• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • BrudSommar2006

Har följt tråden hela dagen men varje gång jag varit på väg att skriva något så har lilla Iris lagt in sitt veto!

Det där med att resa med småbarn ska väl inte vara något problem egentligen men jag känner att jag bara inte orkar, jag skulle känna det som att vi störde de andra resenärerna alltför mycket, det är ju trots allt oväsen av olika slag mest hela tiden.

Vårbrud, roligt att det gick bra med första barnkalaset utan dig, var han det enda blöjbarnet? Hade ni kommit överens om att de skulle kolla menar jag? De kanske inte ens tänkte så långt?

Lapinette, det låter trevligt om det går att kombinera både resa och ivf-behandling då, jösses vad alla reser här i tråden, lite avundsjuk blir man. Men vi får nog spara slantarna till husköp och barnprylar nu framöver. Fast något husköp verkar det ju aldrig bli...

Muggles, att ta sig ut en sväng på sjön med bebisen borde väl gå, det enda är frågan hur man gör med flytväst, men det är väl värt att skaffa för er som har egen båt. Vi har bekanta som har båt och som undrat om vi inte vill med ut på någon kvällstur men det känns inte som att det är värt att skaffa något till henne bara för en tur.

Lapinette, vilken otur att släktingen inte heller fått till det än men jag har inte riktigt förstått hur pass aktivt de försöker, jag vet att hon skaffade ÄL-tester förut men jag vet inte om hon provade en månad bara eller har fortsatt och gången jag hörde talas om dem så blev de ju sjuka och jag vet inte om de ens lyckades få till det vid rätt tidpunkt.

• Oms

muggles - ang att resa m barn... kör på! ni behöve rju inte boka resan nu utan det kan ni ju ta ne sista minuten på , kanarieöarna hara lltid beiljetter fria.

du kan åka m bebis i stort sett hur tidigt du vill men de flesta försäkringar gäller inte om bebis är under 1 månad - sen e det bara o köra på(du måste ha pass oxå - det kan ta längre tid under högsässong.

De flesta som flyger m bebisar säger att det e helt okomplicerat - man har med sig maten (brösten) överallt, inga mediciner behövs och samtidigt får man mer fritid än om man har med sig en 3-4 åring (har flugit med en en sån...herregud!).

det man måste tänka på är att man har en lite sulky med sig och att den kommer att bli mkt sliten av att packas på planet bland bagaget så köp ingen ny för ändamålet. sens ka man nog tänka på hur hotellet ligger, i de flesta sydligare länder använder man sig aldrig av barnvagnar och det kan vara svårt att ta sid fram så är bebisen under 6 mån så ta med ett bärsele - det är oväderligt!

hoppas ni kommer iväg - det kommer ni nog inte att ångra. om vi av ngn oförklarlig anledning skulle få lite xtra pengar så åker vi till gambia i jan/feb och då har jag en 1½ månads bebis...

• Victory

Hallå! Här är det visst alltid håll-i-gång fastän det är semestertider!

Nu har vi målat sista varvet klart i hallen och det känns såååå sköööönt!!! Äntligen händer det lite på renoveringsfronten i det Erikssonska hemmet!

Men nu har maken åkt till jobbet på kvällspass och jag njuter av semestern med god mat och vin!! Jag fick faktiskt lite dåligt samvete när jag var in till stan idag och kom hem med ägglossningstest och vin! Kände mig som en dålig mor, men jag är ju faktiskt inte gravid ännu! Dock läste jag på niomanader.se (tror jag) att man bör undvika alkohol medan man fösöker. Men hallå!? Då skulle jag alltså inte få dricka på över ett år?! Nä, jag dricker vin med gott samvete, jag! Det gör väl ni andra ocskå?

Apropå ÄL-test så har jag planerat att börja testa på lördag eller söndag men jag har en konstig känsla av att Äl kommer tidigare den här gången. Kanske börjar jag testa på fredag åtminstone...? Men då lär jag behöva två paket för den kommer säker ändå sent som vanligt! Sista chansen nu innan vi söker hjälp. Hoppas, hoppas att vi lyckas på egen hand! Men jag har inte alltför stora förhoppningar. Jag är också smärtsamt medveten om att vi kanske inte alls får till det. Maken är oftat för trött eller inte sugen... Men han är i alla fall ledig i helgen så kaaaaaaanske........

• sweetstreet

Victory!!!

Härligt att det går så bra med renoveringen!! :)

Det där med alkoholförbud medan man försöker tycker jag verkligen att man sak ta med en stor nypa salt!!!Så länge man inte konsumerar mängder så tror jag itne att det är någon fara faktiskt. :)

• sweetstreet

Hoppas att det går bra för dig emd ÄL-testet!

Jag tycker det låter jättebra att ni ska försöka nu, MEN att ni ska säka hjälp sedan! :) :) :)

• sweetstreet

Haha! Sitter och lyssnar på en av sommarpratarna. Jag ÄLSKAR P1:s sommarprogram faktiskt! :) Jag blir så nostalgisk när jag lyssnar på det eftersom jag lyssnade på dem varje sommar när vi var ute i båten...

Nu är det suveränt att man kan ladda ner och lyssna på de från SR:s hemsida! :)

Så när man sitter här och ska göra tabeller etc på jobbet så passar det superbra att lyssna på några av sommarpratarna!

Just nu lyssnar jag på Lena Nevander Friström.

• sweetstreet

Fast jag borde snart förflytta mig från datorn till labbänken.

• sweetstreet

HAha!!! Hon är rolig att lyssna på tycker jag. Lena. Och tänkvärd. :)

Mugglan!

hon har visst gjort en sådan där sak som du råkade ut för och som gjorde dig så irriterad.... du vet det där med fördomar om manligt o kvinnligt... :?

• mugglesfan

Skepp ohoj! Vi var ute med båten hela dagen idag och fick en jättehärlig segling! Det blåste nog 8-10 m/s men inomskärs så var det ingen fara. Vår lilla båt är inte så stabil i hårt väder som större segelbåtar nämligen, så man vill inte ha för hård vind. Vi seglade till en ö (Donsö för er som är göteborgare) som ligger utanför Göteborg, la till och åt lunch och sedan tillbaka. Jättehärligt! Det var inte jättevarmt (ca 20 gr) men solen sken mest hela tiden och som sagt, segelvinden var härlig! Har nog fått lite färg i ansiktet iaf. Känner mig helt lycklig över denna sköna dag!

Men imorgon ska det tydligen regna igen så då blir det fotvård och lite skön behandling, mmmm... Inte för att jag behöver fotvård egentligen men jag har aldrig testat det och nu när jag är gravid tänkte jag att det kan vara skönt när fötterna är lite svullna och så.

Bra att man kan resa med bebis när som helst. Tänkte att det kanske fanns ngn gräns när deras öron inte klarar flyg el nåt. Vi ska nog inte boka nu utan vi ser framöver i höst om det blir aktuellt. Förutsättningen är ju också fortsatt skitväder (för att maken ska in och jobba och spara sem) och det får vi väl hoppas att det inte blir.

Lappis: om du fick en ovanligt riklig tant en dag försent så kan det ju faktiskt vara ngt som blev befruktat men inte fäste ordentligt. Dvs, det kanske var ngt fel på ägget el spermien. Det är ju ändå 30% risk för MF och många MF sker ju så tidigt att man inte ens fattat att man är gravid. Och ni har säkert träffat rätt med dagar och så, men ibland behövs det ju fler försök än ett riktigt optimalt. Tänk på mig, cicci och frullan som det tog 5 försök för. Och för min egen del så tror jag att 3 av dem var på rätt dagar (hade kollat med ÄL-test). Så återigen, ge inte upp! Kram!

• viktualia

tjoho!

jag har också åkt båt i Bohuslän idag.. men i Lysekilstrakten... maken och hans bror har köpt båt och jag fick premiäråka idag! Najs!

Tittar bara in jättesnabbt, drar till Grekland på solsemester imorgon och hoppas att ni alla mår bra!

Och hoppas att alla kommande trådbebisleveranser blir skonsamma för alla inblandade!!

*semesterkram från en som inte hänger på nätet*

Svar på tråden När märker man av det?