• Bruden blå

4 Augusti 2007 sista tråden innan bröllopet!

Välkommen till vår sista tråd innan bröllopet. Nu är vi inne på sista raksträckan fram till bröllopet.
    Kom igen tjejer (och om vi har tur någon kille som hittar hit), nu tuffar vi på sista biten tillsammans och planerar våra drömbröllop.

• Svar på tråden 4 Augusti 2007 sista tråden innan bröllopet!
  • maljor

Det är f*n inte sant!!!!!
    Sambon ringde precis till prästen för att boka tid för vigselsamtal och genrep och tro inte på f*n att då har församlingen avbokat oss hos honom och bokat in ett dop istället!!!!!
    Och inte f*n har de ringt oss och talat om det så trots att vi bokade i april förra året så står vi nu 6 veckor innan bröllopet UTAN PRÄST!!!! *gråter* allt bara går åt h-vete för oss nu!!!!

• fruaugusti07

maljor- usch vad trist med prästen...... hur kan det bli så?Hade ni bestämt en särskild präst eller blev det den som jobbade det datumet?
    Utan präst blir ni nog inte för det är väl församlingens jobb att hitta en. Eller vad sa prästen om det ?*undrar*

• maljor

annaochkim

vi bokade kyrkan jättetidigt och har haft strul hela tiden med församlingen. Först så ringde de aldrig upp och talade om vilken präst vi blev tilldelade, sedan när jag ringde så sa de att de skulle återkomma på eftermiddan. 2 veckor senare ringde jag igen och då talade de om för mig att ALLA präster hade fått ledigt samtidigt så de höll på att leta efter någon annan men de skulle återkomma.
    Efter ytterligare 2 veckor så ringde jag igen och då var de helt oförstående till att jag tjatade om präst för de visste ju vilken präst det var (jaha, men inte vi för de glömde att ringa). Han är en pensionerad präst som brukar hoppa in när det strular till sig och egentligen tillhör han inte den församlingen där vi ska gifta oss.
    Ringde då prästen och pratade med honom och vi bestämde att jag skulle återkomma med ett datum då vi kunde träffa honom.
    Så idag ringde sambon men då har församlingen avbokat honom till våran vigsel för att han tydligen behövdes till ett dop.
    Så, nu finns det ingen ledig präst, församlingen har inte ens ringt oss och talat om vad som hänt och nu vet vi inte alls hur det blir. Såhär nära inpå ett väldigt populärt datum blir det väldigt svårt att få tag på en ersättare =(
    Tänk vad som hade hänt om vi inte ringt prästen!!

• Fru Lindgren

maljor

som annaochkim nämnde här ovan så ska det väl inte kunna bli så att man blir utan präst - inte om du gifter dig inom Svenska kyrkan iallafall. som jag har förstått det så ska de fixa ngn som kan ställa upp - sedan hur de kan lösa det är väl en annan grej men jag tycker att det låter jättekonstigt om de skulle lägga över det på er att fixa en annan präst.

*håller tummarna för er att det löser sig på ett bra sätt*

• Fru Lindgren

Ngn här förresten som har MSN eller icq o har lust o prata lite mer där istället för här i BT-trådarna?

• kela81

maljor-förstår att du blir galen! Själv fick vi veta vad vi ska ha för präst (ochså en "ersättningspräst") först igår, efter mycket, mycket tjat! Men de måste ju fixa nån åt er.....det är ju deras jobb....

Ni kan adda mig till msn med kela46@hotmail.com

• maljor

Ringde församlingen nu på morgonen och de försöker få tag på en vikarie till oss så vi får väl se hur det blir... Ska ju upp till vigselorten om 2 veckor och hade tänkt träffa prästen då för vigselsamtal och genrep. Kommer inte åka upp dit fler ggr före bröllopet så jag känner mig minst sagt stressad.
    Förstår inte varför det är sånt strul. Borde inte präster boka semester i tid precis som alla andra människor i Sverige?

• kela81

maljor-det kan man ju tycka att de borde, speciellt med tanke på de jobb de har...de ska ju ta hand om människor liksom, inför stora studer som då bröllop och dop....och de flesta får ju veta semeter åtminstonde i april eller nått

• maljor

Inte på "lnadsbygden" tydligen... de har bara strulat från första början.
    Får väl fixa en egen präst om inte annat och skicka räkningen till församlingen. Tror ni det funkar? ;)

Svar på tråden 4 Augusti 2007 sista tråden innan bröllopet!