• Chiquita79

Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...

Jag och min sambo är bjudna på bröllop i sommar, det är min styvsyster (pappas nya sambos dotter) som ska gifta sig. De har rätt god ekonomi om man jämför med oss, vi tjänar så att vi klarar oss och lite till varje månad. De är båda fastighetsmäklare i Stockholm och tjänar förmodligen 10 ggr så mycket som oss.

I alla fall så har de pratat om detta bröllop länge, att de känner en massa folk inom restaurangbranschen som ska fixa mat och dryck, att en annan kompis ska låna ut sin lyxbåt till bröllopsfesten, att bruden ska sy sin egen klänning (som hon är jätteduktig på). Döm om vår förvåning när inbjudan kommer, och det är en kuvertavgift på 500 kr/person!

Det är ca 100 personer bjudna till bröllopet så om alla kommer får de alltså in 50 000 kr! Och så mycket kostar inte mat och dryck till gästerna... Särskilt inte när de endast köper in råvarorna och kock-kompisarma lagar maten som bröllopspresent!

Känns lite motigt att betala 1000 kr bara för att gå på bröllopet, plus att vi måste åka till Stockholm och övernatta.

Låter det inte lite dyrt?? Känns som att gästerna ska betala för ringarna och bröllopsresan eller? Om vi hade köpt bröllopspresent så hade vi nog lagt 300 kr, då vi inte känner dem så bra. Pappa har haft sin nya sambo i två år, och vi har väl träffat brudparet ca 5 ggr under den tiden.

• Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...
  • Damen i röd hatt

Jag skulle helt sonika tacka nej. Om man inte har råd att bjuda sin gäster på en bröllopsfest så håller man ingen fest. Att låta gästerna betala kalaset är bland de mest magstarka jag hört. Har man sådana drömmar om hur ett bröllop ska vara, och att det är gästerna som ska betala för drömmarna, så har man nog förlorat fotfästet här i livet, och då är det nog professionell hjälp man behöver.

• Miss Bennet

Tycker du ska göra som du sa tidigare, prata med din pappa. Det blir väl så att om ni går är det lika mycket för hans skull som för brudparets?

Personligen skulle jag endast gå till släkt och nära vänner till en sån kuvertavgift (och jag kan inte tänka mig någon inom släkt- och vänkretsen som skulle ta en sån) - tycker 500 är väldigt saftigt som kuvertavgift och då får man vara medveten om att folk inte har råd!

• Frantic

Jag håller helt med Damen i röd hatt, har man inte råd med flådigt kalas på lyxbåt så får man rätta mun efter matsäck, inte kräva att gästerna skall finansiera kalaset, det är bara oförskämt. Antingen bjuder man eller inte!

• jocelyn

Tycker det låter dyrt ja. Jag skulle ta tusenlappen och gå ut med min egen kille istället!

• Mena

Forstar vad WILMA menar. Det ar olika i olika lander. Jag gifter mig i Italien och jag har ocksa redan fatt over 5000 kr fran tre gaster som inte ens kan komma. I Italien finns inte tanken att man gar pa brollop och ger presenter/pengagavor for mindre an 1000 kr/pers. Vi har sjalva fatt tacka nej till ett par brollop nar vi var studenter for vi inte hade rad. Tacka nej kan man ju alltid gora..500 kr kostar det MINST per gast om man raknar bara maten sa jag tycker inte det ar nagon hutlos summa. Samtidigt har jag sjalv varit fattig som en kyrkratta i mellan at men da kan man ju faktiskt som sagt tacka nej. Skulle tycka det var pinsamt att ge en "present" for 300 kr som brollopspresent.

• Marlean

Det heter väl att man är "bjuden" inte att man betalar?

• Mrs. 170307

Jag skulle bara gå på ett bröllop med kuvertavgift om det vore någon som står mig nära som gifter sig. Då skulle jag vilja vara med och fira deras dag, "vad det än kostar" (nå ja, inom möjliga ramar naturligtvis).

Om det vore någon annan som gifter sig och tar betalt (en avlägsen släktning, någon jag inte har en regelbunden kontakt med) då skulle jag nog tacka Nej och skicka några blommor eller så på den stora dagen, särskilt om det tillkom resekostnader med hotellövernattning o.s.v.

Man kan ju göra av med pengar på roligare grejor, som en semester med sambon. Tar de ut en (sådan hög) kuvertavgift räknar de säkert också med att vissa kommer att (måste) tacka Nej så jag tror inte att det blir sura miner.

• Balinda

jag skulle inte gå.
    det är oxå fult att dem kommer att tjäna pengar på det ni som säger att dem inte kommer göra det? vad får ni dem siffrona från?
    vi ska gifta oss nu i sommar 100 gäster. maten går på 7000 och alkoholen på 6000:- totalt går vårt bröllop på 24000:-
    dem köper ju in alla råvaror själva och dessutom så har dem två välbetalda jobb.
    JAg tycker att det är oförskämt att inbjuda till bröllop med låta gästerna betala 1000:- för två.

• Lainan

Jag tänker såhär: Om det inte varit någon kuvertavgift - hur mycket skulle jag då gett för i bröllopspresent? Är kuvertavgiften högre än detta belopp, hade jag tackat nej. Skulle kuvertavgiften, som i ditt fall, vara 3 gånger så mycket, skulle jag nog inte ens tvekat att tacka nej.

Det är inte meningen att gästerna ska nästan bli tvingade (ja, en del har inte mage att tacka nej, trots att det är tomt i plånboken) att betala för brudparets bröllop. Vår mat (trerätters med bröllopstårta) gick på knappt 200 kr per person, drycken ca 150 kr per person (inkl fri bar efteråt, men vi fick väldigt mycket över, köpte iofs i Tyskland) . Dvs all mat och dryck kostade ca 350 kr för varje gäst.

Svar på tråden Bjuden på bröllop med 500 kr i kuvertavgift...