• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • Gerda

Lasky

En OT-fråga - är det en nära vän/god vän till din man? Eftersom du skriver "bara".

Kom å tänka på det nu att många brudar skriver att de gör vad som helst för att gå sin väns bröllop, men mannens vänners bröllop -äh!
    Märkligt tycker jag då att kvinnans vänner prioriteras före mannens.

• Cornelia-07

Alldeles för mycket!
    Jag tycker överlag inte man kan kräva något av gästerna. Var och en måste få ge efter vilja och förmåga. Dessutom har det här paret knappast dåligt ställt om de är fastighetsmälare i Stlm...

• Tant Brud

TS: Om du ska gå eller inte är ju svårt att svara på, jag håller helt med dig om att det är en hög kuvertavgift. Jag är mycket tveksam till kuvertavgift på bröllop, men om man väljer att ha det, tycker jag absolut den ska vara lägre! Andra fester kan man tacka nej till, just bröllop är ju lite svårare, eller kan vara. Eftersom det är din pappas nya släktingar, kanske det är viktigt för din pappa att ni är där? Och för er relation till pappas nya kvinna, kanske.
    Jag skulle fråga min pappa vad han tyckte, och om han tyckte vi kunde strunta i det, skulle jag nog åkt på stugsemester istället.

Lasky: Är det inte en nära vän till din man så är det ju bara att skippa möhippa/svensexa. Och bara för att någon har önskat dyra presenter, behöver man ju inte ge det! Alternativt gå ihop med flera andra och köp en dyr present.

• Qozze

Men bara för att man väljer att ha kuvertavgift så betyder väl inte det att man måste ta ut allt som maten kostar (att mat och dryck kostar 500 är ju verkligen inte orimligt)? Och måste man göra det av olika skäl så kanske man ska fundera på om man inte borde välja en enklare meny/buffe för att det inte ska bli så dyrt för alla gäster. Som gäst har man ju oftast också andra kostnader med (boende, resa, kläder etc.). Och vad gästerna har råd med beror ju helt på vilken typ av människor man bjuder, fattiga studenter eller heltidsarbetande singlar... ;-D

• Septembersol

Jag förstår att ni tvekar. Jag kan bara ge råd på hur jag skulle göra. Jag skulle ställa mig frågan om det är ett par som jag vill ska ingå i mitt och min mans liv. Det vill säga, umgås med mer än vid högtidliga tillfällen och personer som jag tycker om. Om jag kan svara "ja" på den frågan skulle jag välja att dela dagen med dem. Om jag skulle svara "nja" eller "nej" skulle jag prioritera semester med min familj som alltid skulle få "ja" på den frågan.

För vad man än tycker om idén om att ta 500 kr betalt/kuvert så måste man acceptera det. Det är deras dag och det är så de vill ha det. MEN som bjuden har man alltid rätt att ställa sig ovanstående fråga och själv avgöra om man vill gå eller inte.

Lycka till med ert beslut och hoppas att ni får en bra semester vad ni än beslutar!

• Susanne, Lund

50 000 för 100 personer är faktiskt lite pengar. Vi pungar ut med 50 000 för 50 pers och då är bara själva festen inräknad (mat, dryck, lokal, musik)och vi har verkligen fått snåla.

Bröllop är dyra tyvärr. Vi har 3 andra att gå på förutom vårat och de kostar alla en slant men det gäller nog bara att prioritera. Det har aldrig varit en diskussion för oss om att skippa nåt av dessa bröllop och då tar man kostnaden. Känner man inte att man vill prioritera så får man tacka nej. Svårare är det ju inte.

Tänk efter vad ni vill lägga pengarna på och va glada för det :)

• Inda

Jag tycker ärligt talat att det är helt SJUKT att lägga ut så'na summor som bröllopsgäst. Varför måste allt vara så lyxigt? Det kostar inte många kronor att anordna en mysig möhippa/svensexa.

Jag kanske har haft tur men mina vänner har inte haft så'na överdådiga bröllop så jag behövt fundera över om de är värda pengarna...

• Bröllopstokiig

jag skulle tacka nej. de bör de räknat med att folk gör med. visst ahndlar de tom 700kr, men det är ändå en hel del

• happily married

jag skulle ALDRIG ha råd att gå! skulle absolut prioriterat semestern istället!
    och även om det skiljer på 700 som du säger så beror det ju på hur man har det ställt ekonomiskt.. själv är jag arbetslös o mammaledig, hade den här månaden kvar 400 att leva på efter allt var betalt.. så för mig är 700 jätte mycket pengar! jag skulle tackat nej och sagt att det var pga att vi inte har råd helt enkelt. Många vill nog ha ett lyxigt bröllop trots att dom inte har råd och då blir det så där..

• V I L M A

Jag håller med om att 500 per person är lite väl mycket. De lär ju inte gå plus på det, mat och dryck för 100 personer går INTE på mindre än 50 000 (snarare det dubbla) även om de får hjälp. Funderar bara på om hon kanske kommer från en annan kultur? I många länder är det en självklarhet att man som gäst betalar för det som man själv beräknas "kosta". Jag gifter mig på lördag med en fransman. Vi har redan fått ca 9000 kronor av hans föräldrar vänner som inte ens är bjudna på bröllopet!! Känns helgalet för mig att få så mycket pengar av människor jag aldrig ens träffat! Men jag vill bara påpeka att det finns många här i världen som tycker att det är normalt att ge större summor pengar till varandra vid bröllop.

TS, förstår dock din sits. Fundera en stund om 700 kronor (som det hänger på) är ett problem eller inte. Om du vill gå på bröllopet kanske du kan låna så länge av din pappa eller någon annan.

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...