God morgon!
Den röda tanten med krulligt långt hår, poncho och andra tillbehör gjorde inträde imorse. Hon har dock krampat ner sig direkt från livmodern eftersom pappersmuffandet var resultatlöst - vilken j*äkel! Jag är definitivt en höghormonare, i synnerhet om man använder mitt hetsiga psmhumör som en testmetod ;) men varför det inte blir några barn befruktade fattar jag inte. Av någon anledning tror jag att det är därifrån, dvs från befruktningen till stanna i livmodern, det börjar bli fel. Om man nu får tro något genom att glo i en kristallkula :)
Intressant diskussion om NUPP/CUBB. 10% risk är definitivt hög, men om jag antar att jag lider av en obotlig sjukdom tar jag den 10% risken nästan med en klackspark. Vad kan man göra annars? Tror nog att det är bristen på andra alternativ som skulle göra mig smått desperat i ett sådant fall.
Talade faktiskt om ett liknande ämne med min mor igår. Hon berättade om en bekant som har haft toxoplasmos, vilket innebär att man inte bör föda barn pga allehanda risker. Tjejen gifte sig, blev gravid och labbprover visade sänkta värden, och läkaren lät uppmuntrande. Hon fick ett barn som är totalt funktionshindrad: blind, svårt epileptisk, efter i utvecklingen till den grad att hon aldrig kommer att få ett språk eller känner igen några personer *efterbliven är ju inget snyggt ord*, etc.
Å andra sidan, skulle jag tycka att det var hemskt svårt att veta vad man ska göra om siffrorna visar möjligheten 1/8 eller 1/4. Hur vet man att man inte tar bort ett friskt barn och hur vet man att barnet som man tar bort inte kommer att kunna ha ett ganska värdigt liv utifrån vårt perspektiv? Knepigt och totalt out of our control.