skulle jag absolut ta semesterveckan ist för det här tramset. Kommer ni ens ha kul för de där 4000 ni måste punga ut?

Jag röstar på alternativet att hyra stuga!!

• happily married

2007-06-23 skrev:
    Här pratar vi blivande brudar alltid om att man skall ha sin fest som man vill, men alla vi har en åsikt om dyrt/billigt/bra/dåligt så fort det faller utanför de egna ramarna.

svar: jo visst men då måste ju brudarna tycka det är ok att gästerna tackar nej också men jag har faktiskt läst en hel del i trådar där dom kastar skit över gäster som tackar nej pga ekonomi eller andra orsaker.

2007-06-23 skrev:
    Alla tycker det är ok att betala 1000kr för en hotellnatt(för det njuter vi också själva utav) men att ge någon annan tar emot...

svar: JAG har aldrig bott på hotell, skulle jag någon gång få 1000 kr över efter räkningarna så skulle jag handla något nytt i klädväg till mina barn eller något annat vi i familjen behöver!

Jag tycker bara att det verkar som om många tror att alla har dom där pengarna till övers... man måste ju förstå att det även finns "lågbudget" familjer som inte har en chans att lägga dom där pengarna som gäst.

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...