Augusti 2008 forts
tog mig friheten att fortsätta augusti tråden för 2008
tog mig friheten att fortsätta augusti tråden för 2008
emkalo
jag bor i jönköpingsområdet så här tror jag inte det är samma panik men jag förstår att man måste vara ute i tid om man ska ha ett speciellt datum i sthlm
Emkalo
Vi har bokat fotograf som kommer att ta både poträtt och reportagebilder. Hon kommer att vara med från morgonen tills middagen börjar.
Jag håller med dig när det gäller klänning. Jag vill inte heller ge så mycket för en klänning som jag bara ska ha en gång. Jag har satt max 3000 kr.
Vi ska ha vår vigsel i trädgården på Strömsbergs säteri och där blir det också middag och fest. www.stroemsberg.se
Känns skönt att allt är ordnat med dukning, blommor, städning, diskning, servering. Det känns som att det är värt varenda öre.
Vi ska också bo i sviten där på vår bröllopsnatt.
Tack virvel, hittade superfina på diadema:) Det känns så onödigt att lägga ut mer än tusenlappen på en tiara som jag kommer att använda en dag. Men dom hade ju jättebra priser...
Någon frågade om klänning och min är skuren under brösten kan man säga och sedan rak med vid låååång "kjol" som även blir som ett släp. Lite empireskuren kan man säga. Långa ärmar som är som änglaarmar när man håller upp dem. Har tyvärr ingen bild men det kommer nog är det är dags att börja justera det sista:) En fråga: Vårt färgtema är vinrött och jag vill gärna ha ett vinrött siden band precis under bysten där klänningen är skuren och tanken är att min brudtärna ska ha detsamma, kan man ha vinrött sidenband i sin klänning eller går man helt emot kyrkan då om man inte är helvit???
Emkalo: Jag bor också i Stockholm men vi ska gifta oss i norrland. Vi vet inte ens om vi "får" vårt datum än eftersom flera lagt in önskemål om den dagen (och flera andra i juli och augusti). Helt sjukt, i Stockholm kan jag förstå men i en mindre stad i norrland??? Snacka om att behöva vara ute i god tid!
Emkalo: Smart förresten, det där med save the date kort till jul. Kanske "snor" den idén:)
Virvel: Får jag fråga vad ni betalar för allt det? Alltså dukning, städning, mat osv?? Vi har också tänkt att ordna det så för att slippa oron och för att verkligen kunna slappna av men har inte fått någon offert med priser än? Ska ni ha fri bar eller hur tänker ni?
Vi tänker nog inte ha fri bar, egna erfarenheter säger att folk blir lite glada i att bara beställa och sedan inte dricka upp "för det är ju gratis" så det blir nog bar till självkostnadspris typ.
aug08
Kolla med din frisör som ska göra uppsättningen. Jag hade sådan tur att min hade lagt ut diadem/tiara i en visningsmonter i salongen så när jag var där förra veckan och klippte mig så frågade jag om hon ville sälja den ena till mig. Jättefin i stil med den här kammen www.diadema.se/product_info.php&products_id=45&osCsid=8f3e84b3f0f43dd9850c084a6db5c5f5
Fick köpa den för 150 kr.
Virvel: Superfin:) Min syster, som också är tärna, ska fixa mitt hår och make-up men däremot kan jag ju faktiskt kika lite hos olika frisörer, de kan ju ha...
Vi betalar för trerätters, tre glas valfri dricka, kaffe, tårta, avec och sedan allt det som jag skrev innan.
Det kostar oss 32200 om alla gäster kommer och om alla väljer alkoholhaltiga drycker vilket vi vet att dom inte kommer att göra. Det känns ändå bättre att räkna lite i överkant så att man inte får en chock.
Gästerna kommer att få köpa dricka ifrån baren som tillhör säteriet och det ligger väl på samma priser som på krogen, kanske lite billigare.
Gud vilka fina diadem/tiaror :) Jag har sån beslutsångest....jag tror dte kommer bli tiara/diadem, slöja är inte riktigt min grej (visst man kan ha båda om man vill). Men när jag ser bilder på brudar med otroligt fina slöjor så vill jag oxå ha en :)
Aug08: Gud vad tidigt ni måste vara ute då... Hoppas ni får datumet och lokalerna ni vill ha!!
Vi har prelbokat en festlokal men jag tycker den där dyr...16 000 kr i enbart hyra om man inte tar deras catering. Men min sambo vill nog ha den och den ligger väldigt nära kyrkan vi förmodligen vill ha. Men när vi prelbokade då var det ingen som bokat ngt datum alls för sommaren 2008. Så vi fick ha prelbokningen i ca 5 månader. Måste bara får *rsl*t ur vagnen och ta oss dit för att inspektera.
Förresten, vad sägfer ni... Måste man ha en brudbukett? Jag har aldrig varit en "blommig" typ :) Kan ingenting om blommor och tar definitivt livet av allt grönt här hemma (fast jag kanske börjar bli duktigare för jag har fått min orkidé att blomma om - det är hela 8 st blommor påen gren till en av mina stjälkar. Den andra stjälken blommar inte alls - men jag är glad ändå). Så måste man ha en blombukett?Jag skulle inte sakna det, men det kanske blir lite rastlöst att hålla koll på händerna utan ngt att hålla i?
Virvel: Det var ju inte farligt pris...det är ju som sagt den största utgiftsposten (oftast). Ert ställe var superfint :)
Ngt som grämer mig lite över att inte ha det fixat som ni (det alternativet) är att det blir mer fix och trix och planering för vår del. Plus att vi måste ta in serveringspersonal.
Vi funderar på om vi skulle skära ne rpå gäster...men samtidigt är det en dag vi så gärna vill fira med alla dem vi har tänkt att bjuda. Vi funderade oxå på att kanske ta dte utanför sthlm och få ner priserna lite, men dte känns lite konstigt att gifta sig ngnstans där vi inte alls har varit förut eller har anknytning till... Dessutom kanske det blir svårt för gäster att ta sig till och från osv...
Virvel är du från sthlm?