• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar aladåber, ägg, simmare och pluss. Med eller utan hjälpmedel...

Här fortsätter vi. Vi har nu jagat ägg, aladåber och pluss i några trådar. Gråtit och skrattat ihop. Framgångarna och bakslagen har kommit om vart annat i tråden om hur man märker att man är gravid och hur man blir gravid.

Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • A.M.

Liten: Core låter ju bra! Du tränar på Odenplan va? Lite fel för mig (känner mig själv - måste ha supernära till gymet för att inte banga efter några veckor). Men Core var ett bra tips! Tack!

• mugglesfan

AM: jätteintressant artikel!

Jag har varit på föräldrautbildning idag. En av tjejerna (som har BF 10/7) hände det ngt imorse enl hennes sambo (antagligen slemproppen som gick) och hon försvann mitt i för att gå och prata med en BM eftersom hon hade ont. Det blev väldigt påtagligt efter att ha sett förlossningsfilmen. Jag kände mest "vad har vi gett oss in på" när jag såg filmen. Fast jag vet att jag/vi kommer att fixa det men det känns läskigt ändå.

Föräldrautbildning kallar vår BM dessa 3 ggr som vi går men det handlar om graviditeten, förlossningen, smärtlindring, och tiden efter förlossningen. Alltså är väl uttrycket lite missvisande El iaf lär man sig ingenting om att bli förälder...

Jag tycker att Magplasket har varit kanon. Den BM som vi har där ger en mer realistisk bild (alltså inte så förskönad) av förlossningen. Det hade varit bra om männen fått höra vissa delar också (om att man kräks när barnet ska förbi spina, om att man kan bajsa på sig om man inte fått lavemang, etc). Dessutom har vi fått öva på tex krystvärkar. Hon nämnde igår att när man tar i för att krysta och till slut känner att man inte orkar mer, då ska man ta i lite till (man orkar alltid mer än man tror) för i slutet av krystvärken händer det tydligen lite extra.
    På föräldrautbildningen sa BM (dvs min vanliga BM) att det är bra att röra på sig och tex gunga med höfterna men hon förklarar inte varför. Magplask-BM sa att när man gör det så rör sig bäckenet och barnet glider/vickar sig ner i kanalen bättre och snabbare. En annan sak som hon nämnde var att det är bra att stöna (bröla ) under krystvärken för då bildas det hormoner som hjälper till att öka krafterna. (Det kanske är därför spjutkastare och tyngdlyftare "brölar"? )

• Liten med Mindre

20 minuter till vinlotteriet.

Undrar minsann om jag vinner nu bara för att jag inte kan dricka upp det? :?

Lapinette - glömde förresten - tog just en promenad och fastnade för att beundra några släktingar till dig. ;) Eller en var det bara idag - jättesöt liten ljus kanin. :) Solna är ju fullt av såna. Söta så länge de inte plågar min trädgård eller mitt hus. :D

• A.M.

Jag har sett en liten lapinette i Humlegården också! En svart!

• Liten med Mindre

AM - jag tränar lite där det passar med tiderna. Fast Stureplan är så långt österut som jag rör mig. Och inte så ofta. :)

Det där med att bröla tycker jag funkar även på vanlig styrketräning - sista lyftet, liksom att tjoa på cyklingen när lite till krafter ska presssas ur.

En kompis tyckte det var kanon att ha sambon på förlossningen - han visste hur hon behövde peppas i fysiskt jobbiga situationer - och när han väl fick börja göra det (krystvärkarna) så funkade det kanon. (De är multisportare. :) )

• A.M.

Min sambo var verkligen superbra under förlossningen - tog t ex tid på värkarna och berättade för mig hur långt det var kvar innan varje värk var över.

Och ja, det är bra om männen vet innan att i princip alla som föder bajsar på sig!

• mugglesfan

Page: kul att se dig här igen, misstänkte att du fortfarande läste

Sweet och Vänner: är det så att era mammor är deppiga och mår dåligt? Min erfarenhet är att människor som är negativa inte är lyckliga i sig själva och då "pyser" det liksom ut över omgivningen. Deprimerade el olyckliga människor är ofta väldigt egoistiska och tänker bara på sig själva (enl min erfarenhet). Min mamma kan också ibland säga saker som är väldigt obetänksamma men hon har ju en psykisk diagnos (depression) vilket förklarar saken. Det är ju inte mindre sårande för det. Och ibland har jag svårt att acceptera att en människa får säga el bete sig hur som helst bara för att de är sjuka - allt kan inte ursäktas med det. Tycker jag. (Men jag kanske är hård och oförstående?) Så ibland säger jag ifrån och då blir vi ovänner och så hörs vi inte på flera veckor. Men vi blir alltid vänner igen och jag får stå ut med att min mamma är lite "konstig" ibland. Det är väl för att hon har varit en så bra mamma när jag växte upp så vi har ändå en stark relation trots hennes sjukdom.
    Och så hjälper det mig oerhört att min man är så förstående och stöttar mig och accepterar henne som hon är (hon avgudar honom också, det är den son hon aldrig fick ). Han blir sur på min mamma när hon behandlar mig dumt så att jag blir ledsen el mår dåligt men han har en stor empati för att hon är sjuk och det hjälper mig. (Min förra sambo tyckte bara att min mamma var konstig och skum och visade det väldigt tydligt inför henne vilket var jobbigt för mig.)

Jag har faktiskt gått i terapi för att lära mig att hantera hennes sjukdom, vår relation och hur jag ska klara att skydda mig själv och relationen till min man. Det var oerhört bra, jag rekommenderar det. Man får inse att ens mamma är en DEL av ens liv, kanske en jobbig del, och man får inte låta det påverkar hela ens övriga liv. Alla har jobbiga delar i sitt liv tror jag, ingen har den där perfekta ytan som man tror att de har. Börjar man skrapa så hittar man nästan alltid ngt. Relationer är svårt...

"Stänga öronen" är väl ett alternativ. Umgås lite mindre om man inte orkar stänga öronen. Kanske markera (om det hjälper - det hjälper inte mot psykisk sjukdom tyvärr). Omge sig med andra positiva människor. Se det som är bra i ens liv; man har en underbar man, man kanske har ett barn på väg, ett jättebra jobb, schyssta vänner, mm... Ibland kan det hjälpa också att prata med vänner - öppnar man sig så märker man att de öppnar sig tillbaka och man får oftast väldigt mkt sympati tillbaka. Och ibland upptäcker man att man inte är ensam om problemet, bara det kan vara skönt.

Så tänker jag. Men det har tagit många år att komma dit... Hoppas jag inte var för snusförnuftig nu, det var inte meningen.

• mugglesfan

Förresten Lappis: Piggelin mår bra!

• mugglesfan

Apropå förlossning igen (ursäkta, men det känns aktuellt i min skalle nu efter filmen och allt): min man har en teori om att trycka i mig ngn kolhydratrik näring där på slutet (finns visst sådan för dem som tränar mkt - ngt du känner till Liten?). Det låter som en bra teori Ladda som inför Vasaloppet el nåt
    Jag har sagt åt honom att han får se till att jag äter och dricker ordentligt inför förlossningen och under latensfasen (iaf när man är hemma). Jag har en tendens att glömma bort sådant när jag blir koncentrerad.

• mugglesfan

"på slutet" = alltså dagarna innan förlossningen (fast går man över tiden så blir det jäkligt mkt kolhydrater haha)

Svar på tråden När märker man av det?