Järvsö och Ljusdals brudar :)
Såg att vår förra tråd hade stängts:(
Så då öppnar vi väl en ny :)
Såg att vår förra tråd hade stängts:(
Så då öppnar vi väl en ny :)
Wicks
Sa tvärnej ang. kompisen där men det va väl inte sååå populärt.
Jo det är absolut deras val med tanke på att en campingstuga hade blivit MYCKET billigare men det dög ju som sagt inte.
Det som utlöste det hela var att de inte tänkte ge oss nån present för att det andra skulle bli så dyrt.
Fint tänkte jag, är ju faktiskt viktigast att de kommer. Men så sa jag att vi kanske inte har råd att ge dem någon superdyr bröllopspresent nästa år när de funderar på att gifta sig för jag är arbetslös (just nu) och jobbar bara extra när jag får och dessutom hoppas ju vi att vi ska vänta barn nästa sommar vilket innebär MASSOR med utgifter.
Men då blev hon skitförbannad på mig för vi har ju såååååå mycket pengar (enligt henne)!! *suckar* känner bara för att lägga mig ner och gråta =(=(
maljor: ähh gör så att du glädjer dig åt att dom kommer och skiter i dyr bröllopspresent nästa år. tror du inte hon tog dt som en pik bara?
vi har inte råd med dyra brllopsgåvor vet inte alls vad vi ska ge påå sambons systers bröllop. något personlig t tyckerjag är trevligare
vad vart reaktionen ang kompisen? tror inte någon här tar med sig vänner, men risken finns dock
Tror inte att hon tog det som en pik eftersom vi har sagt att vi inte vill ha presenter utan bara att alla kommer.
Men de räknar med dyra presenter så då blir de säkert besvikna.
Tycker att hon kan vara lite juste och sluta gnälla över kostnader med tanke på att jag gjorde allt fika till hennes dotters dop för 60 gäster och jag stog dessutom för den kostnaden (ingen jättekostnad men jag skulle inte komma på tanken att gnälla över en sån sak).
Jag vet liksom redan att det blir dyrt och är ju inte jätteglad över det direkt =(=(
Vi har även pratat om att stå för en del av boendet för alla som måste resa jättelångt men just nu vet jag inte om det är ett alternativ. Är ju bara gnäll ändå =(=(
Sambons polare blev ju inte så jätteglad över att han inte får ha med sig sin polare så vi får väl se om han kanske ångrar sig och inte kommer alls =/
maljor: Ibland reagerar folk konstigt, emn amn får nog frösöka se det ur deras synvinkel. Han ahde ställt in sig på att det var ok och sne kommer ud där och krossar ahns tankar. Jag skulle aldrig gått med på at tngåon tog med sig sin poalre (som du inte verkar gilla) till bröllopet och inte heller fått för mig att ta med mig en till någon annans, men det hnadlar nog om kultur och uppväxt, för vissa vekrar partner vara samma sak som sällskap dvs någon amn sjäkv vill gå med.
Wicks
Gilla och gilla, tycker han är äcklig som alltid tar fram hela paketet och kör helikoptern så fort han blir lite full. Men det är ändå inte det som "stoppar" eller vad man ska säga.
Vi har en massa kompisar som vi gärna hade bjudit men som vi faktiskt inte har råd med då det är "bjuder vi den så ska vi bjuda den och den och..." och vi hade kommit upp i 200 pers då och vi hade ju faktiskt hellre velat ha dem där än en kompis kompis....
maljor:
Jag förstår dig precis och tycker att fin och Wicks diskussion är jättebra!
Inte faan tar man med sig en polare på bröllop när man blir bjuden med partner!!! Ursäkta mig men den killen har ju ingen vett och etikett överhuvud taget!!
Skit i om han bli förbannad och inte kommer, vems förlust är det egentligen?
Ang din syster så tycker jag det är jättetrist att ens egen syster reagerar på det viset. Det är klart att man får räkna med utgifter och vet man ett tag i förväg så får man väl spara en slant i månaden eller hur?! Det skulle kännas särskilt trist att det är ens syster som reagerar på det viset tycker jag. Om hon har valt Kramsta så kostar ett helt rum 490 kr/natt inkl frukostbuffé och tycker hon att DET är dyrt kanske hon ska fundera på sina prioriteringar tycker jag!!!
Det är ju din syster för guds skull!!
Skit i allt majlor och gå vidare, som Wicks säger...gläd dig åt de som kommer och är glada över det, skit i alla som kräver energi av dig och njut av tiden som kommer!
//Anna
maljor: förstår dig helt, som sagt hade jag utan tvekan nekat.
mitt bekymmer är att jag blir "tvungen" att bjuda folk jag inte gillar då de är tillsamans med folk som är vänner. i det ena fallet är det fördommaar från min sida (alltså baserat på vad jag hört) och då sväljer jag det och bjuder. i andra fallet gillar jag inte alls personen (pratat över nätet bara) och då låsas jag som det regnar och bjuder inte... frågar han är hans flickvän bvälkommen, annárs inte. tror det är lungt då hon inte bor nära, men vill inte bjuda för då kanske hon kommer... etikett?oh nej
ang syster så håller jag lite med annapanna71, man måste ju göra sina prioriteri ngar. vill hon inte gå är det hennes val. Gifter sig någon i usa så lär jag inte dyka upp tex, men det är också mitt val, inget jag skulle få för mig att lasta brudparet för
maljor och Wicks:
Vi har också bjudit folk som inte jag ens har träffat eftersom de är resp till min sambos nära vänner. Det är bara att gilla läget vänner, sån´t är livet. Tänker jag efter så finns det gäster som min sambo inte heller har träffat så det är nog lite ge och ta i den frågen eller vad tror ni?
Klart det är tist att bjuda någon man inte vill men er sambo kanske känner samma sak om någon ni vill bjuda.
Ang det här med din syster maljor, jag är ledsen men skulle min syster reagera så där skulle jag bli JÄTTEBSVIKEN!
Ni är ju systrar för guds skull och då är väl inte en femhundring mer eller mindre någonting. Tycker det är riktigt dåligt gjort att ens säga till dig att hon tycker det är dyrt, skulle min syrra säga så skulle hon får veta att hon lever
Syster är ju det närmaste man kan bli och är inte mitt bröllop viktigt nog att lägga ett par tusen på så skulle jag nog börja undra...
Bara en tanke från mig en sen fredagskväll...
God natt och hoppas vi hörs i morgon!
annapanna71: jag vill inte bjuda folk han inte gillar så det borde inte vara några problem här. jag har vikt mig gällande några gäster då sambon vill ha dit dom, men inte jag iofs. gällande partners så funderar jag "vill jag inte ha dit y mer än x dvs är det viktigare för mig att x kommer än att jag slipper y"
gällande ekonomin så håller jag inte alls med dig dock. jag dkulle ha extremt sv¨årt att lägga bort 500 kr hipp som happ. några tusen är det inte tal om. nu har jag ingen nära relation med mina syskon, men de är dock mina syskon (betyder alltså något för mig), men jag skulle inte närvara om det rörde sig om tusenlappat. Jag värdesätter mycket högre att vara med min dotter (vi är föräldrarlediga båda två eller hemma snarare) så här är 1000 kr extremt mycket. det är halva vår matbudget (mer faktiskt).
sovgott, ine illa menat alltså, men in tanke
Wicks:
Allt i livet handlar om prioriteringar.
Jag förstår absolut din ståndpunkt vad gäller att du hellre lägger pengar på din dotter men allt beror ju på vilken relation man har till sitt syskon och givetvis hur mycket pengar man kan spara från sin privatekonomi till detta.
Själv hade jag inte tvekat en sekund på att lägga 2000 på min systers bröllop så därav min åsikt.
Eftersom du skriver att ni har en matbudget på mindre än 2000 i månaden så förstår jag verkligen att ni inte har råd att lägga undan så mycket pengar.
Jag och sambon har också varit oense i några fall när vi skulle bjuda in till bröllopet. Jag tyckte inte det var så kul att bjuda folk som jag aldrig ens träffat (hans kompis respektive t ex)men sedan insåg jag att jag ville ju faktiskt bjuda några som inte han har träffat så många gånger heller så vi gjorde en deal där.
Man får ju vara en god förhandlare
När man som vi gör, gifter sig relativt sent i livet så har man kanske vänner från förr som betyder väldigt mycket och som man gärna vill ha med, även om inte sambon har så jättestor relation till denne. Vi har också flyttat från våra hemstäder och därför umgås man ju inte så ofta med de "gamla" vännerna men vill ha med dem på sin "stora dag".
Som jag skrev i början så är livet fyllt av prioriteringar, det är bara du själv som kan bestämma hur du känner och gör dina val och ingen kan komma och säga att du gjort fel för man gör precis så som det känns rätt för en själv.
//A