• Ladye

Betalar din familj nått för ditt bröllop?

Jag undrar hur vanligt det är att bruden/brudgummens familj lägger en slant på ens bröllop?

Gör eran familj det och i så fall hur mycket?

Min pappa vill nämligen lägga pengar på mitt bröllop, men jag vet inte om jag borde ta emot den sortens summa.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?
  • Troll-P

Ta emot pengarna om du tycker att det känns ok.

Väljer du att tacka ja ska du inte få dåligt samvete över det. Då är det inte värt pengarna...

• Marskatt

Nej, våra föräldrar la ingenting till vårt bröllop. Däremot betalade min mans föräldrar i princip ALLT när hans syster gifte sig... Ja, jag tycker gott du kan ta emot pengarna, om du själv känner att det är ok. Tänk bara på att de då kanske vill ha ett finger med i spelet o bestämma en del, vill du inte det måste du nog tala om det riktigt tydligt o så får de väl säga sen om de vill ge er pengarna ändå.

• fru-07

Mina föräldrar ger oss festen samt övernattning på hotell som bröllopspresent.
    Mina blivande svärföräldrar bidrar inte med något som vi vet om i skrivande stund.

Själva räknar vi med att lägga runt 15000 på kläder till oss och barnen, ringarna samt blommor.
    Med mina föräldrars hjälp så får vi "lyxa" till det lite såsom levande musik till dansen samt tre rätters middag i stället för buffé.

• Aminda

Inte en krona och det tycker jag är skönt. Jag är bergsäker på att svärmor hade tagit över hela planeringen om hon hade hjälpt till att betala bröllopet.

• Coornet

Min mamma kommer väl lägga lite pengar på vårt brllop men absolut inga stora summor. Max 3.000kr kanske. Kan tänka mig att svärföräldrarna gör det dock, då de gillar att bidra med lite allt möjligt till oss i vanliga fall..
    men absolut inget jag förväntar mig !!!

• Briljant

Vi betalar allt själva. Vi är vuxna människor och står på egna ben.

• Mrs. 170307

Vi betalade allt själva och tackade Nej till all "hjälp" eftersom vi inte behövde den. Nu i efterhand har min mormor gått och betalat hyran av festlokalen och tårtan - med ursäkten att hon inte gillade tanken att "lägga pengar i en låda" (som vi hade för bidrag till bröllopsresan).

Hon är lite underlig ibland, kära mormor. Men vi tackade naturligtvis och tog emot.

Men det har ju inget med din situation att göra. Jag skulle föredra att stå på egna ben (fatta egna beslut utan att behöva känna mig pressad för att jag egentligen inte betalar själv) men går det inte så går det inte (och vill ni inte så vill ni inte ).

Om du tycker att det känns ok, ta emot bidraget - men påminn kanske ändå, med glimten i ögat, om att det är ERT bröllop och att det investeras som ni anser är bäst!

• september22

Trodde och förväntade mig inte att få något bidrag alls, möjligtvis mer praktisk hjälp.

Men nu vill min mamma ge 10.000 som ska gå till klänning, och resten till vad vi vill, istf. bröllopspressent.

Min pappa tyckte också att det var bättre att ge oss ett bidrag nu istf. en pressent så vi får 10.000 av honnom med, tror jag e inte riktigt säker på summan och tänker inte fråga heller.

Min svärmor kommer att betala och fixa tärnbuketter och blomdekorationer istf. bröllopspressent.

Skulle inte ta emot pengarna om jag inte visste att de kunde undvara dem. Dom ska ju inte behöva ta ett lån bara för att jag ska gifta mig. Tycker att det är viktigt att de ger pengarna för att de vill och inte för att de känner att de måste. Vi gör inte heller något annolunda efter att vi fått veta om bidragen, eller jo kanske att vi åker på nån liten bröllopsresa.

• Alexia

Vi betalar 1/3. Mina föräldrar betalar 1/3. Min m2b´s pappa o fru betalar 1/3.

• Cornellia

Mina föräldrar kommer betala hela festen, catering och fri dricka till ca 60 gäster, dj, lokalhyra, har ingen aning om vad det kommer kosta.
    Dessutom så kommer dom nog att stå för tyget till klänningen.

Hans föräldrar har inte erbjudit någon hjälp alls.

Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?