• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Tinga

Haha Lapinette; det är klart att man vill ha båda! Men går det inte att redan nu boka in ett datum när IVF-processen startar, så att ni kan resa innan den, eller? Om ni vet när den blir av borde det ju gå att planera in semestern också (såger jag, som knappt vet någonting om IVF... ).

Ja, jag får nog erkänna att jag är lite stolt själv att jag lyckades läsa alla inlägg, men nyfikenheten drev mig! Jag vill ju veta allt om vad som händer med er här i tråden! Dessutom har det ju underlättat att det är väldigt lugnt på jobbet just nu, så jag har ju "tjuvat" en del arbetstimmar för att läsa här. Fast det tänker jag inte ha dåligt samvete för!

• Lapinette

Har försökt att fundera ut om det går att få till båda men det funkar liksom inte då vi även har bokat in lite weekends under hösten redan bl a till Bryssel i mitten av oktober. Att vara borta hel helg ska ju funka trots horomoner och annat men till Hong kong så blir det drygt en vecka. Hmmm...vi får fundera vidare.

• Lapinette

Vår ena vän i Hong kong föreslog till maken att vi skulle åka dit utan kläder och ta med oss två tomma resväskor. Låter himla lockande men jag vet inte vad de skulle säga på Arlanda om vi dök upp nakna där.

• Tinga

Det kanske hade blivt höjdpunkten på Arlanda den veckan! Men jag förstår verkligen er väns förslag för vi har shoppat loss rejält både i Asien och USA. På senaste resan blev vi ju tvungna att köpa en väska till inför hemresan!

Förstår att det kan bli problematiskt att få ihop det hela om ni redan har andra resor inbokade att ta hänsyn till. I-landsproblem!

• Lapinette

Jag vet?! Ska nu kolla på alternativ då vi och speciellt maken så gärna vill åka.

Fick ett mail av min väninna som också försöker få barn och har gjort det sen förra sommaren (BS släkting). Hon hade läst någonstan att när man är i vår ålder (37 år) så är det bara 40% som blir gravida inom ett år.

• Tinga

Tänk, det finns statistik för allting! På ett sätt kanske det är bra med sådan statistik, så att man kanske blir lite mindre besviken om det tar lång tid, men det kanske gör att man får en negativ inställning i onödan också?!? Någon måste ju utgöra de där 40% också, så det är ju långtifrån hopplöst för alla.

Hur känner du inför IVF? Frejis verkar ju väldigt negativ, men det känns som att du är försiktigt posivtiv. Med mina ringa kunskaper inbillar jag mig att ni borde ha goda chanser att bli gravida med IVF om det nu är sekretet som är problemet. Kan ni testa det vid nästa insemineringstillfälle i augusti?

• Lapinette

Gällande sekretet så vet jag inte för augusti då jag inte får fatt i syster Marie förrän i nästa vecka då jag är i Grekland. Kanske vi kan ta både sekret och göra insemination om jag inte kommer dit försent. Kan ibland (väldigt sällan) ha Äl på dag 14 och då är det samma dag som vi flyger tillbaka till Stockholm.

Gällande IVF så vill jag självfallet helst slippa men har förstått att det är så pass många som lyckas att jag också vill försöka. Har dock vänner som aldrig ens lyckats med IVF men sådana tankar försöker jag tränga bort.

• Tinga

Det låter bra att du jobbar med positivt tänkande och att du försöker mota bort de jobbiga tankarna, även om det säkert är lättare sagt än gjort. Åh, om det bara hjälpte att vi håller tummarna här i tråden! Hoppas att vi kan bidra med lite positiv energi iallafall.

Själv sitter jag just och kollar upp lite om Frankrike och om Sydamerika. Maken och jag har vissa planer på att åka till Argentina och Chile i vinter, men vi får se vad det blir av det. Ska till bibblan för att låna böcker om Frankrike idag, så jag ska passa på att titta lite efter Sydamerikaböcker också. Det är sååå mycket roligare att planera resor än att jobba! Ska försöka få ihop ett inlägg om Kalifornien i resetråden också. Har ju inte hunnit med den så länge jag ägnat mig åt att komma ikapp här!

• Lapinette

Och maken har kollat upp nya datum för Hong kong samt mailat sin kompis för at thöra om det är ok. Själv har jag loggat in mig på Familjeliv för första gången för att ställa lite frågor om IVF. Tidigare har jag bara läst.

• Tinga

Det blidde långlunch idag, men nu är jag tillbaka igen! Vi är några tjejer som har ett nätverk här på jobbet, och en av dem kom just tillbaka från sin semester, så vi åt lunch tillsammans och uppdaterade oss på det senaste skvallret.

Familjeliv ja; kan man få någon vettig information där, eller blir man mest skakis över alla negativa historier som verkar spridas där?

Svar på tråden När märker man av det?