• Ladye

Betalar din familj nått för ditt bröllop?

Jag undrar hur vanligt det är att bruden/brudgummens familj lägger en slant på ens bröllop?

Gör eran familj det och i så fall hur mycket?

Min pappa vill nämligen lägga pengar på mitt bröllop, men jag vet inte om jag borde ta emot den sortens summa.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?
  • Sussa - juni 07

Hej,

Våra föräldrar betalar större delen av vårt bröllop. Jag varken skäms för det eller tycker det är gammalmodigt. Och tro mig, jag kan stå på egna ben. Har alltid gjort det. Men eftersom våra föräldrar har mer pengar än vi och resonerar som så att det är bättre att vi lägger pengarna på hus och framtida barn, så har jag inget att invända! Förstår inte riktigt varför det skulle vara gammalmodigt..

• sajema

Vi är 32 och 35 år och har stabil ekonomi, men båda våra föräldrar har velat bidra till bröllopet istället för att köpa bröllopspresent. Vi får totalt 27 000 kr.

• N&N

Vi är båda 35, min sambo precis klar med studier, men våra föräldrar sa direkt att de ville hjälpa till. Mina svärföräldrar betalar 35 000 kr och mina föräldrar står för en resa för oss och våra två barn i två veckor utomlands i sommar. Vi åker dessutom med mina föräldrar och får barnvakter och de får tillbringa maximalt med tid med sina älskade barnbarn.

Ser inget konstigt i att föräldrar som har råd, bidrar till sina barns bröllop, det ska jag också göra om våra barn gifter sig - om vi har den ekonomin då.

• Snart Fru Seefeldt

Vi far 25.000 fran vardera foraldrar sen tar vi resten av 'smallen' sjalva.

• Ladye

Jaha okej men då kanske det inte är så farligt att ta imot pengarna av honom.
    Men jag tror inte att mamma och mina svärföräldrar kommer att betala någonting

• Lena+Mattias=sant

Nja vi fick efter att vi skickat ut inbjudnignarna 10 000 av mina svärfööräldrar att använda till bröllopet eller göra vad vi vill med. (De ger oss även 10 000 till bröllopsresa)

• Mrs. 170307

Nä, självklart är det inte fel att hjälpa varandra inom familjen (inte att hjälpa andra heller). Jag undrade mest om ålder för att det för mig låter jättekonstigt att mina eller min mans föräldrar skulle sponsra något som vårt bröllop. Men det är vi och som kära Cinderella en gång sa i en annan tråd så är jag kanske för gammal. (Där fick du ;)).

Förstår att det är svårt med ekonomin ibland men gissade, utgående från mig själv, att man för det mesta har det lite svårare med pengar när man är ung (studielån, inte haft många år på sig att spara, kanske inte den högsta inkomsten i början,...) och därför fortfarande behöver hjälp av sina föräldrar när det kommer till stora summor.

Iofs, en del som svarade är ju inte såååå unga, så där rök den teorin.

• ElenaMaria

Nej, min familj bidrar inte. Jag har "bara" min pappa och han är ensamstående med 3 hemmavarande tonåringar, så han har inte direkt några marginaler .
    Min svärfar har sadt att han kan skjuta till pengar om det blir kris, vilket jag känner är lite kosntigt, vad menas med kris liksom? Vi kommer ju inte att BE honom om pengar liksom....

• Kärleksfeber

Yes vi kommer att få 20.000 av min mamma och 10.000 av hans föräldrar.

• Humma 11/8

Vi är själv höginkomsttagare utan barn, vi betalar vårt bröllop helt själva. Om vi hade blivit erbjudna pengar hade vi vänligt men bestämt tackat nej - på något sätt känns det som om vi har större beslutandefrihet när pengarna bara kommer från oss... Men hade situationen varit en annan och vi hade behövt sponsring hade jag inte tvekat en sekund att ta emot pengar från dem som älskar en!

Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?