• nu är jag fruL

När märker man av att man är...GRAVID???

Eller:
    Äggsjuka aladåber- hur steker man dem?
    Desperate sexwives
    Jakten på det försvunna ägget
    Simmarnas kamp mot målet
    Gör kontorsstolen till en spermie centrifug...

Ja ni gissade det. Här fortsätter vi. Vi kom upp i över 4000 inlägg om hur man märker av när man blivit gravid. Och hur man blir gravid. Här delar vi allt, tips, trix, sorg och glädje. jakten på de befruktade ägget är en berg och dalbana HÄNG MED!

Välkomna alla nya och gamla!

• Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???
  • sweetstreet

Nenne! Låter ju superbra att du inte känner av dina stenar längre!!!!!! Kanske blev de skrämda och flydde bara av att du fick den där medicinen utskriven! Eller så har all julmat tagit död på dem :D

Eller skickade du kasnke in värsta lilla tekniska "divajset" med ett MIP-meddelande på och när de läste detta och kom till "this will self destruy in 5 seconds" så fattade de inget utan började en konferens där inne om vad de skulle göra och då "poff" så small det och eftersom de alla var samlade runt meddelandet så strök de med på kuppen!!!??? :o :)

I vilket fall som helst är det ju superbra att du inte har ont längre! :)

• sweetstreet

Muggles,

Jag fick dina drugs idag på posten!!!!!! :D :D :D :D :D :D

Suuuuuuuuuupertack! :)

Hehe så nu blir det till att knapra piller till champagnen imor´n! :D

• FruSofia

Cissi
    Jag blev lite konfunderad ang det du skrev om maten i ett tidigare inlägg. Menar du att det inte spelar någon roll vad man äter före v 13? I så fall har jag missuppfattat den informationen big time. Ev bakterier och infektioner kan väl spridas till fostret tidigare än v 13. Nu tror jag inte risken är så stor att man drabbas av listeria eller toxoplasmos ändå, men visst är det väl tekniskt möjligt redan före v 13? Jag som tvingat mig själv att låta bli brieosten och den lufttorkade skinkan..

• onsdag i oktober

FruSofia: Kul att höra av dig
    Visst plussade du för ett bra tag sedan eller tar jag helt fel? Pluggade till IVA-syrra? Fel igen eller?

Jag vet att man tar NUPP-test på Curakliniken i Malmö där jag går. Men kombinationen med blodprov har jag inte hört.

Bodde inte du i samma landsände som jag?

Barnet börjar väl försörjas av mamman via navelststrängen någon gång V7-8 hade jag fått för mig. Ja det är verkligen snurr på all information. Vet snart varken ut eller in. Men vi kämpar väl på tjejer

• onsdag i oktober

Ja, nu tror ni säkert att den där token "onsdag i oktober" fått spel. Skrev av bara farten då det känns som om jag redan känner er

Smygläser lite eftersom vi själv är nygifta men inte riktigt är redo för barn än. Frågorna haglar över oss om det inte är dax snart och det känns skönt att vara lite förberedd när tiden är mogen.

Frusofia: Jag är själv IVA-sjuksköterska så jag tror jag lade dig på minnet.Hur går det för dig med baby?

• Bröllopstokiig

FruSofia: Moderkakan tar inte över förrän vecka 13, stämmer, så det du äter innan dess får ej barnet i sig, eftersom de lever av gulekroppen då. Jag har ätit alla möjliga goda ostar under julen o druckit vin. Jag dubblkollade allt på gyn innan jul o har dessutom fått det bekräftat av min mamma som är sjuksköterska i botten (nu lektor som utbildar sjuksköterskor på universitet)!
    Det var ngn här som inte ens åt feta ost nu, det är helt ofarligt, man kan äta hur mycket man vill.
    Det är sådan sjuk hysteri ag detta och jag tänker inte bli en hispig kärring och vara orolig. Lyckas man få friska barn i olika delar av världen där det inte har ngt att äta alls, så kan jag få det om jag stoppar i mig LITE av det jag gillar (alltså inte en hel ost).
    Åt även gravad lax o sådant, inte heller några problem!
    Nu är jag i vecka 12 o i går kunde jag inte ens smaka på makens vin, klarade inte lukten, så kroppen säger i från själv. Jag kommer inte äta insjöfik nu efter vecka 13, men annar allt i lagom skala.

Jag mår fantastiskt bra, det är så konstigt att man inte ens känner något. Fast skönt nu när man inte är nojjig längre. Gör vul ni som kan, det lugnar otroligt.

Sweet: Vad nice att det är böjj på g och att du fått bisolvonet! Men jag tror det är för sent att börja nu med dem, men å andra sidan kanske det är värt att ta några än inga alls! Kör 4 om dagen fram till böjjen!

Må så gott mina darlings och återigen Gott Nytt År!

• FruSofia

Cissi
    Men du menar väl inte att det skulle vara ok att dricka vin före v 13?? För det är det inte! Det råder väldigt delade meningar om när moderkakan tar över, du säger v 13 och Onsdag i oktober skriver 7-8 och själv hävdar jag runt v 9-10. Sen håller jag med dig om hysterin runt det här med maten, många blir helt galna och vågar inte köpa vanlig hushållsost i charken bara. Men jag personligen känner att jag kan avstå från det man direkt avråder ifrån (mögelost och den där fisken och alkohol) redan när jag får ett pos gravtest. Tycker bara det låter så konstigt att de sagt på gyn att man kan äta allt det där fram till v 13, för den informationen har jag inte fått mina två tidigare graviditeter. Men jag ska på inskrivning på torsdag och ska passa på att fråga. Ibland ändras ju infon.

Onsdag i oktober
    Jo, du har rätt för dig om vem jag är. Jag har precis gått in i v 12 nu och det känns bra! Illamåendet har lagt sig och amgen växer och frodas. Det är ju vårt tredje barn och magen blir större tidigare för var graviditet käns det som Var jobbar du förresten?

• Bröllopstokiig

Fru Sofia,
    Givetvis ska man inte dricka alkohol alls!
    Jag tog 4 munnar vin till middagen på juldagen och kollade om det var ok innan jul med BM. Min man o jag var på infoträff på MamaMia i sthlm, där vi går, för 3 veckor sedan, och barnmorskan sa att man kunde äta lite av allt. Det kom upp massor av frågor av rabiata förstagångsföderskor och enlig BM kan man till och med äta grönmögelost om man hettar upp det, så gorgonzolasås till pasta etc är helt OK!!!!!! JIPPIE!
    Alla gör som de vill! Men enligt BM tar inte moderkakan över förrän vecka 12-13. Hon bereättade om många som levt som vanligt för att de inte fattat att de var gravida och festat o så, men det var inte farligt sa hon eftersom embryot lever av gulekroppen fram till v.12.

Hur som helst, kolla med din BM - det är bäst. Man får olika svar, men enligt min BM så ska man inte läsa på internet utan lyssna på henne, hon varnade för sidor på nätet som familjeliv etc. Det var ganska kul eftersom på infp träffen var vi säkert 10 tal föräldrarpar och hälften hade ju redan hunnit läsa på dessa sidor
    Sunt förnuft går jag på och är jag osäker kollar jag med min gyn eller BM...

• Bröllopstokiig

FruSofia, vi är ju lika långt... jag har BF den 16 juli när har du?
    Detta stod det om vecka 12...
    Vecka 12

Fostret är nu cirka 7-7,5 cm långt och väger cirka 28 g.
    Fötterna är knappt 1 cm långa.
    Barnet börjar röra sig spontant. Vrider på huvudet. Fingrar rör sig.
    Ansiktet är nu tydligt mänskligt.
    Bukspottkörteln fungerar och producerar insulin.
    Lungorna är färdiga.
    Moderkakan tar över näringstillförseln från gulkroppen.

• onsdag i oktober

Åhhh så spännande att läsa om hur ni har det. Börjar bli riktigt sugen själv men känner att vi nog väntar ett tag till på barn.

FruSofia: Mitt jobb är ganska avslöjande och jag vill vara liiiiiite anonym. Du får gärna maila mig om du vill bengaloo@hotmail.com

Svar på tråden När märker man av att man är...GRAVID???