• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Tinga

Liten - var ni på husvisning igår? Kände ni någon mögellukt eller något annat skumt, eller verkade allt OK?

• Liten med Mindre

God morgon!
    Attans vad ni skriver! Och inte har jag motivationen att jobba och läsa emellanåt - utan måste läsa allt på en gång. :D *rodnar lite*

Nenne - vad trist med minuset igår. Hoppas på bättring inom några dagar. ;) Kan ju säga att jag kände av halsbränna och rapar väldigt tidigt - och tyvärr fortfarande. Håller faktiskt på att bli knäpp på allt rapande på kvällarna - mår så dåligt av det, och hatar att känna smaken av senaste middagen i timmar. (Måste vara därför jag bara tycker en sak är gott en dag, och inte nästa.)

Oms - du undrade om varför jag inte hade ätit rabarberyoghurten. Ingen filosofi kring det - bara så att det var den som "tjuven" åt upp. Men nu har jag ju två till att äta av. :D Älskar rabarber i form av kräm, glass, paj, saft, kaka, marmelad... you name it. Det är sommar för mig.

Och så var det det där med huset. Trångt mellan husen, mindre i verkligheten än på bild. Fuskrenoverat med källare som hade buktiga väggar - och inte gick att dränera pga berggrunden runt om. Ett elsystem som husets händiga snickare byggt på med charmiga skatbon lite överallt. An accident waiting to happen...

Vattendropp från rör och mögliga fogar i badrum. Den nybyggda friggeboden bestod av samlat byggspill som redan var fuktskadat. (Trodde inte någon hade haft masonit som yttervägg de senaste 40 åren.)

Så vi åkte och tröstshoppade med resten av Stockholm på Barkarby Outlet. Otroligt mycket folk - har nog inte sett såna köer sen de öppnade. Men - jag är mäkta stolt över mitt första "mamma-inköp". Polarn och Pyret mammajeans för 200 kr! Visserligen hade de mest storlek 42-46, alternativt 34-36, men det fanns i alla fall ett par 40 som bara är lite långa i benen. Tänkte att eftersom jag inte kommer i några av mina "skräpbyxor" längre, är det ju bra att köpa något billigt som jag dessutom kan växa i.

Har förövrigt mått rätt illa i helgen, svullen och rapar för mycket. Tycker det är dags att det lugnar sig så att jag får må bra. Blir alldeles för olycklig av att må så här. (Vaknade och surade över struntsaker i morse - så illa att jag grät till och med.)

Och förresten Lappis och Sweet - piraterna var fööööör lång (sååå ont i baken efteråt), halvbra och JA, jag grät också på slutet. Mådde lite sunkigt efter att ha smällt i mig en raggmunk med fläsk på Grodan, samt en portion av deras pommes frites. Tror att jag aldrig vill se flottig potatis igen! (Och förra veckan var det det enda jag ville ha.)

Lördagens middag på Mancini var betydligt bättre - med mig dreglandes över makens vinglas. Där har ni en fin italiensk restaurang med GOD mat och trevlig personal. (Restaurangdiskussionen var uppe i helgen.) Men man måste äta i alla fall för- och varmrätt för att bli mätt.

Slut på maratoninlägg. :)

• pirr!

Heej! Efter en låång frånvaro föll jag dit (hit) igen..

Har haft en månad utan press (ingen tråd, inga tester, inget tandborstsex..) och har nu ingen aning om när BIM är, men jag tror att det är nu i dagarna. Tror också att tanten kommer!
    Känns dock lättare att tackla nu när det är sommar, men längtan är lika stor som vanligt!

• Frejis

God morgon! :)
    Kärlek och tillit i förlossningsrummet... hm *kliar mig i pannan* det låter som om man kommer att bli frälst. Föreställer mig barnmorskan som ber högt medan den blivande mamman kämpar med bagatellerna, dvs bebisen som kommer ut. Och så ber alla sedan tillsammans länge läääänge...

Nåja, det är så jag känner idag. Mensen har anlänt, punktlig och ond som vanlig. Litens drippelidropp verkar ha hamnat hos mig fast i annan utformning - de senaste två gångerna visar sig tanten i form av ljust bruna oskyldiga droppar innan hon slår till två tre dagar senare.

Men nu har vi facit i handen. Inseminationerna fungerar inte på oss, nähäpp. När ivf är sista alternativet känner jag mig frestad för att försöka på egen han... Ivf, usch, nej tack!

Idag ska jag i alla fall gå till gyn och få remiss för att göra thyroidproverna. Det är i alla fall någonting ännu outforskar så läkarna på KS kanske hittar boven till mina kinkiga och kräsna ägg. De fattar inte att det i alla fall blir tvångsbefruktning om de inte klarar av att välja partnern själva... herregud, att inte kunna välja bland miljoner pigga och glada simmare som uppvaktar, det är inte så bra.

Liten - har de rea på Barkarby Outlet?
    Tråkigt att huset såg ut som det gjorde, har inte riktigt förstått vad det är för mening att lura folk med snygga bilder och lockande beskrivningar. Var det mycket folk på visningen?

Sweet - lycka till på kontrollen! Väntar på en rapport.

• Lapinette

Frejis - neeeej, har tanten kommmit. Usch vad trist!!! Lider med dig. STOR KRAM mitt i hopplösheten

• Liten med Mindre

frejis - så trist med tanten. Tag lite sommarlov, låt KS utreda klart, och bestäm sen hur ni ska göra. Och drippdroppet hade jag inte tänkt sprida - förlåt! :(

(Fast till dess fördelar hör att man förstår att mensen är på intågande, men slipper det onda samma dag som man är besviken. Eller - hmm - det kanske är bra att få allt ont samma dag förresten. Strunta i mitt svammel...)

Kläderna var ju rödmärkta som jag tittade på, men jag tror inte det var allmän rea. Snarare första regninga helgdagen på länge - och folk var shoppingsugna. :D

Vad gäller hus har vi väl insett att halvrenoverade saker inte är något för oss som är så kritiska. Nytt eller helt orenoverat tror jag funkar bäst.

• Lapinette

Liten - vi var på andra sidan stan - Kungen Kurva och där var det likadant. Folk fick inte plats på IKEA parkeringen som är enorm. Själv nöjde vi oss med en titt på Media Markt, mannen gillar att gå omkring där.

• Tinga

Frejis - usch, vad trist att tanten kom! Men som du själv säger; nu vet ni ju att insemination inte fungerar, så då är det kanske dags att tänka på nästa steg så småningom. När man väl fått smälta resultatet gissar jag att det är lika bra att få besked om vad som funkar och vad som inte funkar. Vad är det här thyroidprovet för något, undrar en okunnig?

• Frejis

Liten - det är precis så som du säger med drippdroppet. Hellre det än mens direkt. Nu vet jag iaf ett par dagar innan att tanten är på gång.
    Rödmärkta kläder innebär nästan alltid rea, det gillar jag! :) Vi ska till Barkarby och Ikea på torsdag. Badrummet ska fixas i augusti och då måste vi veta vad vi vill ha. Dags att börja titta lite mer konkret.

Thyroidprovet tror jag handlar om sköldkörtel - måste googla lite för att få veta vad det är! Återkommer snart :)

Lapinette - hur känns det för dig före Bim? Några symptom som dykt upp under helgen?

• A.M.

Frejis: Trist med tantbesök! Attans också. Kram!

Liten: Jasså det var därför det var billigt, huset. Inte bara pga allt rosa kakel ... Man blir ju lite sur. Apropå Polarns mammabyxor. Mina satt bra över höfterna hela tiden men började spänna över magen rätt snart. Om det är såna som jag hade som du köpt (med en bred resår som är lös inuti en svart trikåkanal) så kan man åtgärda det om det skulle hända dig - jag köpte bred resår och bytte ut bara (sprättade lite i trikåsömmen). Lätt som en plätt.

Angående förlossningskursen ... JAg hörde på min kurs om ett par som absolut bestämt sig för att de skulle vara nakna under förlossninge. Båda två (eller alla tre om man räknar barnet). Så barnmorkorna som var i tjänst fick tänka över om de kunde så ut med en naken hårig alfahanne som stod och stånkade ikapp med sin fru - det var tydligen en som anmälde sig frivilligt ... Flummigt!

Annars så fick vi tipset innan att mannen gärna kan ha skjorta på sig - inte t-shirt - för att lätt kunna knäppa upp och lägga nyfödingen på sitt bröst, hud mot hud, medan mamman kanske sys och så vidare efteråt. Det gjorde vi, så långt kunde vi sträcka oss i flummighet

Svar på tråden När märker man av det?