• nu är jag fruL

När märker man av det?

Ja just det tjejer när märker man av att man blivit gravid? Och hur märker man av att man har ÄL?

Japp ni gissar rätt här är tråden där vi jagar vi aladåber, ägg, simmare och pluss

Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 12000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

MEN om ni tänkt bara sticka in huvudet en gång och berätta att ni plussat! Gör INTE det. Här kämpar vi tillsammans i både med och motgång.

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av det?
  • Frejis

Mindre - ingen mesträning här inte. Jag måste bli av med semlan på magen eftersom den bästa ursäkten av alla *jag är gravid* är borta nu ;)

• _koko_

Frejis - nä, det är kanske bäst att lämna dem i fred så de får ordning på sig. ;)
    Ja, nu är det bara en vecka kvar!!!!!!!!!
    Gulp, tänk om de säger nej... :(
    Sambon lyckades visst inte få något rakt svar ur dem, så vi får väl se.

• mugglesfan

frullan: ang NUPP - jag tror att siffran 2,5 mm var med hänsyn taget till min ålder och till fostrets ålder. BM sa denna siffra (hon sa "ung 2,5 mm") medan hon körde ultraljudet. Det var inget som hon verkade mena gällde generellt.

NUPP i sig är inte helt säkert, jag tror de plockar ca 70% av fostren med Downs. Blodprovet plockar om det var 80% och KUB, dvs båda tillsammans plockar 90% (ta siffrorna med en nypa salt, jag kommer inte ihåg exakt, men trenden är att båda testerna tillsammans ger ett säkrare resultat). Vår BM sa också att det enda säkra är fostervattensprov men med vårt resultat så rekommenderade hon inte att vi skulle gå vidare. Visst finns det en osäkerhet i resultatet men eftersom det finns missfallsrisk med fostervattensprov så valde vi att ta den lilla risk som finns att det är ett Downsbarn i magen. Med tanke på att de mäter lårbenet (måttet var ok), tittar på hjärtat (var ok, vanligt med hjärtfel hos Downs) och vi såg en lång och tydlig näsa, så tror jag att vårt foster är helt ok.

Många Downs-foster blir också spontant aborterade av naturen, så risken är oerhört liten anser jag.

• Frejis

Koko - nope, jag hotar hellre med en stämning pga myndigheters informationsskyldighet ;) prövade det på en stöddig dansk på SAS i Köpenhamn och det fungerade finfint *ler lite elakt*

• Frejis

Kommer att hålla tummarna 7/3!

• Vänner-fan

Här kommer ett inlägg från en som också börjat konsumera trosskydd i stora mängder. Tröttnade på att tvätta mammabyxorna nästan lika ofta som trosorna, så kan ni ju fundera på vad jag vill säga med det...

Cicci, hur går det med Niferexen? Det är de jag också fick och jag fick de för att de skulle vara snälla mot magen och för mig har de varit det också. Men om du inte har skitit än kan jag förvarna om att det kommer vara kolsvart, mohahahaha!

Ok, enough med snuskiga detaljer, som inte ens är roligt snuskiga utan mest äckliga. Eftersom jag tidigare tipsat om mammaaaffären Mor&jag måste jag nu tyvärr berätta att den slagit igen. Jag visste att de skulle ha någon sorts utförsäljning, men jag missade den och nu när jag körde förbi var hela lokalen svart.

Muggles, vi får helt enkelt sätta oss på ett tåg till hösten med våra bebbar och joina tjejerna på en Stockholmsbrunch!

• mugglesfan

Jag gick privat hos Barnmorskegruppen som är enda stället i Gbg som utför NUPP. Så vill man göra NUPP i gbg så är det det stället som gäller - här i landsbygden finns det inte flera att välja på. Och vårt landsting har inte anammat NUPP än.

Men jag tror faktiskt visst att de är certifierade för de hade en speciellt dataprogram och de rapporterar sina resultat till den där kliniken i England som uppfunnit NUPP, för kvalitetsuppföljning. De har också en extra bra UL-apparat (upptäckte jag när jag jämförde med min vanliga MVC).

Men återigen: hon nämnde denna siffra bara för att vi frågade vad som var en "farlig gräns" och då visste hon ju allt om oss, min ålder etc. Jag kände ett stort förtroende för denna (äldre och erfarna) BM som förklarade alla våra resultat ingående och vi fick papper med oss där dataprogrammet spottat ut miljader siffror. Så jag känner mig lugn och det är väl det viktigaste.

Jag förstår inte varför du hänger upp dig så mkt på den siffran frullan - du har väl inte fått ngt resultat än?

• mugglesfan

frullan: ang att endast 90% av KUB-testerna visar rätt. Det har också visat sig att av de kvinnor som får en hög sannolikhet på KUB och därmed går vidare till fostervattensprov så är det många av dem (kommer inte ihåg procenten) där det visar sig att de INTE bär på ett downs-barn utan ett friskt. Dvs den höga sannolikheten var också fel.

Jag tycker du ska vänta på resultatet av KUB och därefter diskutera dig fram med din man och ev BM till vad du vill göra med resultatet. Vi hade bestämt innan att får vi en hög sannolikhet så går vi vidare med fostervattensprov trots mf-risk. Och skulle vi haft ett downs-barn skulle vi har gjort abort (trots att jag i så fall skulle gråtit blod).

• Bröllopstokiig

Hej Vänner-Fan:

Jepp så var de mina järntabletter hette Jag har skitit svart, men det var inte lätt kan jag säga. Tog inte ngn tablett igår, för jag ville gå på toa idag, ha ha ha Men i morse var det dax för en till. Jag hatar att vara hård i magen, det märktes ju av med en gång!
    What ever, ibland så får man välja, vara stentrött eller skita trögt

• Frejis

*en alldeles förstörd läkarunge gillar bajsdetaljer som förgyller min tråkiga dag med avhandlingen :)*

Svar på tråden När märker man av det?