• Bruden blå

4 Augusti 2007 sista tråden innan bröllopet!

Välkommen till vår sista tråd innan bröllopet. Nu är vi inne på sista raksträckan fram till bröllopet.
    Kom igen tjejer (och om vi har tur någon kille som hittar hit), nu tuffar vi på sista biten tillsammans och planerar våra drömbröllop.

• Svar på tråden 4 Augusti 2007 sista tråden innan bröllopet!
  • Bruden blå

Melleni (4/8-07)

Du ska se att det ordnar sig.
    Låter som om det blev lite väl mycket negativt från prästen på en och samma gång. Att man får lite motgångar kan man ju ta, men ett få nej på flera punkter känns ju rätt surt.
    Med kyrkan e det ju lite känsligt. Dels e det ju en vigselakt och man skall anpassa sig efter det. och dels är det ju en personlig vigsel som kyrkan skall anpassa sig efter och försöka få fram parets personliga i.
    Det är ett givande och tagande. Men i det du beskrev lät det mer som att kyrkan nästan dikterade, och sen inte gav er tid för resonemang runt vigsel, och det främst tycker jag lät helt fel. Att bara säga nej utan att ge tid för resonemang förens stra före vigseln känns inte kul alls. Då får ni ju ingen tid till att kunna ändra er ifall ni inte gillar upplägget.
    Visst, jag kan förstå att kyrkan har sina seder, det är en vigselgudstjänst och dom vill ha psalmer och att man går upp altargången med sin man. Men man kan presentera saker på olika sätt. Och det finns alltid rum för en kompromiss.
    Som jag sa, kanske din far kan leda dig halva vägen och du går sista biten med din man. Bara som exempel. Sen kan man ju välja och resonera runt psalmer. Låter som om er präst haft en dålig dag. För man kan ju trots allt hålla en vigselordning och ändå lägga till och kompromissa för att det skall passa både brudparet och kyrkan.
    Hoppas du på något sätt lyckas få tag i kyrkan/prästen så ni kan prata om alternativ och det snart känns bra igen.

• Fru Lindgren

Melleni (4/8-07)

Det finns ingen möjlighet att få en annan präst om det känns obkvämt med denna?

• Stefans fästmö

Bruden blå

Vad skönt att du fick upprättelse! Finns det nån tråd man kan läsa om det i...? Eller kan du berätta lite vad som hände? *nyfiken* :)

• Sussili

Melleni (4/8-07):

Jag undrar om kyrkan i sig verkligen är så där som din präst. Jag tror att man kan få bestämma mycket själv kring hur man vill ha sin vigsel. Speciellt om man vill ha sin pappa vid sin sida på vägen fram till altaret. Angående det hon säger står i Bibeln är det ju faktiskt en tolkningsfråga. Bibeln skrevs ju först på hebreiska om man tänker på det så är ju egentligen ingenting anpassat till svenska mått. Jag är själv troende och tycker detta som din präst säger verkar helt fel. Jag tycker du ska ringa till någon annan präst och fråga hur han/hon ser på saken med pappa. Du vet väl att du även kan boka en annan präst som kan viga er i den kyrka ni har bokat. Själv ska jag gifta mig i Norrköping men prästen (som jag känner) kommer från Uppsala. Eftersom även han är präst i Svenska Kyrkan så räckte det att jag uppgav hans namn + vilken församling han jobbar i, när jag ringde kyrkoexpeditionen och meddelade att vi skulle ha egen präst.

Jag tycker inte du ska ändra på dina planer förrän du har kollat upp hur kyrkan (inte prästen) verkligen ställer sig samt om du kan få en annan präst istället

• kela81

Idag ska jag åka och hämta min klänning *nervöst* hoppas att den sitter perfekt nu då Och sen så ska bara jag hålla formen tills bröllopet då

• Melleni (4/8-07)

Sussili

Ska kolla upp de där.. Min far ringer mig i går och va lite besviken. Jag och min syster har ju alltid sagt om vi någonsin gifter oss så ska pappa överlämna oss och min far kommer i tydligen i håg de väldigt väl. Men han förstod även när jag sa vad prästen ha de sagt. De kanske blir bättre om vi bara får träffa henne. Men de va igne bra andra intryck. Första gången jag pratade med henne lät de helt annorlunda. .. Vi pratade då ingeo m överlämmning men om annat angående vigseln.

Blivande fru Lindgren

Får se hur vi gör. ska sätta och ner och prata igenom de nån dag här snart.

• Fjällräv

AnnaoKim, Måste bara säga: Du har ju järnkoll! Att tom ha planerat för att gå in skorna är rent proffsigt!!! Vi ses!

• Stefans fästmö

Idag har jag köpt skor att ha på bröllopet!! :D :D Har haft lite panik för att jag bara hittar skor med antingen 10 cm hög spetsig klack som jag inte kan gå på, eller ballerinaskor som iofs är fina men inte så bröllopiga... Men idag hittade jag det perfekta paret! Låg smal men lång klack o i guld, matchar vårt färgtema o är fint på sommaren tycker jag... Och hel häl o hel tå, vilket jag gillar... Helnöjd!!

Dessutom hittade jag en bh som jag tror blir perfekt till klänningen, hon ska bara beställa hem den i ivory. Och trosor till det... Som tur är gillar min m2b hipstertrosor bäst, perfekt tycker jag som tycker de är bekvämast! ;)

Så idag var en bra dag! :)

• Stefans fästmö

Melleni

Förstår att du är besviken, och det verkar ju som att prästen inte sa det på ett så bra sätt. Samtidigt tillhör jag dem som tycker att man bör följa den svenska traditionen, som sedan medeltiden är att brudparet går in tillsammans. Det går ju inte att komma ifrån att seden med överlämnande från början berodde på att kvinnan inte var myndig utan gick från fadern till mannen... Så om det inte är så viktigt för dig personligen, kanske ni kan göra som prästen och svenska kyrkan vill?

Observera att jag inte vill skriva någon på näsan eller starta en arg diskussion, vill bara stillsamt påpeka hur jag tänker. Och jag förstår om du och din pappa sedan länge har pratat om det här och därmed blir besvikna när det inte verkar bli som ni tänkt. Men det går kanske att lösa på nåt sätt ändå? Din pappa kanske kan följa dig fram till middagsbordet, ni kan ha en särskild dans eller nåt... Hoppas det löser sig för dig/er! :)

Svar på tråden 4 Augusti 2007 sista tråden innan bröllopet!