• Ladye

Betalar din familj nått för ditt bröllop?

Jag undrar hur vanligt det är att bruden/brudgummens familj lägger en slant på ens bröllop?

Gör eran familj det och i så fall hur mycket?

Min pappa vill nämligen lägga pengar på mitt bröllop, men jag vet inte om jag borde ta emot den sortens summa.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?
  • Lainan

Vi är 23, resp 26 år. Vi har bra ekonomi, men det har även våra föräldrar.

Då svärisarna betalade hälften av min m2b:s systers bröllop (bortsett från vigselring och bröllopsresa) ville de göra detsamma för oss, dvs 20'000 kronor. När mina föräldrar hörde detta ville de bidra med lika mycket. Efter att kostnaderna ökat sa svärmor att det var bara att säga till om de skulle föra över några tusen till.

Samtidigt tycker svärmor att det är så skönt att vi sköter allting själva så att hon slipper bestämma en massa... Mamma lägger sig inte heller i, men tror nog att hon vill vara mer delaktig i bröllopet.

Så vi får en massa pengar av våra föräldrar utan att de vill bestämma hur bröllopet skall se ut - perfekt.

Detta handlar inte om att vi inte kan stå på egna ben, det handlar om att våra föräldrar vill betala. Jag räknar inte med någon ytterligare bröllopspresent, även om det vore välkommet, detta är mer än nog!

• /em

Mrs. 170307
    Fast vi får inte bidrag från våra föräldrar för att vi skulle ha 'svårt med ekonomin'. Vi har planerat ett bröllop som vi skulle kunna finansiera utan hjälp från andra.
    Att sedan våra föräldrar VILL ge oss denna hjälp för att poängtera att de tycker att detta är en viktig och rolig händelse i våra liv. De väljer själva till vem och till vad de vill ge sina gåvor, och råkar tycka att ett bröllop är stort, viktigt, romantiskt och fint, och gärna vill hjälpa sina barn!
    Jag tycker inte att jag kan sätta mig till doms över hur andra väljer att spendera sina pengar, utan råkar jag vara en av dem som de vill ge sina pengar till så tycker jag att jag skall respektera det och förvalta gåvan på bästa sätt.
    Lika lite skulle jag vilja att någon annan blandade sig i vad jag gör med mina pengar, om jag väljer att skänka bort dem så är det mitt val.

• Blivande fru Eriksson

Jag vet inte om någon av våra föräldrar kommer att bidra, men jag anser att om föräldrarna har råd och vill så är det väl bättre att ta emot pengar av dem när de lever och de får se att man blir glad för pengarna än att få dem när de dör...

• beautiful-bride

Mina föräldrar betalar festen ca: 50000:- och min sambos föräldrar betalar bröllopsresan ca: 40000:- Detta gör de för att de själva vill, och det togs tacksamt emot. Vi hade aldrig bett om pengarna om de inte själva hade erbjudit sig.

• abbie80

Jag gifter mig m en australienare och har nere ar det fortf mer regel an undantag att brudens foraldrar hjalper till.

Jag tycker sjalv att det ar ratt lojligt, inte att foraldrarna bidrar men att det ar sa konsrealterat ! Jag hade inga forvantningar att fa bidrag fram mina foraldrar men de ville hjalpa till och eftersom vi har ratt stora kostnader m resor och dyl. sa tar vi tacksamt emot deras bidrag. De kommer att betala mat och alkohol for 70 personer.

Vi ar 26 resp 34 ar och har sparat ihop till hela var budget sjalva, sa att mina foraldrar hjalper till ar mer en bonus, vi hade anda lagt lika mkt pa hela brollopet.

• anne på grönkulla

I vårt fall försökte vi avsäga oss presenter och budgeterade verkligen efter vad vi själva hade råd med eftersom vi gifte oss utomlands och alla fick betala sina egna resor dit och det blev rätt dyrt i sig. Men min mamma ville absolut betala middagen, och då fick hon göra det - även om vi gott hade kunnat göra det själva. Och då ville makens föräldrar bjuda en annan kväll. Så så blev det.

Vi var båda över 30 och har försörjt oss själva i många år.

• ariah

Vi är 30 respektive 33. Vi har aldrig haft nån tanke på att be våra föräldrar om pengar till bröllopet. Det här är helt och hållet vår egen dag, och då tar vi helt och hållet ansvar för att finansiera den också.

Sånt här fungerar ju olika i olika familjer, för vissa är det inget konstigt att få pengar till olika saker, men för mig är det det. Häromdagen sa min pappa att han vill ge oss pengar eftersom han gav min äldre syster 10 000 till hennes bröllop, och "det måste ju vara rättvist". Jag förklarade för honom att jag absolut inte vill ha så mycket pengar av honom. Det känns helt fel. Men han vill verkligen bidra med något, så jag kommer eventuellt gå med på att han kan få stå för någon LITEN, mycket specifik konstnad.

• mooogn

Min mamma och sambons mamma vill bidra med lite pengar till bröllopet. Det blir nog inte så mycket då de inte tjänar multum och "bara" har ett år på sig att lägga undan pengar (precis som vi).

Vi är jättetacksamma och iddes inte ens argumentera emot bidraget särskilt länge *S*

Sambons pappa med fru skulle kunna betala hela vårt 30.000-bröllop utan att blinka men de har inte erbjudit sig att bidra och jag vill inte ha pengar ifrån dem (tål inte sambons "styvmamma")...

• mooogn

F.ö är vi 31 och 32, har fasta jobb och klarar oss själva. Trevligt att de vill bidra iaf

• lovegirl

vi har planerat bröllopet efter de pengar som vi har råd med och om vi skulle få extra tillskott skulle vi såklart bli tacksamma då vi inte har en ekonomi med flera tusenlappar över varje månad, men det är absolut inget som vi förväntar oss..

Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?