• Ladye

Betalar din familj nått för ditt bröllop?

Jag undrar hur vanligt det är att bruden/brudgummens familj lägger en slant på ens bröllop?

Gör eran familj det och i så fall hur mycket?

Min pappa vill nämligen lägga pengar på mitt bröllop, men jag vet inte om jag borde ta emot den sortens summa.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?
  • Coornet

Nattson:

jag håller med dig, inget jag förväntar mig överhuvudtaget men självklart blir jag glad för hjälpen vi kan få, speciellt med praktiska saker..

• brud  nästa år

Mina svärföräldrar vet inte om att vi ska gifta oss men de har sagt flera gånger i fall vi ska göra det så ska de hjälpa oss ekonomiskt, ser inget fel med det. Min mamma vet om att vi ska gifta oss men har sagt att hon inte kan bidra med så mycket så vi får se. Pappa vet inget ännu men jag tycker att han ska bidra men kommer inte säga så till honom, han har ekonomisk möjlighet och sluppit ifrån väldigt mycket av kostnaderna när jag var barn så han kan gått ställa upp.

Kan tillägga att vi har råd att betala själva men ser inget fel med att få lite hjälp, kommer att göra detsamma för mina barn om det blir aktuellt.

• Cornellia

Vi är 24 båda två. Min blivande pluggar, så vi har väl inte jätte-bra ekonomi.

Men mina föräldrar har lagt undan pengar till mitt bröllop hela mitt liv, så det är något dom räknat med att göra hela tiden.

Kanske lite stenålder att föräldrarna betalar, men samtidig, dom är i en ålder där dom har "allt" medans vi är i åldern där man börjar försöka bygga upp det gemensama livet, det kostar.

Jag ser absolut inget konstigt i att man hjälper varandra inom familjen.

• antontinna

Vi är 32 o 37 så vi är inte pur unga precis. När våra föräldrar fick reda på att vi skulle gifta oss pratade de ihop sig och kommer att ge oss 30.000:- var. Absolut inget vi räknat med men väldigt välkommet då vi nu kan göra VÅR dag till det vi vill ha. Vi hade absolut inte haft de pengarna själv men då hade vi anpassat bröllopet efter vad vi haft råd med!

• Höstbrud-07

Vi planerade bröllopet utifrån en egen budget. Sen sa mina föräldrar att de ville bidra och det tar vi så klart gärna emot. Men jag sa väldigt tydligt att det är helt upp till dem, vi blir glada men förväntar oss ingenting och har inga synpunkter alls på summan. Nu blir det en ganska rejäl summa från dem men det har jag inga problem med, jag vet ju att de gör det helt frivilligt. Vi kommer få pengarna i en klump, mina föräldrar sa tydligt att de inte kommer lägga sig i alls vad vi gör med pengarna.
    Jag är för övrigt 30 och min sambo äldre, så det är inte för att vi är unga. Vet att min pappa sa redan när jag var i tonåren att de såg det som naturligt att vara med och betala vid ett framtida bröllop.

• /em

Mina föräldrar kommer att bidra med bland annat min outfit (mamma syr min klänning, efter min design) och även tärnans klänning. Dessutom fixar hon en massa praktiskt, syr t ex 80 servetter enligt min design etc etc, så hon får slita, stackaren....
    De köper även all alkohol till kalaset. Jag tror att de lägger 10-15.000kr totalt.
    Min blivandes föräldrar kommer att bidra med pengar, jag tror 10.000kr.
    Dessutom har min blivandes chef(!?) sagt att de vill bidra med maten! Som bröllopspresent. Helmärkligt!

Vi planerade inte alls för denna hjälp, utan den har vi fått längs vägen. Vi hade alltså själva räknat med att kunna skrapa ihop till allt själva. Hjälpen har inte gjort att vi har ändrat på något i planeringen (alltså inte gjort något dyrare).
    Vi får även en hel del ovärderlig hjälp i form av olika insatser, nästan bättre än allt ekonomiskt stöd!
    Vi kan nog inte klassas som unga längre (buhuu) är 30 och 33 och har bott hemifrån lääänge och stått på egna ben, så detta är våra föräldrars sätt att glädjas åt/med oss och fira att vi valt att gifta oss (de hoppas nog på barnbarn)

• jvk

Vi är inte heller så unga, men min pappa har alltid sagt "när mina döttrar gifter sig...", och de betalade min systers bröllopsfest, och kommer också betala min lillasysters när det blir dags för henne. Men mina föräldrar har väldigt gott ställt och resonerar som så att förr eller senare ärver vi ändå pengarna, så vi kan lika gärna få lite bidrag nu när vi behöver det som bäst. Jag tycker faktiskt att det är ganska sunt och skäms inte för det även om jag inte berättar det för vem som helst. Den svenska avundsjukan och den svenska mentaliteten att man minsann ska klara sig själv...

• brud  nästa år

/em
    måste verkligen säga att din sambo har en snäll chef

• /em

brud nästa år:
    jaa, det får man nog säga, och vi hade inte en aning om det! Totalt överraskande! Min första fråga var om de verkligen begrep att det är 80 pers inbjudna och vad det egentligen kostar!
    Till på köpet skall de ställa upp och jobba också!

• lindza

När vi berättade att vi skulle gifta oss frågade vi om dom ville vara med att sponsra en del vilket dom gjorde. Min mamma betalar 10000:-, min m2bs pappa 10000:- vi själva lägger 10-15000 och min pappa lägger resten, hur mycket det blir vet vi inte fören allt ska betalas. Det ordnar sig var hans ord.

Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?