Melleni (4/8-07)
Du ska se att det ordnar sig.
Låter som om det blev lite väl mycket negativt från prästen på en och samma gång. Att man får lite motgångar kan man ju ta, men ett få nej på flera punkter känns ju rätt surt.
Med kyrkan e det ju lite känsligt. Dels e det ju en vigselakt och man skall anpassa sig efter det. och dels är det ju en personlig vigsel som kyrkan skall anpassa sig efter och försöka få fram parets personliga i.
Det är ett givande och tagande. Men i det du beskrev lät det mer som att kyrkan nästan dikterade, och sen inte gav er tid för resonemang runt vigsel, och det främst tycker jag lät helt fel. Att bara säga nej utan att ge tid för resonemang förens stra före vigseln känns inte kul alls. Då får ni ju ingen tid till att kunna ändra er ifall ni inte gillar upplägget.
Visst, jag kan förstå att kyrkan har sina seder, det är en vigselgudstjänst och dom vill ha psalmer och att man går upp altargången med sin man. Men man kan presentera saker på olika sätt. Och det finns alltid rum för en kompromiss.
Som jag sa, kanske din far kan leda dig halva vägen och du går sista biten med din man. Bara som exempel. Sen kan man ju välja och resonera runt psalmer. Låter som om er präst haft en dålig dag. För man kan ju trots allt hålla en vigselordning och ändå lägga till och kompromissa för att det skall passa både brudparet och kyrkan.
Hoppas du på något sätt lyckas få tag i kyrkan/prästen så ni kan prata om alternativ och det snart känns bra igen.