• Ladye

Betalar din familj nått för ditt bröllop?

Jag undrar hur vanligt det är att bruden/brudgummens familj lägger en slant på ens bröllop?

Gör eran familj det och i så fall hur mycket?

Min pappa vill nämligen lägga pengar på mitt bröllop, men jag vet inte om jag borde ta emot den sortens summa.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?
  • Troll-P

Vi är 33 och 37. Har god ekonomi och är väldigt självständiga. Vi är tacksamma för det bidrag vi får men hade kunnat betala hela bröllopet själv. Tror att just vår ålder göra att vi kan ta emot pengarna - vi vet ju att det inte behövs, att de verkligen vill bidra och att kärlek/bröllop egentligen inte alls handlar om pengarna.

Hade absolut inte tagit emot några pengar om vi visste att det påverkade föräldrarnas ekonomi negativt. Är dessutom ganska säker på att min mamma hade blivit ledsen om hon inte fått bidra - för henne är ekonomiskt stöd ett sätt att visa kärlek, uppskattning och glädje över att vi vill gifta oss.

• brud 2008?

Vi kommer få en hel del pengar av båda våra föräldrapar tror vi. Min sambos mamma sa redan för flera år sedan att hon självklart vill hjälpa till med pengar till sina barns bröllop. Mina föräldrar tycker heller inte att det är något konstigt. Min mamma sa t.o.m. att de skulle betala hela bröllopet om inte sambos föräldrar hade velat bidra. Hade vi betalat själva hade det förmodligen blivit en betydligt mindre och "enklare" fest men nu kan vi ha en stor fest med runt 100 gäster! Jag tycker absolut inte att det är fel att ta emot pengar av förldrarna till ett bröllop så länge det är de som vill bidra och har råd med det. Skulle däremot inte fråga dem om pengar om inte de tog upp det själva...

• 4:e Maj

Min killes mamma kommer att sta for allt utom ringarna, kladerna och var resa. Vi blev erbjudna pengar, skulle aldrig dromma om att fraga...

• mammacatta

Jag ska berätta en rolig/tråkig historia.

Vi ville inte ta emot bidrag som kom med villkor, ska man bidra så får det så lov att vara villkorslöst. Vi ville inte få "om jag bidrar med 5000 så ska den och den k*rringen komma" flåt, "min vännina komma". Men vi trodde i vår enfald att åtminstone min mamma och hans mamma skulle bidra lite. Min för att hon alltid sagt att hon ska göra det, och hans för att hon är den enda med god ekonomi.
    NÄ.
    Min mamma bidrog med 1/6 av budgeten, helt suveränt med tanke på hennes usla ekonomi. MEN vi jobbar en hel del gratis åt henne: målar, klipper, spacklar, hämtar grejer osv osv så vi visste att vi var coola med henne sas.
    Min pappa sitter på "olika inkomst" vilket betyder att han kan låna oss stora summor en månad men inte nästa. Vi lånade av honom till spriten, som han sen efterskänkte som gåva (SUPERSNÄLLT!).
    Det var tillsammans 1/3 av hela budgeten.

Sen kom han mamma...
    *suck*
    Jag vet hur det låter, men ni skulle HÖRT henne!!!
    "Ni måste bjuda den och den k*rringen. jag vill sitta med den och den. Ni ska väl inte ha nån spritfest? Men han kan väl sitta på en kant nånstans?(sagt kvällen innan bröllopet om nån som ville komma efter ett nejtack på osan)"
    Sen kommer hon med ett bidrag till vår bröllopsresa som är EXAKT lika som svärfars. Han är alltså LUSFATTIG efter att hon satt honom hos fogden.
    *suuuuuuuck*

Jag är SÅ GLAD att jag valde presentöppning hemma så ingen såg vad nån annan givit. Jag hade skämt IHJÄL om hon fått sitta där och vara mallig över sin... matchade... present.
    Matchad som i "exakt lika som sin lusfattige ex-make".

HERREGUD! Hon kan inte ens betraktas som bra - hon hade givit exakt så mycket som man ger utan att verka snål.
    Men hon ÄR snål - hör ni hur hon skriker när hon... ? Utgifter ni vet.
    Om han som är ensam kan åstakomma en sån summa, vad borde då inte HON - utan fogde - åstakomma då de är dinkare??? (duoble income no kids) Men jag struntar i det nu. Han gjorde det BRA, hon gjorde som man ska.

Vi hade alltså ett BILLIGT bröllop. Men KUL!
    Jag förväntade mig inga presenter eller så, bara lite bidrag som skulle hjälpa oss att komma iväg. Jag förväntade mig bara inte att hon skulle vara så MALLIG. Men nu vet jag.
    Barnbarnen passar FINT att visa upp, men inte att umgås med. Passa på att köpa NY tröja när han ska visas upp, men att stanna och leka med samma barn när hon ändå är här...

Sorry att jag kidnappade tråden...

• Idwill

Vi har vetat hela tiden att mina föräldrar ska ge oss 5000:- i bröllopspresent. (Det var vad de gav till min bror när han gifte sig för några år sedan.) Vi frågade mina föräldrar snällt om det spelade någon roll vad vi la pengarna på, och svaret blev att vi får såklart göra vad vi vill. Så vi väljer att få dem innan bröllopet, och kommer att betala en stor del av maten med de pengarna. På det sättet kan man ju kanske säga att de hjälper till med en del av utgifterna. Svärmor har sagt att hon vill stå för dotterns näbbklänning (ca.1000 . Men utöver detta så betalar vi ALLT själv. Vi hade budgeterat att betala allt själv, och allt annat är bara bonus. Det är ju faktiskt vi som valt att gifta oss

• Idwill

Ska såklat stå (ca. 1000:- )

• praline

Vi hade inte räknat med att få något av våra föräldrar, vi har själva bra ekonomi och kan finansiera vårt bröllop själv. Under resans gång har sen våra föräldrar erbjudit sig att betala vissa saker, mamma betalade min klänning och barnens kostymer samt serveringspersonalen och sen ska vi få ett litet bidrag till sa hon häromdagen. Min sambos föräldrar har betalat hans frockcoat och sen fick vi
    50 000 kr av dem förra månaden och det var inte sagt att det skulle vara till bröllopet utan till huset eller dyl. men vi nallar kanske lite av det till bröllopet om det behövs. Hade som sagt inte väntat oss hjälp och har verkligen påpekat att det inte behövs men de vill ju så gärna ge detta och vad ska man då säga? Man säger ju inte Nej Tack precis...

• Marre07

Mina föräldrar betalar (för 50 gäster)tre rätters middag ,fri dryck, tårta.. samt musik på festen. Vi har även sparat själva såklart. För det köper vi kläder, smycken, ringarna, resan. mm.
    Min pappa hjälpte även mina systrars bröllop... Han kan inte tänka sig nåt annat. Precis som nån annan skrev så har det alltid låtit "när mina döttrar gifter sig ska vi såklart hjälpa till..". Min pappa är super underbart snäll. Och mamma med! Dessutom har de möjligheten att kunna hjälpa ekonomiskt.. självklart är det inte alla som kan. Min m2b:s föräldrar skulle jättegärna men har inte stor möjlighet.. men det spelar ju såklart VERKLIGEN INGEN ROLL. De är underbara!!!!!

//Maria

• pasia

Eftersom jag bara är 19 och fortfarande bor hemma, och går sista året på gymnasiet, och min m2b endast jobbat sen januari, hade jag lätt accepterat pengar från mina föräldrar...

Min pappa (dem är skilda) bidrar med 15 000kr
    Min mamma, birar med 0kr, och kommer inte ens
    Hans mamma och pappa bidrar med allt som behövs, runt 50 000, resten betalar min m2b av sin lön

Om ens föräldrar är fattigare än en själv, och man inte bott hemma på flera år och själv har barn tycker jag inte man ska ta emot pengar, i andra fall tycker jag det är helt ok! Sen kanske de också VILL hjälpa till, och om de verkligen vill av hjärtat, ska man inte tacka nej

• Petra74

Vi hade tänk ett väldigt enkelt bröllop från början i rådhuset med vanlig klänning.
    Men när min mamma och hennes man fick veta att vi ska gifta oss vill de betala ganska mycket. Istället för att köpa saker då vi har varit tillsammans i 12 år får vi en del av bröllopet.
    Vi kommer själva betala min ring, underkläder och brudbukett.

Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?