oskulder...?
jag undrade hur många oskulder det finns här ?
och hur många som bara har varit ihop med dera man/m2b??
eftersom jag är nyficken tänker jag också fråga:
hur gamla är ni?
jag undrade hur många oskulder det finns här ?
och hur många som bara har varit ihop med dera man/m2b??
eftersom jag är nyficken tänker jag också fråga:
hur gamla är ni?
Mycket intressant tråd...
Har nu suttit och skummat igenom alla inlägg och den första tanke som slog mig var dubbelmoral! Att vänta med sex före äktenskapet för att det skulle vara fint osv - helt ok för mig. Men att hålla på med med diverse sexlekar, såsom myspys och oralsex är väl också sex? Det är väl ändå att "fuska"? Visst, man kanske inte har haft samlag, men enligt mig är man inte oskuld om man har utövat oralsex, lekt med massagestavar osv.
Själv är min blivande inte min första, vilket är helt okej för mig, men det hade även varit okej om han hade varit det. Spelar inte mig någon större roll, det är upp till var och en.
Men som sagt, att dömma folk som har sex innan äktenskapet medan "oskulderna" själva slafsar tryne och tumlar runt i sänghalmen, förvisso utan penetration, det är vad åtminstone jag kallar för dubbelmoral.
Det är ingen som sagt att det är naivt att bara ha sex med 1 man.
Däremot är det naivt att tro att man kan diskutera sig framt till ett bra sexliv och att det inte finns några sexuella olikheter som man inte kan lösa om man bara älskar varandra. DET är naivt.
Sen måste jag ju säga att det förefaller mig en smula komiskt att den som tror att man kan diskutera sex innan och därigenom förvissa sig om ett bar sexliv, helt plötsligt inte kan svara på hypotetiska frågor med motiveringen att hon inte upplevt sådana problem... är det inte just det vi säger?!
...
Ellte sa det jättebra, sex är en gåva men ingen engångsgåva!!! Stackars den som gifter om sig med en som anser att sex är en engångsgåva.. Båda måste ju då anse att sexet de delar är "damage goods"...
håller med Skog, jag och min (nyblivna! :) fästman väntar med sex, & där räknas definitivt inte bara penetration.. vi drar gränsen vid kyssar, & kommer tex inte att ha sett varandra nakna.
vad gäller andra undringar så tycker jag att det mindre handlar om oskulden som en engångspresent som att sex hör till äktenskapet, skulle man bli änka och sen gifta om sig är det ju fortfarande inom äktenskapet, även om det är med person nr 2, och inte mindre fint för det.
Jag måste hålla med några tidigare inlägg. Det med att tro att man kan diskutera sex som man diskuterar andra mindre laddade ämnen är naivt. Det är svårt för det är så laddat. Man vill inte såra, man kanske skäms för att man tänder på något förbjudet, man kanske tänder på olika saker! Det är så svårt! Självklart inte omöjligt, men svårt.
Jag ser inte mig själv som en fördömande människa. Det är för mig självklart att inte fördöma någon som har valt att vänta med sexet till efter bröllopet (eller till man träffar den man bestämmer sig för att gifta sig med) och avfärda det som dumt eller naivt. Av den anledningen har jag lite svårt för denna glorifiering av att "hålla på sig" eftersom den indirekt innebär ett fördömande av människor som har valt ett annat sätt att förhålla sig till sin sexualitet.
Jag har haft många sexpartners (min nuvarande pojkvän, som jag älskar och planerar min framtid med, är min 32:e). Även om det inte direkt har varit känslor inblandade alla de gånger jag har haft sex med någon ångrar jag faktiskt inte en enda gång! Precis som med alla andra upplevelser formar även sexuella upplevelser en som person. Jag hade inte varit den sexuella individ som jag är (och vill vara) idag, och som min pojkvän förhoppningsvis uppskattar, utan mina tidigare upplevelser. Ni som sparar er gör det förhoppningsvis för att ni tror att det valet gör er till de sexuella individer ni vill vara.
Svårare än så är det nog inte!
Egg & milk
Amen!
håller helt och hållet med!!! AMEN!
Håller helt med om att sex är något underbart, roligt och fantastiskt. Alla måste naturligtvis göra som de vill men jag är INTE av den åsikten att jag tror att man diskuterar sig fram till ett teoretiskt bra sex.....för mig låter det helt obegripligt hur man bär sig åt. Sex är för mig något som man efter hand och med erfarenhet kommer fram till hur man tycker är bra/dåligt/kul/tråkigt osv. Jag är glad att min blivande man har haft flera andra innan mig, jag likaså...då vet man verkligen att man ha r hittat rätt! Och framförallt så skulle vi inte ha haft våra fantastiska barn om vi inte skyndat oss med att ha sex...*skratt*
Nej alla gör som de vill men jag tror det kan vara nyttigt att leka av sig lite innan man "bestämmer sig"!!!
Jag vill bara komma med en liten tanke. Det är ofta så att de som inte väntar med sex tycker att de som väntar är högfärdiga. Ett utdrag ur ett inlägg i denna tråd:
"Jag ställer mig bakom kvinnor som vill spara på sin oskuld fram tills de gifter sig eller varför inte genom hela livet (även om jag själv aldrig skulle vilja göra det), jag tycker bara inte om att prata om det som om det skulle vara en gåva eller extra fint, att dessa flickor gjort något "duktigt"."
Varför får man inte tycka att sex är en gåva man kan ge någon annan? Och varför får man inte tycka att man är duktig? För det är ju just det man han varit, ifall man har klarat av ett mål man har ställt upp för sig själv. Det handlar dock inte om att tycka att man är bättre än andra, eller finare än andra, för då går det snett.
Så ja. Det handlar inte om att trycka ner andra. Men du måste förstå att när man har väntat på något så länge, och ifall man faktikt klarat av den svåra utmaningen att inte ha sex, då är man faktiskt rätt nöjd med sig själv :) Just för att det kräver en sån enorm disciplin och viljestyrka. För visst kämpar alla som vill vänta!! Innerst inne vill man vänta med man är ju så himla kär och det pirrar i hela kroppen och man är attraherad av varann och så... och så ska det ju vara! Och när man har väntat med sex länge då känns det faktiskt ganska speciellt och fint att äntligen få göra det på bröllopsnatten! Även om det fysiska inte är perfekt, det är ju första gången och allt, men rent känslomässigt så är det fruktansvärt spännande.
Så förlåt oskulderna för nöjdheten. Det är väl helt enkelt bara en liten rättighet man tar sig när man tycker att man har lyckats :)
Efter vad jag har läst här på flera ställen så tycker jag att "påhoppen" ofta riktas mot dem som väntar. Varför är det så? Alla måste ju få avgöra själv. Valet att ha sex eller inte är ett beslut som måste göras av varje enskild individ. Jag såg det så att det var en sak mellan mig och Gud. Jag visste vad som var bäst för mig, men jag gjorde mitt val själv. Och innen annan har rätt att döma mig eller säga vad jag gjorde rätt eller fel, för vi är bara människor. Men jag vet själv om jag gjorde rätt eller fel, och det har jag tagit konsekvenserna av.
Vi är alla lika värdefulla. Vi som tycker att det är bra att vänta, vi tycker helt enkelt så därför att det är vår övertygelse. Och den måste vi få ha. Det finns risker med att vänta, de har alla blivit uppräknade här och argumenterade sönder och samman. Men precis som det finns risker med att vänta så finns det risker med att inte vänta. Vi väljer själva vilken väg vi vill gå.
Vi som tycker det är bra att vänta har helt enkelt vägt riskerna mot varandra och sedan gjort vårt eget, personliga val baserat på vad vi tror är rätt för oss.
Må vars och ens personliga beslut göra den lycklig.
Amen. :)
Folk som väntat får mer än gärna vara nöjda med sig själva! Det jag (och tror jag övriga) vänt mig emot är den underliggande tanken att vi som inte väntat på nåt sätt skulle vara "förbrukade". Visst är (bra) s*x en gåva, men inte en som är slut efter första gången. Alltså, vänta gärna, men tonen av att man därmed är bättre än övriga undanbedes vänligen. Jag tror att flera av inläggen som argumenterar emot värdet "i sig" av att vara oskuld också söker illustrera vilka fallgropar i ens framtida s*xliv som resonemanget kan leda till (OBS kan, inte nödvändigtvis måste).
För övrigt har vi en tråd i debattforumet om ett s*xliv som den ena parten tycker är tråkigt och som inte gått att prata sig ur trots försök att göra det. Kanske ett intressant tillägg till denna debatt!