• Ladye

Betalar din familj nått för ditt bröllop?

Jag undrar hur vanligt det är att bruden/brudgummens familj lägger en slant på ens bröllop?

Gör eran familj det och i så fall hur mycket?

Min pappa vill nämligen lägga pengar på mitt bröllop, men jag vet inte om jag borde ta emot den sortens summa.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?
  • Lycka-75

Vi ska inte ha något traditionellt bröllop... vi vill ha det lite enklare efter som vi känner att ingen utav oss känner oss bekväma med kyrka, honörsbord, flådig skjuts, högtravande tal, lååååååång sittning mm. Vi ska gifta oss utomhus och ha festen i en gammelgård.

Min syster är kock och står för all tillagning och förberedelse med maten.

Mina svärföräldrar har blomsteraffär och står för brudbukett och bordsdekorationer.

Min andra syster är dekoratör och står för inbjudningar, dukning, sånghäften mm.

Mitt syskonbarn är nusiker och spelar i två band, vilket de ena utav dom ska spela för en billig penning.

Min mamma & papp betalar ALL mat.

Känns jätteskönt med mycket hjälp.

• romi

Vi gjorde som så att vi la en budgett som vi själva hade råd med när vi bestämde oss för att gifta oss. Detta mest för att kunna bestämma själva hur vi vill ha vårt bröllop. När vi sen diskuterat med våra föräldrar har det slutat med att vi har fått mer än 60% av budgetten betald av våra föräldrar. Jag hade lite svårt att ta emot så mkt pengar i början men det är väldigt viktigt för våra föräldrar. Så vi är jättetacksamma.

/R

• M+J

Vi delar middagen på resturang med mat och dryck i tre delar, vi och våra respektive föräldrarpar, resten betalar vi själva, dvs. band, dekorationer, utstyrsel, trycksaker etc...

Tycker det verkar vara ganska vanligt om att just få hjälp med matdelen, det är ju en klar nota man får från resturang/catering...

• Kat77

Mina föräldrar gav oss en budget på 20000, allt över det fick vi betala själva.
    Min mans föräldrar gav sen i sin tur mina föräldrar 5000 och oss 30 000 men det var nog mer en bröllopsgåva :)

• jagärsåkär

Grrrrr min m2b´s mamma skrek igår att hon inte tänker komma på vårat bröllop! Hon och m2b bråkar ganska mkt och hon säger alltid taskiga saker som hon inte menar.

Jag som tänkte att vi skulle få med henne på våra planeringar genom att tillsammans kolla kostymer åt honom (som hon erbjudit att betala) och klänning till mig (ska inte hon betala), får nu strunta i allt det där.

Hon har såklart ångrat sig men jag blir så trött på hennes fasoner! Hon är jämt arg o agressiv o bråkar o säger hemska saker. Nu har vi bestämt att hålla henne helt utanför alla bröllopsplaner o vårat liv i övrigt. Det funkar bara inte att släppa in henne nära... Sorgligt men sant.

• oddmolly

jagärsåkär: så tråkigt att hon har den attityden, självklart går det ut över dig med fastän det din m2b hon bråkar med!
    Att hålla henne utanför det hela är nog det bästa ni kan göra.

På tal om hjälp så delar våra föräldrapar på festkostnaderna (mat, dryck, liveband etc) och tanken har hela tiden varit att vi själva ska stå för övriga kostnader.
    Men först började mina föräldrar med att betala en klänning som jag ska ha dagen efter (vi ska ha brunch och sen bbq-lunch för de som stannar kvar) och sen kom hans föräldrar med att de vill betala dekorationerna till vigseln (utomhus, så det blir lite blomsterarrangemang och annat). Jag vet inte vart det här ska sluta, men jag är evigt tacksam för all hjälp vi får!

• tanja2008

ingenting betalar mina föräldrar men min m2bs föräldrar erbjöd 10 000 om mina föräldrar gav det också men det har inte föräldrar råd med... så vi får se om det blir nån hjälp nånstans... kanske skönt ändå då e det ju ingen som lägger sig i...???

• B1LLy

mina föräldrar betalar hela "min" del å resten betalar jag å min m2b

• fruaugusti07

Ingen av våra föräldrar har det särskilt bra ekonomiskt så betalar det gör vi själva. Helt oki för min del.
    Däremot ställer de upp och fixar saker.ringer runt , kopierar och lagar mat.
    Den hjälpen tar vi tacksamt emot!

• Ungbröllop09

Mina föräldrar ger oss 100 000 kr till bröllopet, men det vet inte min sambos föräldrar än. Sambon tror att hans föräldrar kommer att tycka det är jättejobbigt eftersom dem inte har samma ekonomi. Hur ska vi berätta det för hans föräldrar?????

Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?