• bridesilly

Augusti 2008 forts

tog mig friheten att fortsätta augusti tråden för 2008

• Svar på tråden Augusti 2008 forts
  • aug08

Virvel: Hm, precis så tänker vi också. OSA blir ca två månader innan och utskick i februari/mars. Vet att många bokar sina semestrar då och vi vill ju att alla ska komma:)

Jag har hittat en så fin "hårsak" som jag vill ha, men den kostar en hel del och är från england tror jag. Någon som har tips på ställen man kan hitta fina saker att ha i håret (tiaror eller diadem eller andra roliga saker) så säg till...

• Virvel

Sök på bröllop istället

• Emkalo

Wow, ser att många har kommit långt i planeringen! Skönt! Jag föredrar verkligen att vara ute i god tid med planering :)

Ett tips ang utskick av inbjudningarna, jag har tänkt att i jul iår skicka ut "save the date"/julkort till samtliga som är bjudna. Kostar väl en liten slant, men tänkte att det är ett bra sätt att se till att de vet vilket datum det blir, så att de inte bokar upp ngt (iaf de som verkligen vill komma). Sen vet jag inte riktigt när ibjudningarna går ut, men säkrt senast i april, för vi kommer ju vilja ha in dem senast en månad före.

Vad gör man med folk som inte har svarat alls? Ser man dem som nej? eller måste man kanske kontakta dem och be om ett svar? Vad säger ni?

Vi ska försöka : ha en budget på ca 60 000-70 000 (ju mindre desto bättre tycker sambon). Men vi har redan nu ca 90 000 kr sparat (avsatt för bröllop).

Ni som har bestämt/köpt klänningar, hur ser dem ut? Jag är nyfis!!! Tycker själv att det är svårt...ska gå på provning med två nära vänner som oxå ska gifta sig nästa sommar :)

• Emkalo

Glömde ju... Vår preliminära gästlista är 72 pers (så ni får perspektiv på budgeten).

• Virvel

Emkalo
    Hade vi haft så många gäster så hade inte 70000 räckt. Det beror så mycket på hur man ordnar det med mat och dricka. Det är ju det som är den största kostnaden.

• Emkalo

Virvel: Nej det är ingen överflödig budget, absolut inte. Jag tror vi kommer gå över 70 000. Men vi kommer ha det på ett ställe med egen catering´och alkohol - vilket gör att vi sparar tusentals kronor. Bröllopsresa ingår inte i budgeten heller.

Sedan skär vi ner på andra kostnader som vi själva inte tycker är så viktigt . T ex jag skulle aldrig köpa en brudklänning á la prinsess style för 10'- 12 000 kr som man bara "kan" ha 1 gång. Då köper jag begagnat hellre, eller en enklare klänning. Blommor fixar en kompis till mig som är florist, solisten till kyrkan är en av mina bästa vänner, vi kommer satsa på ett billigare musikalternativ till festen och bröllopssvit/boende för bröllopsnatten är ngt som vi inte kommer satsa på. Jag vet att dte kommer bli svårt. Jättesvårt. Men vi kommer prioritera... För oss är det egentligen viktigare att kunna spara ihop uppåt 1 miljon till att lägga på kontantinsats på vårt nästa boende. Men givétvis vill man ha lite fint på bröllopet oxå :)

Kommer ni ha en fotograf som är med hela kvällen?

• Emkalo

Virvel, glömde fråga, Har ni bokat ett ställe/restaurang/festlokal som ordnar med mat och servering och allt?

• bridesilly

Så kul att se att jag inte är tokig som har planerat så mycket fast det är mer än ett år kvar

• Emkalo

Bridesilly - vi är nog mååånga som planerar :)

Jag bor i sthlm och där måste man vara tidigt ute, tyvärr... Det är en stressfaktor i sig tycker jag...

Var bor ni andra?

Svar på tråden Augusti 2008 forts