vegetarian,
Prata med en läkare till att börja med! Förhoppningsvis kan de remittera dig vidare.
Jag planerar själv att försöka få hjälp; gärna av KBT-variant då jag tycker att det verkar vara ett mycket handfast sätt att förändra sina tanke- och därmed handlingsmönster. Dessutom hoppas jag kunna få hjälp av en dietist att hålla vikten och må bra - jag är nämligen så rädd för att gå upp allt igen att jag skulle kunna ge upp redan nu för att vara säker på att slippa gå igenom en viktuppgång igen. :( Dessutom vill jag kunna träna, må bra på alla sätt och gärna kunna unna mig diverse godsaker då och då utan ångest. Jag hoppas verkligen kunna få hjälp att hitta den balansen!
Jag ska faktiskt gå till läkare så snart som möjligt - det är dock en sådan grej som gärna hamnar längst ner på prioriteringslistan för mig, så hittills har jag inte kommit iväg. Ska vi kanske göra slag i saken samtidigt? :) Och se till att den andre inte ger sig förrän vi får den hjälp vi behöver? :)
Under tiden har jag börjat läsa boken "Gå ner i vikt med kognitiv beteendeterapi". Det är självklart inte lika effektivt som att gå i KBT, men det har gett mig många aha-upplevelser och författaren är en erfaren, seriös läkare vilket känns tryggt. Jag rekommenderar den boken varmt oavsett hur du väljer att ta itu med dina problem i övrigt! Den innehåller en hel del övningar där man ska skriva ner exempelvis vilka negativa och positiva tankar man har om sig själv, vad man har fått beröm och kritik för i livet och om man gör något bra.
För mig, som har extrem prestationsångest på alla fronter (och som sagt ibland ger upp i förväg för att slippa misslyckas), har det exempelvis varit en mycket bra grej att varje kväll göra en liten lista över saker som jag gjort bra under dagen: lyckats övervinna lusten att äta något bara för att jag är nere/glad/trött/pigg/uttråkad etc, att jag tagit itu med något oavsett storlek eller varför inte en så enkel sak som att jag klarade en hel arbetsdag i början på pulvrandet?
Att dessutom tänka igenom vad jag har fått beröm och uppmuntran för under mitt liv har gett mig förståelse för varför jag ibland låtsas vara en dörrmatta, aldrig kan vara nöjd med något annat än perfektion och har ett rejält duktighetskomplex som stressar sönder mig. De här "övningarna" ger som sagt många aha-upplevelser och man får dessutom verktyg för att bryta mönstren.
För mig har pulvrandet också gett mig en helt ny insikt i mina ätimpulser. Förut har jag alltid, smått omedvetet, tänkt "ä, jag är värd det - jag har ju tränat" eller "nä, nu behöver jag något gott efter den här jobbiga dagen" osv. Det har jag faktiskt varit lyckligt omedveten om och det är först nu som jag kan göra något åt det.
Om du känner att pulvrandet i sig är en riskzon - att det kan utvecklas till en ny ätstörning - så avbryt. Oavsett hur du gör med den delen så sök någon typ av hjälp - privat eller inom landstinget. Jag tycker att det är dags att överviktiga får den hjälp vi faktiskt förtjänar. Det handlar inte om lathet eller kunskap, det handlar oftast om just det psykiska.
Hur du än gör så kan du ventilera hejvilt här!
*kramar*